۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۵۰۵۷۱۲
شیخ نعیم قاسم:

قانون جدید انتخابات یک دستاورد ملی است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان، قانون جدید انتخابات را یک دستاورد ملی و عامل تغییر کرسی های پارلمان توصیف کرد.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مراسمی که در منطقه معروب برگزار شد، گفت: مذاکره درباره قانون انتخابات بر اساس نسبیت بیش از 7 سال طول کشید تا سرانجام به این قانون برسیم. حزب الله از روز اول بارها این قانون را خواستار شده بود زیرا عدالت بیشتری دارد و هیچگاه در این گفت وگوها قانونی جز قانون نسبیت را مطرح نکرد.

وی افزود: قانون نسبیت در پرتو اوضاع طایفه ای و کشمکش های سیاسی و وضعیت کنونی لبنان بهترین گزینه به شمار می آید. ما تصویب این قانون در پارلمان را یک دستاورد ملی می دانیم زیرا نتیجه توافق میان گروه های سیاسی بوده و از گزینه های ملی بهره مند است.

عضو ارشد حزب الله تصریح کرد: این قانون یک انتقال برای حیات سیاسی به شمار می آید زیرا برای اولین بار است که انتخابات بر اساس نسبیت برگزار می شود در حالی که همه انتخابات گذشته بر اساس قاعده اکثریتی انجام می گرفت که نیمی از جامعه را نادیده می گرفت.

شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه گروه های کوچک نیز می توانند با قانون جدید در پارلمان حضور داشته باشند، اظهار داشت: قانون جدید انتخابات را یک قانون مثبت و خوب دانسته و اعتقاد داریم که وارد مرحله جدیدی شده ایم. 

وی ادامه داد: کرسی های پارلمان  بر اساس قانون نسبیت شاهد تغییراتی می شوند به گونه ای که احتمالا برخی از گروه ها 5 الی 10 کرسی را از دست می دهند و کرسی های برخی گروه ها نیز شاهد افزایش 2 الی 5 خواهند بود. مهم این است که تغییرات بر اساس خواست مردم رخ داده و هر کس بر اساس آرایی که کسب می کند به پارلمان راه می یابد.

معاون دبیرکل حزب الله پیش بینی برنده و بازنده انتخابات را سخت توصیف کرد و گفت: ائتلاف های واقعی که بتواند نتایج و ائتلاف های پس از انتخابات را تخمین بزند، وجود ندارد. در گذشته می توانستیم بگوییم جریان 14 مارس یا 8 مارس اکثریت را بدست آورده است اما هم اکنون این مساله وجود نداشته و صحنه کاملا تغییر کرده است./980/ب901/د

ارسال نظرات