۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۱۰۹۰۵

کتاب «شبکه‌های اجتماعی: تأملی بر نقش آنها در کتابخانه‌ها» منتشر شد

در این کتاب مباحثی نظیر چیستی، اهداف و انواع شبکه‌های اجتماعی موجود بررسی شده است.
شبکه

به گزارش خبرگزاری  رسا به نقل از خبرگزاری کتاب، کتاب «شبکه‌های اجتماعی: تأملی بر نقش آنها در کتابخانه‌ها»، نوشته حمید قاضی‌زاده، امیررضا اصنافی و زلیخا جهانشاهی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «کتابداران دریافته‌اند که با تهیه فناوری‌های جدید و کاربرد آنها در تکمیل وظایف خود می‌توانند در راستای جلب رضایت مراجعان خود گام بردارند و کاربران انتظار دارند که از کتابخانه هر گونه منابع اطلاعاتی را تهیه کنند و کتابداران باید این انتظار را برآورده کنند. تحویل اطلاعات با کیفیت به کاربران در قالب‌های مختلف؛ حیاتی‌ترین وظیفه کتابداران است. اکنون جامعه اطلاعاتی در عصری به سر می‌برد که همه گونه امکانات برای ذخیره و بازیابی اطلاعات در اختیار دارد.

اما ما در سازمان تا چه اندازه از این امکانات برای اقناع اطلاعاتی کاربران خود استفاده می‌کنیم؟ شبکه‌های اجتماعی توانسته است مزایای فراوانی را برای کتابخانه‌ها و کاربران آنها به ارمغان آورد. کتابداران نمی‌توانند تاثیرات شگرف فناوری را بر مشتریان و نیز خدمات کتابخانه‌ها نادیده بگیرند. راه منطقی برای کتابخانه‌ها استقبال از این فناوری‌های نوین است، تمام تلاش ما باید بر این باشد که بازهاری آسایش کاربران خود را در کتابخانه‌ها فراهم کنیم، در حالیکه در گذشته تصور می‌کردیم که نباید اغوای این فناوری‌ها شد.

هر چند تسلیم مطلق در برابر فناوری و مطیع آن بودن نیز مورد پسند و تایید حرفه‌مندان نیست، بلکه باید از آن به عنوان ابزاری در راستای رسیدن به هدف سود جست. محدودیت بودجه کتابخانه‌ها از یک طرف و رایگان بودن استفاده از نرم‌افزارهای اجتماعی، سبب رویکرد مثبت کتابخانه‌ها به این فناوری‌ها و همه‌گیر شدن وب 2 در کتابخانه‌هاست. زیرا از این طریق آنها قادر خواهند بود با کمترین هزینه، موثرترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کنند.»

هدف عمده این کتاب القاء این مفهوم است که همه چیز کتابخانه‌ها در حال تغییر است. یعنی ایجاد تغییر در  سازمان و قاعده‌مند کردن آن و روز‌آمدسازی خدمات کتابخانه‌ای و ایجاد خدمات جدیدی که بتواند شبکه‌ای از کاربران و اعضای تازه را به کتابخانه بکشاند و این کاربران را با هم نیز پیوند دهد. باید در نظر داشت که تغییر در کتابخانه، فرایندی یک شبه یا لحظه‌ای نیست. بلکه باید در این راه تغییر، بسیاری از عوامل را مد نظر قرار داد و به تدریج خود را برای یک تحول و ورود به یک مرحله تازه از خدمت‌رسانی آماده کرد.

انطباق‌پذیری کارکنان، توجیه مدیران و جذب مشتریان از عوامل مهمی است که باید به آن بسیار توجه کرد. این تغییر، هر چند دشوار است ولی امکان‌پذیر است. شاید ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا بتوان کتابخانه‌ای بر اساس قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی در اختیار داشت. ولی باید این نکته را هم در نظر داشت که هم اینک وقتش است. از همین امروز باید تلاش‌های مضاعف را آغاز کرد.

در این کتاب مباحثی نظیر چیستی، اهداف و انواع شبکه‌های اجتماعی موجود مورد بررسی قرار گرفته است و تلاش شده تا ضمن بیان ساختار هر کدام، به نقش آنها در کتابخانه‌ها به همراه طرح نمونه‌های بومی اشاره شود بلکه هر زمان باید در انتظار ظهور فتاوری‌های جدید بود تا بتوان پس از ارزشیابی آن را در خدمات کتابخانه‌ها به کار گرفت. کتابخانه‌ها باید از هم اکنون به واسطه همگامی با نیازهای آتی کاربران، آینده را شکل دهند. به استقبال تغییرات رفتن بسیار ساده‌تر از مواجه شدن ناگهانی با تغییر است. با پیشروی خودجوش به سوی تغییر، از ایجاد شوک تحول و مقاومت در برابر آن در کتابخانه‌ها پیشگیری خواهد شد و بهتر می‌توان تصمیم‌گیری کرد. به این ترتیب، کتابخانه به شیوه‌ای مناسب قادر خواهد بود ماموریت‌ها خود را به انجام برساند.

هر چند کتاب حاضر نتوانسته تمامی حوزه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را پوشش دهد ولی در هر صورت این اثر می‌تواند آغازی برای ورود به کتابداران و دنیای کتابخانه‌ها به عرصه شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی باشد

کتاب «شبکه‌های اجتماعی: تأملی بر نقش آنها در کتابخانه‌ها» با شمارگان 500 نسخه در 158 صفحه به بهای 11 هزار تومان با همکاری نشر اساطیر پارسی و چاپار روانه بازار نشر شده است./ 925/ د 102/ ش

 

ارسال نظرات