۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۴۹۹۷۴۵

نقش دو شبکه خبری در حملات شیمیایی در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از وجود شواهد انکارناپذیر برای اثبات ساختگی بودن حادثه حملات شیمیایی در خان شیخون سوریه سخن گفت.
استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی در سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: حادثه خان شیخون سوریه جعلی و با هدف بی اعتبار کردن و ضربه زدن به دولت این کشور طراحی و برنامه ریزی شده بود و برپایه یک گزارش نیزفیلم نجات آسیب دیدگان واقعه را گروههای فیلمبرداری خبرگزاری رویترز و الجزیره در طول چهار روز تهیه کرده بودند.

وی در جمع خبرنگاران گفت: شواهد انکارناپذیری هست که اثبات می کند حادثه خان شیخون ساختگی و بر ادعاهای بی اساس استوار شده بود.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان زاخارووا نوشت: به تازگی رسانه های خبری اعتراف های یک عضو سابق گروههای مخالف مسلح دولت سوریه را منتشر کردند که در آن گفته حادثه خان شیخون ساختگی بود تا دولت سوریه را در آستانه مذاکرات روسیه و آمریکا بی اعتبار کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این فرد که عضو سازمان به اصطلاح دیده بان حقوق بشر سوری «کلاه کاسکت سفیدها» نیز بوده افزوده است که هدف برپایی حادثه خان شیخون، ایجاد شواهد کاذب دال بر پایبند نبودن دولت سوریه به تعهدهای خود در نابود کردن سلاح شیمیایی بود.

مقام روس ادامه داد: برخی رسانه ها هم به نقل از یک جنبش کهنه سربازان آمریکا اعلام کردند که فیلم ویدئویی نجات آسیب دیدگان حادثه شیمیایی خان شیخون را گروههای فیلمبرداری خبرگزاری رویترز و الجزیره در طول چهار روز تهیه کرده بودند.

مقام روس گفت: امیدواریم که این اطلاعات به دقت مورد تحقیق قرار گرفته و راستی آزمایی شود و در صورت تایید جعلی بودن حادثه خان شیخون به انتشار اخبار دروغین و کاذب که از مدتها پیش جریان دارد پایان داده شود.

15 فرودین منابع وابسته به گروههای مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند و همسو با آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرک، دمشق را متهم به ارتکاب این اقدام کردند.

رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.

مقام های روس و ایران همراه سوریه بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاکید کرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود، زیرا براساس بررسی ها انفجار انبار مواد شیمیایی جنگی تروریست ها می تواند عامل این واقعه بوده است.

آمریکا صبح 7 آوریل (18 فروردین)،به بهانه مجازات ارتش سوریه برای حمله به خان شیخون، 59 موشک کروز به پایگاه نظامی الشعیرات این کشور واقع در 40 کیلومتری شهر حمص شلیک کرد./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات