۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۲۱۲۳۴

دسترسی به نسخه دیجیتال کتب اسلامی کتابخانه شارجه امارات

کتابخانه عمومی شهر «شارجه» امارات از امکان دسترسی به نسخه دیجیتال هزاران کتاب و نشریه کمیاب و تاریخی با موضوع «تمدن عربی و اسلامی» خبر داد.
کتابخانه دیجتال

به گزارش خبرگزاری رسا، برای نخستین بار کتابخانه عمومی شارجه از دسترسی به نسخه‌های دیجیتال کتب و نشریات کمیاب با موضوع «تمدن عربی و اسلامی» که تاریخ بیشتر این آثار به قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی می‌رسد، خبر داد.
بنابر اعلام کتابخانه عمومی شارجه، نسخه چاپی این کتب و نشریات در کتابخانه «بریتانیا» واقع در شهر لندن نگه‌داری می شود.
براساس این گزارش، کتابخانه بریتانیا که دومین کتابخانه بزرگ دنیاست، مهم‌ترین مجموعه‌های کتب و نسخ خطی عربی در اروپا و آمریکای شمالی را در بر دارد که شامل ۱۵ هزار کتاب و نسخه خطی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال از جمله چاپ‌های نادر قرآن کریم، کتاب‌های شعر و نثر و آثار علمی دانشمندان مسلمان همچون ابن هیثم، رازی، فارابی، ابن نفیس است.
این خدمت نوین از سوی کتابخانه عمومی شارجه با همکاری شرکت‌های «Gale» و «Cengage» که در زمینه آماده‌سازی کتاب‌های دیجیتالی برای کتابخانه‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی فعال هستند، به اجرا درآمده است.
«سارة مرزوقی»، مدیر کتابخانه عمومی شارجه، در این باره گفت: خرسندیم که اندکی پس از انتخاب شارجه به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ میلادی، این خدمت نوین را به بازدیدکنندگان ارائه کرده‌ایم و این خدمت به ما اجازه خواهد داد تا عظمت تمدن عربی و اسلامی را از خلال معرفی کتب و نسخ خطی موجود در کتابخانه بریتانیا نشان دهیم و این آثار را برای نخستین بار به صورت دیجیتالی در اختیار خوانندگان، پژوهشگران، دانشجویان و سائرعلاقمندان در کشور امارات قرار دهیم. 
مرزوقی با تاکید بر این که این ابتکار در غنی‌سازی تحقیقات و فعالیت‌های علمی موثر است، تصریح کرد: دست‌یابی به این نوع کتب و نشریات در قالب نسخه‌های دیجیتال، با توجه به صرف وقت و هزینه و به دلیل نیاز علاقه‌مندان برای سفر به لندن، محقق شده است.
مدیر فروش شرکت Gale در منطقه خاورمیانه نیز اعلام کرد: مؤسسات مختلفی از سراسر دنیا خواستار استفاده از این خدمت نوین به منظور دسترسی به کتاب‌های عربی کتابخانه «بریتانیا» بوده‌اند، اما کتابخانه شارجه نخستین کتابخانه عمومی در جهان است که این خدمت را در سطح بین‌الملل ارائه کرده و این سرمایه‌گذاری علمی اقدامی پیشرو از سوی کتابخانه شارجه برای آشنایی افراد جامعه با گنجینه‌های تمدن عربی و اسلامی است./994/ب102/ف

منبع: ایکناش

ارسال نظرات