عملیات شهادتطلبانه در مسجدالاقصی زنگ هشداری برای رژیم صهیونیستی است
به گزارش خبرگزاری رسا، جیهان الفوزی، نویسنده مصری فلسطینیالاصل در مقالهای که در سایت خبری المصری الیوم منتشر شد، نوشت: آنچه که رژیم صهیونیستی طی سالهای متوالی انجام میدهد، طرحی سازمانیافته و روشمند برای تقسیم مسجدالاقصی و بازپسگیری مشروعیت آن از مسلمانان است و تلاش میکند که بهصورت غیر مستقیم و با سست کردن پایههای این مکان مقدس از طریق انجام حفاریهای متعدد زیر مسجدالاقصی به بهانه یافتن آثار تاریخی معبد قدیمی و هیکل سلیمان، آن را تخریب کند.
تمام این اقدامات برنامهریزی شده در صورت تداوم و عدم جلوگیری از آنها، بهمنزله هشدار و بداقبالی برای فلسطینیان و کل مسلمانان خواهد بود. بنابراین انجام عملیات شهادتطلبانه و انتقام از رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی امری طبیعی بهنظر میرسد.
عملیات شهادتطلبانهای که روز جمعه، ۲۳ تیرماه، از سوی سه جوان از خانواده «جبارین» در صحن مسجدالاقصی در دروازه «الاسباط» صورت گرفت، منحصر به فرد و واکنش نیروهای غاصب صهیونیستی در بستن درهای مسجدالاقصی به روی مسلمانان و نمازگزاران و منع برپایی نماز جماعت پس از سال ۱۹۶۷ امری بیسابقه بود.
درگیریها در قلب قدس (مسجد الاقصی) اتفاق افتاد و سه شهید بهسوی نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیست تیراندازی کردند؛ در همان هنگام این سه جوان نیز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در همان جا به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی از این اقدام بسیار شگفتزده شد و به شدت این عملیات شهادتطلبانه را محکوم کرد، چرا که این عملیات، از نظر مکانی و زمانی منحصر به فرد به شمار میآمد.
ولی آنچه تعجببرانگیز و مایه شگفتی بوده، این است که رژیم صهیونیستی عملیات تیراندازی در مکانی مقدس را امری افراطی، خطرناک، حساس و از نظر سیاسی و بینالمللی تأثیرگذار به حساب بیاورد.
این درحالی است که در زمانی نه چندان دور، و در اقدامی که هیچ وقت از حافظه پاک نخواهد شد، «باروخ گلدشتاین»، پزشک یهودی در سال ۱۹۹۴ میلادی مرتکب کشتاری وحشتناک در حق نمازگزارانی شد که هنگام برپایی نمار صبح در مسجد ابراهیمی حضور داشتند؛ فاجعهای که رژیم صهیونیستی عامل آن را فردی دیوانه و معلول ذهنی توصیف کردند. در این کشتار بیرحمانه، تا قبل از رسیدن دیگر نمازگزاران خارج از مسجد و کشتن این یهودی، ۲۹ نمازگزار به شهادت رسیدند و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.
این پزشک یهودی عملیات تیراندازی به روی نمازگزاران مسلمانان مسجد ابراهیمی در ماه مبارک رمضان را با همدستی گروهی از شهرکنشینان و نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی انجام داده بود.
وقتی تعداد نیروهای امنیتی و نگهبان مسجدالاقصی به صورت قابل توجهی از داخل مسجد کم شد، نمازگزاران برای فرار به سوی درب مسجد آمدند و آن را قفل شده یافتند، صدای کمک خواستن نمازگزاران به خارج از مسجد رسید و دیگر نمازگزاران برای کمک به آنها به سوی درب مسجد روانه شدند و با ممنوعیت نیروهای امنیتی خارج از مسجد رو به رو شدند؛ تمام این شواهد عمدی بودن این برنامه را تاکید میکرد و مجالی برای شک و تردید در همدستی ارتش رژیم صهیونیستی و شهرکنشینان در این کشتار را باقی نگذاشت.
در همان زمان هیچ مقام رژیم صهیونیستی درباره میزان خطرناک بودن این عملیات اظهاراتی ارائه نکرد و درباره تأثیر سیاسی و حساسیت دینی این واقع سخن نگفت؛ چرا که این کشتارها در راستای خدمت به برنامههای رژیم صهیونیستی بود.
تنها اقدام رژیم صهیونیستی در آن زمان این بود که کمیتهای حقیقتیاب به نام کمیته «شمگار» که شامل تعدادی از شخصیتهای صهیونیستی افراطگرا و مؤسسههای بشردوستانه دیگر بود تشکیل دهد و پس از گذشت ماهها از تشکیل آن، یک سری تصمیمات ناچیز و ضعیفی اتخاذ شد که بر اساس آن، مسلمانان که خود قربانی این جنایت هولناک بودند، محکوم شدند و مسجد نیز میان یهودیان و مسلمانان به نسبت ۷۰ به ۳۰ تقسیم و مسؤولیت حفظ امنیت آن هم به طور کامل به ارتش عبری واگذار شد. همچنین در ایام عید یهودیان، شهرکنشینان، کل مسجد را در اختیار دارند و پخش اذان یا ورود نمازگزاران مسلمان در این ایام ممنوع میشود.
آنچه آن سه شهید در مسجد ابراهیمی انجام دادند، در واقع پاسخی بود به اقدامات خشک، سرسختانه و بیرحمانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و نداشتن آزادی در تردد و عبادت بدون محدودیت.
عملیات اخیری که در قدس و در محوطه مسجدالاقصی به وقوع پیوست، نیز یک پیام داشت که بنابر اظهارات «خالد البطش»، از رهبران جنبش جهاد اسلامی، قدس، فروشی نبوده و مسجدالاقصی گذرگاهی برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.
با توجه به پیامدهای اوضاع وخيم سیاسی در سرزمینهای فلسطین و همچنین حالتی از یأس، ناامیدی و سرخوردگی که نسل جوان فلسطیني به آن دچار شده است، عملیات خانواده «جبارین» دور از ذهن نبود، چرا که اکنون چشمانداز و افق سیاسی مشخصی برای حل عادلانه مسأله فلسطین که محققکننده اصول و حقوق عادلانه ملت آن باشد، وجود ندارد.
این عملیات همچنین، پاسخی به سکوت مبلغان و علما در برابر حق بود و پیامی مهم برای کسانی داشت که میخواستند مسیر مسأله فلسطین را از حقیقت مبارزه دور کنند.
قدس دورازه آسمان و قبله زمین است و رژیم صهیونیستی دشمن نخست تمام عربها است، همچنین مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شعلهای است که به تداوم مسأله فلسطین استحکام میبخشد و مانع از محو شدن آن میشود، بهویژه این که محور مبارزه فلسطینی ـ اسرائیلی در یک دایره تنگ و محدودی متمرکز شده که امید به صلح یا دستیابی به حقوق فلسطینیان را نقش بر آب کرده و هر چقدر که مدت زمان آتشبس و آرامش در جبهه رژیم صهیونیستی طولانیتر شود و رژیم صهیونیستی احساس ثبات امنیتی کند، این دایره تنگتر میشود.
همچنین حقوق ثابت و مستحکم فلسطینیها که ریشه در عمق تاریخ و جغرافیا دارد، در حال از دست رفتن است و شاخصهای چشمپوشی و کوتاهآمدن از آن به تدریج شروع شده است. بنابراین آنچه که این روزها از کشمکشها و تحرکات سیاسی در کرانه باختری و نوار غزه اتفاق میافتد و به سمت جدایی کامل از دیگر بخشهای کشور فلسطین پیش میرود، ما را به نگرانی واداشته و از بین رفتن وحدت و انسجام سرزمینهای فلسطین را تعمیق میکند و طرح ملی فلسطین را به کلی تضعیف میکند.
در حال حاضر، بخش بزرگی از جوانان فلسطینی احساس نا امیدی و سرخوردگی میکنند، چرا که به دلیل اقدامات امنیتی و موانع رژیم صهیونیستی و سیاستهای نژادپرستانه رژیم صهیونیستی، از ارتباط طبیعی با دیگر بخشهای این کشور محروم شدهاند.
از مهمترین اقدامات تنبیهی و سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی میتوان به جلوگیری از وورد نمازگزاران به مسجدالاقصی اشاره کرد، چرا که هماکنون رفتن به مسجدالاقصی برای نمازگزارانی که تمایل دارند در آن نماز بخواند به سفری پررنج تبدیل شده است، و همچنین، به آرزویی تبدیل شده که تنها بزرگسالان دارای ۵۰ سال میتوانند به آن دست بیابند. از دیگر اقدامات تنبیهی و خصمانه رژیم صهیونیستی علیه شهروندان قدس میتوان به اقدامات این رژیم علیه مکانهای عبادی از جمله قانون منع پخش اذان از مساجد قدس اشاره کرد.
سه جوان شهیدی که روز جمعه اقدام به انجام عملیات شهادتطلبانه در مسجدالاقصی کردند، سه ساعت پیش از انجام این عملیات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «فیسبوک» عکسی را منتشر کردند که دو تن از آنها در حالی که در مقابل مسجدالاقصی ایستاده، لبخند بر لب داشتند و در زیر عکس آنها نوشته شده بود «لبخند فردا متفاوت خواهد بود»، همچنین یک ساعت پیش از انجام آن عملیات نیز یکی از شهدا نوشتهای با عنوان «خداوندا شکر» در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرد.
همه این مسائل و اتفاقات، وجود فرضیهای مبنی بر یأس جوانان فلسطینی و ناامیدی آنها از فرصتهای آینده و زندگی بهتر را تقویت میکند، و بر این نکته تأکید میکند که تنها و بهترین راه برای تصحیح این خطی مشی و توقف کوتاهآمدنهای پیدرپی در مقابل رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی، مسیر مقاومت است./۸۴۷/ب۱۰۱/ف
منبع: ایکنا