۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۲۳۲۴۵
در آستانه عید غدیر؛

معرفی کتاب «ایوان نجف» + دانلود

نویسنده در کتاب «ایوان نجف» مفاهیم خطبه غدیر را به صورت تمثیل‌های زیبا بیان کرده است.
کتاب «ایوان نجف» دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سازمان اوقاف و امور خیریه کتاب «ایوان نجف» را به قلم حسین سلیمانی منتشر کرده است.

سال‌ها پیش رسول خدا در آخرین سال عمر با برکتش و در بازگشت از زیارت خانه خدا میراثی را برای همه به یادگار گذاشته که چراغ راه همه مسلمانان است و خطبه‌ای سراسر شور و اشتیاق که در میان هیاهوی روزگار ما مهجور مانده است. از این رو، نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

ایوان نجف یک زیارت مجازی است به حریم با صفا و پر شکوه مولای متقیان(ع) و بهانه‌ای است برایت تا کلمات خطبه غدیر را مرور کنی و در معانیش تأمل.

این کتاب از سه بخش گنبد طلایی: خطبه غدیر و فضیلت‌ها علی(ع)، ایوان طلایی: شبکه‌های نقره‌ای: خطبه غدیر و پاسخ به چند سؤال، شبکه‌های نقره‌ای: خطبه غدیر و سبک زندگی تشکیل شده است.

نویسنده در بخش نخست این کتاب عنوان‌هایی همچون: سه بار، نخ پول، کپی برابر اصل، منبع نور، حرف یا عمل؟، تفسیر کتاب خدا، مخاطب خاص، چراغ‌های قرمز رنگ، راهنما، تکلیف و مصداق آیه های خدا را بررسی کرده است.

همچنین نگارنده در بخش دوم مطالبی همانند: چرا بحث؟، تردید در معنای کلمه مولا، علی بلافاصله از پیامبر یا ..؟، «اولی» و معنایش در قرآن، ماجرای سفر یمن، غدیر و آیه کامل شدن دین را واکاوی نمود ه است.

 خوانندگان در بخش سوم نیز موضوعاتی همانند: شب پر ستاره، نشناس‌ها، شکننده، دعا، بی‌شتاب، چشم، یار، آخرین نفر، آب جوش، سهم خدا، یک خانواده‌ایم، بهانه، درخت فروتن، تردید، ترس، اعداد و ارقام، رستگاری، را مطالعه می‌کنند.

نویسنده زیر عنوان تکلیف با تمثیلی زیبا به تبیین معنای اتمام رسالت می‌پردازد و در صفحه 28 چنین می‌نگارد:

معلم هستی و شاگردانی داری. بهشان درس می‌دهی و راهنمایشان می‌کنی. تک‌تک‌شان برایت مهم هستند.

حتی آنهایی که گاهی آزارت داده‌اند و درسشان را خوب نخوانده‌اند. نزدیک امتحانی مهم و بزرگ است و چندین تن از شاگردان غایبند. همه مطالبی که مهم است را به شاگردان حاضر می‌گویی و برای آخرین بار تک‌تک مسئله‌ها را برایشان حل می‌کنی.

دلت آرام ندارد. نگران آن غائب هستی! چه می‌توانی بکنی؟ راهی به ذهنت می‌رسد. از حاضرها می‌خواهی چیزهایی را که گفته‌ای به گوش غائب‌ها برسانند و این را می‌گویی و بارها رویش تأکید می‌کنی.

حالا به این فکر می‌کنی که در آن سالهای دور، رسول خدا(ص) به فکر تو نیز بوده است. از حاضران پیمان می‌گیرد که فرمانش را به گوش غایبان و فرزندان و نسل‌های بعد از آنها نیز برساند.

چقدر ممکن است آن مسئله مهم باشد و چقدر باید فردی فضیلت داشته باشد که بهترین مخلوق خدا این گونه برایش هزینه کند. این است اتمام رسالت.

نویسنده زیر عنوان «غدیر و آیه کامل شدن دین» در پاسخ به این شبهه که «چه چیزی اثبات می‌کند که آیه اکمال دین درباره ماجرای غدیر نازل شده است؟» چنین می‌نگارد:

چه کامل است این محتوا! هیچ خللی در آن نیست. حرف از حرمت گوشت خوک و مردار است. حالا بخشی را که جدا کرده‌ای، دوباره می‌گذاری سرجایش. با عقل جور در نمی‌آید! نمی‌شود خدا بگوید دین را کامل و تمام کرد و بعد حکم بدهد راجع به کسی که دچار گرسنگی شده. آن «اتممت» در دل آیه قرآن، می‌گوید دین تمام شد. کامل شد. والسلام.

پس جایی باقی می‌ماند برای حکم تازه و حرف گرسنگی؟ ذهنت روشن می‌شود. یاد روش قرآن می‌افتی. اینها به هم ارتباطی ندارند و آن کامل و تمام شدن دین، یک بخش منحصر به فرد است در دل این آیه که ارتباطی ندارد با قبل و بعد خودش.

خدا عاقل است و کار لغو نمی‌کند. وقتی حرف از تمام شدن دین است، حکم دوباره نمی‌دهد و حرفش را نقض نمی‌کند و پس بر اساس همان اصلی که از ترتیب فراگیری آیات قرآن می‌دانی، می‌فهمی این قسمت از آیه با قبل و بعد خودش ارتباطی ندارد و برمی‌گردد به ماجرای دیگری.

گفتنی است، سازمان اوقاف و امور خیریه، کتاب ایوان نجف را در شمارگان ۱۵۰۰۰۰ نسخه، در ۹۵ صفحه به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان میتوانند متن کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۹۸/ن۶۰۱/ش

 

 

 

ارسال نظرات