۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۲۹۱۸۷

اقامه عزای عاشورای حسینی در کشورهای مختلف جهان

هزاران تن از شیعیان با حضور پرشور در مساجد، حسنیه‌ها و دسته‌های عزاداری، عاشورای حسینی را به سوگ نشستند.
عاشورای حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ با وجود فضای شدید امنیتی، شهرها و روستاهای مناطق قطیف، احساء و مدینه منوره در عربستان، شب گذشته شاهد برگزاری گسترده مراسم عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان بودند.

شیعیان عربستان همه ساله با برگزاری مراسم‌های متعدد سخنرانی، مقتل خوانی و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی شب و روز عاشورا را گرامی داشته و علمای دینی در ارتباط با موضوعات مختلف و در مقدمه آنها سیره حسینی، اصلاح، روشنگری و مسائل اعتقادی واجتماعی سخن می‌گویند.

خروج دسته‌های عزاداری در خیابان ها و برافراشتن پرچم‌های سرخ و سیاه که بر روی آنها شعارها و سخنان امام حسین(ع) نوشته شده و همچنین برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در میادین شهرها و روستاها از دیگر مظاهر اقامه عزا در مناطق شیعه نشین عربستان است.

راهپیمایی بزرگ روز حسین(ع) در اتریش

راهپیمایی بزرگ روز امام حسین(ع) با شعار امام حسین Imam Hussein با سازماندهی مرکز اسلامی امام علی(ع) همزمان با تاسوعای حسینی در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

در این راهپیمایی که ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شد و تا ساعت پنج ادامه داشت، عاشقان حسینی پلاکاردهای حاوی نوشته های معرفی امام حسین(ع) در دست گرفته و در خیابان های وین به معرفی واقعه عاشورا پرداختند.

مرکز اسلامی مسکو در شب عاشورا ی حسینی

مراسم عزاداری حسینی در مرکز اسلامی مسکو، هر سال باشکوه‌تر و با عظمت‌تر از سال پیش برگزار می‌شود.

امسال نیز مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با حضور حدود ۸۰۰۰ نفر از شیعیان روسیه و شهرهای اطراف در اصلی‌ترین مرکز برگزاری مراسم

بیت‌الزهرا و مسجد خاتم الانبیای مسکو نیز در این ایام پذیرای عزادارن حسینی(ع) بود.

همچنین مراسم شب عاشورا در مرکز اسلامی مسکو با سخنرانی حجة الاسلام مطلب به زبان روسی برگزار شد و عزاداران از نمایشگاه کتب دینی که در طبقه زیرین مرکز برگزار شده بود، دیدن کردند.

برگزاری تعزیه‌خوانی به زبان روسی از دیگر برنامه‌های مرکز اسلامی مسکو در شب عاشورا بود.

منع ورود خودروهای شخصی به استان کربلا

«سرهنگ علا الغانمی» سخنگوی پلیس کربلا در گفت و گو با السومریه نیوز  از منع ورود خودروهای شخصی به استان کربلا تا پایان زیارت روز عاشورا خبر داد.

همچنین فرماندهی پلیس بابل از روز گذشته از حرکت خودروهای شخصی به سمت استان کربلا ممانعت به عمل آورد که این امر موجب ترافیک شدید خودروها در منطقه بازرسی میان حله و کربلا شده است.

پلیس بابل از شهروندان خواست از خودروهای نقلیه عمومی استفاده کنند.

مراسم عزاداری ابوالفضل العباس(ع) در انجمن دانشجویان لندن

مراسم سوگواری تاسوعای حسینی با شعار پرچم برافراشته تا ابد در انجمن دانشجویان لندن برگزار شد. در این مراسم که در کانون توحید لندن برگزار شد، نقش اهل بیت (ع) در زندگی روزمره مسلمانان مورد بررسی قرار گرفت.

این مراسم با سخنرانی «محمدحسن روشندل»، شعرخوانی «علی قریشی» به زبان فارسی و «ناظم علی» به زبان انگلیسی همچنین مداحی «مهدی عبادی» و با حضور جمعی از دانشجویان و عاشقان حسینی(ع) برگزار شد.

مراسم از ساعت چهار بعدازظهر به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت هفت ادامه داشت.

داوطلبان برگزاری مراسم با توزیع نذورات از شرکت‌کنندگان پذیرایی کردند.

اداره مسلمانان قفقاز از پیروان همه مذاهب اسلامی خواست در مراسم عاشورا شرکت کنند

شورای قضات اداره مسلمانان قفقاز، روز یکشنبه همزمان با عاشورای حسینی ، اعلام کرد که شایسته است پیروان هر دو مذهب اسلامی با حضور در مراسم امام حسین (ع)، همبستگی اسلامی را به نمایش بگذارند.

این شورا همچنین اعلام کرد که مراسم عاشورا در جمهوری آذربایجان باید مطابق با قوانین موجود و برای حفظ نظم عمومی در مساجد و محل های تعیین شده، برگزار شود .

در ادامه بیانیه این شورا ی قضات اداره مسلمان قفقاز آمده است؛ کمپین اهدای خون که در سال های اخیر صورت راه اندازی شده ، نمونه ی مناسبی از عزاداری است که بر اساس ارزش های انسانی بنا شده و بهتر است ادامه یابد.

برگزاری آئین عزاداری عاشورای حسینی در افغانستان تحت تدابیر امنیتی

اغلب آئین های عزاداری عاشورای حسینی به دنبال تهدید گروههای تروریستی و حمله انتحاری تحت تدابیر شدید امنیتی در داخل مساجد و حسینیه ها برگزار شد و شهروندان افغان کمتر نسبت به راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان ها، اقدام کردند.

مردم به رغم این تهدیدها به گونه ای گسترده در اغلب خیابان های این شهر با برپائی ایستگاه های توزیع نذری با انواع غذا و شیر و چای، از سوگوارانی که به سمت مساجد و تکایا برای شرکت در آئین های عزاداری حرکت می کنند، پذیرائی کردند.

دهها مسجد غرب کابل و برخی از مساجد مناطق مرکزی پایتخت افغانستان در روز عاشورا مملو از شهروندان افغان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بود.

«محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون دوم «عبدالله عبدالله» رییس اجرائی دولت وحدت ملی و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه نیز در جمع عزاداران مسجد «الزهرا» در منطقه «دشت برچی» حضور یافتند و در کنار مردم به سوگواری برای سالار شهیدان پرداختند.

«محمد کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی و رییس شورای عالی صلح افغانستان نیز امروز در مسجد نبی اکرم (ص) شهر محله دارالامان کابل در جمع سوگواران حاضر شد و در این اجتماع از صلح به عنوان مطالبه جدی و عمومی ملت افغانستان یاد کرد و گفت : اگر به صلح نرسیم ؛ اینجا سوریه ای دیگر خواهد شد که این به نفع هیچ کس نیست .

وی تاکید کرد ملت افغانستان اجازه نمی دهد که کشورش سوریه دوم باشد و خطاب به کشورهای منطقه، همسایه و قدرت های جهانی گفت: از شما می خواهیم در جهت برقرار صلح به این ملت کمک کنید و این خاک را عرصه رقابت خود نکنید که اگر اینجا داستان سوریه شکل بگیرد همه آسیب خواهند دید حتی کشورهای دور دست.

شماری از شهروندان افغان به دلیل مسدود بودن خیابان های منتهی به زیارتگاه «سخی» واقع در غرب کابل، پای پیاده خود را به این زیارتگاه رساندند و فریاد یا حسین (ع) و یا ابوالفضل (س) سردادند و با سینه زنی و مرثیه سرایی در روز عاشورای حسینی، اشک ماتم ریختند.

جمعه گذشته در یک حمله انتحاری به حسینیه ای معروف و «تکیه عمومی» در محله قلعه فتح الله خان شهر کابل پنج شهروند کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

امسال با افزایش تدابیر حفاظتی و هماهنگی پلیس و نیروهای امنیتی و استفاده از داوطلبان مردمی در تامین امنیت امکان مذهبی و مساجد تا این زمان شاهد حوادث تروریستی کمتری نسبت به سال های قبل در این ایام هستیم.

سال گذشته مانند امسال گروه های تروریستی داعش و القاعده، اهل تشیع افغانستان را تهدید به حمله کرده بودند و در شب تاسوعا مهاجمان مسلح به عزاداران حاضر در زیارتگاه «سخی» واقع در غرب کابل حمله کردند که در این حمله 14 عزادار کشته شدند.

البته گروه طالبان در پایگاه اطلاع رسانی خود سال قبل هم اعلام کرد که حمله مهاجمان به سوگواران در زیارتگاه سخی کار نیروهای این گروه نبوده است و امسال هم این نوع حملات را از سوی طالبان نفی کرده است.

زیارتگاه موسوم به «سخی» بنا بر اعتقادات سنتی شهروندان افغان مکانی است که در آن اقامه نماز حضرت علی (ع) در رویای صادق چند نفر در دو نوبت جداگانه مشاهده شده است.

مردم اهل تسنن افغانستان نیزهمزمان با روز عاشورای حسینی در مساجد و حسینیه های محل خود گردهم می آیند و پس از ختم قرآن، به سخنان امامان جماعت که درباره فلسفه قیام عاشورا و نقش این قیام در گسترش و تعمیق اسلام در بین مسلمانان است ؛ گوش فرا می دهند.

بسیاری از مساجد و منازل افراد اهل تسنن در این روز محلی است که غذای نذری را بین شرکت کنندگان در آئین های عزاداری توزیع می کنند تا این سنت دیرپای مردم افغانستان همواره زنده بماند.

همچنین شب گذشته آئین عزاداری ایرانیان مقیم افغانستان در شب عاشورای حسینی با حضور شماری از شهروندان افغان در محل سفارت خانه جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.

در این مراسم که «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز حضور داشت، یکی از مداحان به ذکر مصیبت و مرثیه خوانی پرداخت.

ایرانیان مقیم افغانستان از اولین روز محرم حضوری فعال در مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش داشته اند و شماری از ایرانیان سنت دیرینه نذری را در این کشور نیز انجام داده اند.

برخی از ایرانیان مقیم کابل نیز در روزهای گذشته در مساجد مناطق غرب و مرکزی کابل نیز حضور یافتند و همراه با شهروندان افغان به سوگواری پرداختند.

دولت حامد کرزی روز عاشورا را در تقویم افغانستان به عنوان تعطیل رسمی ثبت کرد و از آن سال متناسب با چرخش ماه قمری این روز در افغانستان تعطیل است.

مسلمانان جنوب شرق آسیا در عزای سالار شهیدان به ماتم نشستند

بسیاری از مسلمانان در کشورهای جنوب شرق آسیا در شب عاشورای حسینی با حضور در تکایا و مجالس سوگواری و سینه زنی ها، ارادت و عشق خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان کربلا ابراز داشتند.

مسلمانان و ایرانیان مقیم کشورهای مختلف این حوزه از جمله فیلیپین، تایلند، اندونزی، مالزی، استرالیا و نیوزیلند در شب عاشورای امام حسین (ع) مراسم عزاداری سالار شهیدان را با شکوه برگزار کردند.

در تایلند، همزمان با عزاداری ایرانیان مقیم، محبان تایلندی اهل بیت در اقصی نقاط این کشور مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را در مساجد و‌ حسینیه ها برپا کرده اند.این مراسم در حسینیه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بانکوک نیز با حضور ایرانیان مقیم و عاشقان حسین (ع) برگزار شد.

مراسم عزاداری شهیدان کربلا همچنین در کوالالامپور برگزار شد.

در این مراسم سخنران مراسم شب عاشورای حسینی در مرکز فرهنگی ام سی ای کوالالامپورگفت: اکنون قرنهاست مسلمانان عاشق طریق امام حسین (ع ) در سراسر جهان عاشقانه عزاداری می کنند و این مهم براساس معامله ایشان با خدا صورت گرفت و در واقع خواست الهی است که این چراغ افروخته بماند و این عزت حفظ شود.

حجت الاسلام محمد حاتم پوری شامگاه شنبه در جمع عاشقان حسینی اظهار داشت: امروز در سراسر جهان غیر از ایران اسلامی و عراق از پاکستان و هند گرفته تا در نیویورک آمریکا ، مسلمانان و شیفتگان سرور و سالار شهیدان در ماه محرم به عزاداری می پردازند و هرسال بر شکوه و عظمت این مراسم افزوده می شود .

وی خطاب به عزاداران حسینی شرکت کننده در این مراسم اظهار داشت: خیلی از افراد به دلیل ضعف ایمان از راه خدا ممکن است بازگشت داشته باشند، اما حسین ابن علی(ع) با خداوند عالم تجارت کرد و راهش را با یقین پیمود و سازشی نداشت.

سخنران مراسم شب عاشورای حسینی افزود: یک مسلمان وقتی رو به قبله برای اقامه نماز می ایستد، نیت می کند، بنابراین نیت برای هر کاری اهمیت بالایی دارد، این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که انسان دست به هر کاری می زند کسب رضایت الهی باشد و سومین امام همام در راهی که انتخاب کرد، کسب رضایت ذات اقدس الهی را برگزید.

وی خاطرنشان کرد : مسلمانان برای الگو برداری در امور باید معصومین را ملاک و حجت خویش بدانند، آنها مصون از هرخطا و اشتباه هستند و غیر از این ممکن است افراد برداشت های نادرست خود را به عنوان به اسم اسلام ارایه کنند و این به ترویج صحیح دین آسیب بزند.

وی ایام محرم حسینی را فرصتی برای قرب الهی دانست و گفت: گاهی انسان ناخواسته در مسیری قرار می گیرد که حاصل جهل به موضوع است، بنابراین یکی از راههای تذهیب نفس و دوری از محرمات، اقامه نماز اول وقت است که چه نیکو به جماعت اقامه شود.

برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در هاوانا

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی با حضور اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران، شیعیان، مسلمانان و محبان اهل بیت (ع) در مرکز اسلامی 'المعصومین (ع)' هاوانا در کوبا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که شنبه شب برگزار شد، رضا فیلیپه مایو معاون مرکز المعصومین(ع) به تشریح فلسفه قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا پرداخت.

در ادامه کامبیز شیخ حسنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا با عرض تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت امام حسین(ع) و هفتاد و دو تن از یاران آن حضرت اهداف قیام امام حسین(ع) را برای حاضران تشریح کرد.

وی با اشاره به دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و انحرافات ایجاد شده در دین بدست عده ای ظالم و جائر و قیام امام حسین (ع) و هفتاد و تن از یاران باوفایش برابر انحرافات گفت: متاسفانه تفکری که هزار و چهارصد سال پیش دستاویز عده ای در ظاهر مسلمان گردید تا نواده پیامبر اسلام(ص) را به شهادت رساندند در حال حاضر نیز وجود داشته و تحت لوای آن داعش و سایر گروهای افراطی و سلفی که همان نوادگان تفکر قاتلان امام حسین (ع) هستند در حال حاضر در عراق، سوریه همان جنایات خود را به نام اسلام مرتکب می شوند و شیعیان، اهل سنت و مسیحیان را برابر دوربین ها سر می برند.

شیخ حسنی به منشا فکری این گروه ها اشاره کرد و افزود : اسلام یک دین الهی و رحمانی است و هرگز این توحش را تائید نمی کند، این گروهها محصول افراطی گری سلفی های وهابی هستند.

وی با اشاره به مراسم خاکسپاری شهید حججی در روزهای گذشته اظهار داشت که امام حسین (ع) در آن زمان و مدافعان اسلام واقعی امروز، قربانیان این جنایتکاران هستند.

در ادامه این مراسم، فیلمی به زبان اسپانیایی درخصوص شخصیت وجودی امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و ماه محرم برای حاضران پخش شد./۹۹۴/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات