۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۲۶۴۷۴
در روز شعر و ادب فارسی؛

نگاهی به آثار محمد حسین شهریار و آثار نوشته شده درباره او + دانلود

با توجه به مقام شعری استاد شهریار در ایران و جهان کتاب های زیادی درباره او منتشر شده است.
شهریار دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا بیست و هفتم شهریور سالروز درگذشت محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) است و  این روز از سال81 روز شعر و ادب فارسی نامیده شده است. به همین مناسبت در این نوشته به معرفی آثار او و برخی آثار نوشته شده درباره او پرداخته ایم.

«دیوان شهریار» تا به حال بارها منتشر شده که از چاپ‌های خوب این دیوان، می‌توان به چاپ مؤسسات انتشاراتی نگاه و زرین اشاره کرد. این چاپ  در دو جلد مصور با نمونه‌هایی از دست‌خط شهریار و عکس‌هایی از او بارها تجدید چاپ شده است.
«کلیات اشعار ترکی شهریار» هم چاپ‌های مختلفی داشته است  که از آنها می‌توان به چاپ انتشارات الهدی اشاره کرد. کتابی که در در سال 1371 در 238 صفحه  با تلاش اصغر فردی منتشر شد.
از کتاب های مهم در حوزه زندگی و آثار شهریار کتاب «ک‍ت‍اب‍ش‍ن‍اس‍ی‌ و ف‍ه‍رس‍ت‌ م‍ق‍الات‌ و اش‍ع‍ار اس‍ت‍اد س‍ی‍د م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ش‍ه‍ری‍ار» از ناهید حبیبی آزاد است که آن را دبیرخانه م‍ج‍م‍ع‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ب‍زرگ‍داش‍ت‌ ن‍ودم‍ی‍ن‌ س‍ال‌ ت‍ول‍د اس‍ت‍اد س‍ی‍د م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ش‍ه‍ری‍ار منتشر کرده است.

همچنین کتاب «دی‍دار آش‍ن‍ا؛ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ق‍الات‌ م‍ج‍م‍ع‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ب‍زرگ‍داش‍ت‌ ن‍ودم‍ی‍ن‌ س‍ال‌ ت‍ول‍د اس‍ت‍اد ش‍ه‍ری‍ار» برای شناخت زندگی و آثار شهریار کتاب خوبی است.

در کتاب «ح‍اف‍ظ و ش‍ه‍ری‍ار» نوشته اح‍م‍د ک‍اوی‍ان ‌پ‍ور نیز او به مقایسه اشعار شهریار و حافظ و تأثیرپذیری‌های شهریار ازغزلیات حافظ پرداخته است.  این کتاب را انتشارات ت‍لاش‌ به چاپ رسانده است.
کتاب «ش‍ه‍ری‍ار ش‍ع‍ر/ ی‍ادن‍ام‍ه‌ اس‍ت‍اد ش‍ه‍ری‍ار» نوشته محمدتقی سبکدل هم کتاب دیگری است که دای‍رة‌‌ال‍م‍ع‍ارف‌ ای‍ران‌‌ش‍ن‍اس‍ی‌ ان را در 608 صفحه منتشر کرده است.
علی‌اصغر شعردوست نیز کتابی با عنوان «ش‍ه‍ری‍ار و ش‍ع‍ر ت‍رک‍ی‌/ ب‍ه‌ان‍ض‍م‍ام‌ ب‍رگ‍زی‍ده‌ دی‍وان‌ ش‍ه‍ری‍ار» دارد که ش‍رک‍ت‌ ت‍ع‍اون‍ی‌ ک‍ارآف‍ری‍ن‍ان‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ه‍ن‍ر تهران آن را در سال 83 13 منتشر کرده و مطالب آن، نقد و تفسیری بر اشعار شهریار است.
همچنین نشر سهیل در سال 70 13 کتاب «شهریار/ خاطران شهریار و دیگران» را منتشر کرد که با تلاش بیوک نیک‌اندیش گردآوری شده بود.
کتاب دیگر، «محمدحسین شهریار/ گفت وگوها» نام دارد که به اهتمام جمشید علیزاده نوشته شده و مؤسسه انتشارات نگاه آن را  در سال 1379 به چاپ رسانده است.

«ی‍ادن‍ام‍ه‌ اس‍ت‍اد ش‍ه‍ری‍ار/ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ م‍ن‍وچ‍ه‍ر ق‍دس‍ی» نیز از منابع مهم در شناخت زندگی و شخصیت شهریار است که به اه‍ت‍م‍ام‌ ح‍س‍ام‍ی‌ و واف‍ی‌ و ه‍م‍ک‍اری‌ ج‍م‍ع‍ی‌ از خ‍وش‍ن‍وی‍س‍ان‌ اص‍ف‍ه‍ان‌ تنظیم شده و نشر م‍ی‍ث‍م‌ ت‍م‍ار اصفهان آن را درسال 68 منتشر کرده است.
زندگی‌نامه‌های بسیاری هم درباره شهریار نوشته شده، مانند کتاب «اس‍ت‍اد ش‍ه‍ری‍ار/ داس‍ت‍ان‌ زن‍دگ‍ی‌ و س‍ی‍ر و س‍ل‍وک‌ ش‍ه‍ری‍ار» که که نشر ن‍س‍ی‍م‌ ح‍ی‍ات‌ قم آن را در سال 79 منتشر کرده است.

کتاب دیگر، «شهریار شعر/ بررسی آفاق شعر شهریار» نوشته محمدجلیل بهادری است که نشر رامان ایلام آن را در سال 1386 روانه بازار نشر کرده است.
انتشارات مدرسه نیز در سال 1380کتابی با عنوان «ش‍ه‍ری‍ار» به قلم م‍ح‍م‍دک‍اظم‌ م‍زی‍ن‍ان‍ی‌ (نویسنده کودک و نوجوان) منتشر ساخت.
«س‍ی‍م‍رغ‌ س‍ه‍ن‍د/ داس‍ت‍ان‌ زن‍دگ‍ی‌ س‍ی‍د م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ش‍ه‍ری‍ار» نوشته م‍ح‍م‍درض‍ا اص‍لان‍ی‌ را نیز دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌ در سال 1377 منتشر کرد.
«زن‍دگ‍ی‌ ش‍ه‍ری‍ار» اثر م‍ظف‍ر س‍رب‍ازی‌ هم کتاب دیگری است که ش‍رک‍ت‌ ت‍وس‍ع‍ه‌ ک‍ت‍اب‍خ‍ان‍ه‌ه‍ای‌ ای‍ران‌ در سال 1380 منتشر کرد.
«دن‍ی‍ای‌ ش‍ه‍ری‍ار» نمونه‌ای است از تحقیقات پژوهشگران کشورهای دیگر(در این کتاب، جمهوری آذربایجان) درباره شهریار است که ع‍ی‍س‍ی‌ ح‍ب‍ی‍ب‌ب‍ی‍ل‍ی‌ و رئ‍داک‍ت‍ور ع‍ل‍م‍ی‌ ع‍ی‍ن‌ال‍ه‌ م‍ددل‍ی ان را نوشته اند و نشر زوف‍ای تهران این کتاب را با ترجمه ح‍م‍ی‍د س‍ف‍ی‍دگ‍ر ش‍ه‍ان‍ق‍ی در سال 1380 به چاپ رسانده است.
«سخنوران آذربایجان/ از قطران تا شهریار» نوشته عزیز دولت‌آبادی نیز کتابی  است که نشر ستوده در سال 1386 منتشر کرده است.
مسعود احمدی هم در کتاب «سیری در سهندیه استاد شهریار همراه با متن کامل ترکی» به بررسی یکی از شعرهای شهریار پرداخته و نشر پینار زنجان این کتاب را با مقدمه محمدزاده ‌صدیق در سال 1386 چاپ کرده است.
«زن‍دگ‍ان‍ی‌ ادب‍ی‌ و اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ اس‍ت‍اد ش‍ه‍ری‍ار» نیز نام کتاب دیگری به قلم اح‍م‍د ک‍اوی‍ان‍پ‍ور است که نشر اق‍ب‍ال آن را‌ در سال 1375 به علاقه‌مندان آثار شهریار عرضه کرده است. 
کتاب دیگر، «طن‍ز در ش‍ع‍ر اس‍ت‍اد ش‍ه‍ری‍ار» به قلم‌ م‍ح‍م‍دب‍اق‍ر ن‍ج‍ف‌زاده‌ ب‍ارف‍روش‌ است که انتشارات خ‍ردم‍ن‍د آن را در سال 1369 به چاپ رسانده است

«ش‍ه‍ری‍ار و آن‌ س‍ه‌یار» هم کتابی است در نقد و تفسیر شعر شهریار به قلم ن‍اص‍ر م‍ن‍ظوری است‌ که انتشارات ان‍دی‍ش‍ه‌ ن‍و آن را در سال 1383 منتشر ساخته است.

ضمنا علاقه مندان می توانند اشعار فارسی و ترکی استاد شهریار را از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۲۵/ ت۳۰۰

منابع:
http://www.asriran.com

http://www.ibna.ir

http://ketabfarsi.ir

 

ارسال نظرات