۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۳۵۴۳۷

چند خبر کوتاه از دنیای نشر

برگزاری نشست مؤسسه میراث مکتوب، امضاء تفاهم‌نامه همکاری نشر ایران و صربستان و دیدار رییس کتابخانه ملی با نماینده آیت‌الله سیستانی از مهمترین عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  برگزاری نشست موسسه پژوهشی میراث مکتوب، امضاء تفاهم‌نامه همکاری نشر ایران و صربستان، اعلام برگزیدگان مسابقه پوستر و تندیس جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان و د یدار رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با نماینده آیت‌الله سیستانی از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

در یکصدویکمین نشست موسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود؛

باستان‌شناسی یک کتاب: نسخه‌ای مصور از رشیدالدین و حافظ ابرو در توپکاپی

 یکصد و یکمین نشست موسسه پژوهشی میراث مکتوب چهارشنبه 10 آبان به بررسی نسخه جامع التواریخ رشیدالدین فضل‌الله همدانی اختصاص دارد.

یکصد و یکمین نشست موسسه پژوهشی میراث به بررسی نسخه جامع‌التواریخ رشیدالدین فضل‌الله همدانی اختصاص دارد. این نسخه ارزشمند در کتابخانه کاخ توپکاپی استانبول نگهداری می‌شود و محمدرضا غیاثیان، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان درباره این نسخه و اهمیت آن سخنرانی می‌کند.

نسخه خزینه 1653 در کتابخانه کاخ توپکاپی استانبول یکی از معدود نسخه­‌های باقی مانده از جامع‌­التواریخ رشیدالدین بوده که تحت حمایت خود مؤلف در ربع رشیدی استنساخ شده است. در سال‌­های حکومت شاهرخ، به هرات منتقل شده و چون بخش‌‌هایی از کتاب مفقود شده بود به دستور شاهرخ تکمیل و نوسازی می­‌شود. مأمور تکمیل نسخه مورخ نامدار دوره تیموری حافظ ابرو بوده که تغییراتی در آن صورت داده که مهم­ترین آنها جایگزینی بخش تاریخ ماقبل اسلام آن با جلد اول مجمع ­التواریخ خود است.

در قرون بعد صفویان و عثمانی‌­ها نیز تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند. اهمیت این نسخه از چند جهت قابل تبیین است؛ اول، یکی از سه نسخه تاریخ‌­دار باقی مانده از جامع‌­التواریخ استنساخ شده در ربع رشیدی است؛ دوم، تنها نسخه باقی مانده از مجمع‌التواریخ حافظ ابرو بوده که توسط خود مؤلف کتابت شده؛ و سوم، نسخه­‌های متعددی در طول تاریخ به طور مستقیم یا غیر مستقیم از آن رونویسی شده و این نکته برخی محققان معاصر را در شناسایی متن آنها گمراه کرده است.

سخنران این نشست محمدرضا غیاثیان، دکترای هنر اسلامی از دانشگاه بامبرگِ آلمان، استادیار دانشگاه کاشان در گروه مطالعات عالی هنر است.

این نشست چهارشنبه 10 آبان 1396، ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه در محل مؤسسه واقع در تهران، خیابان انقلاب، بین ابوریحان و دانشگاه، ساختمان فروردین، طبقه 2، واحد 9 برگزار می‌شود.

امضاء تفاهم‌نامه همکاری نشر ایران و صربستان

در حاشیه حضور ایران در شصت و دومین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد تفاهم‌نامه همکاری نشر ایران و صربستان امضاء شد.

این تفاهم‌نامه با حضور محسن سلیمانی رایزن فرهنگی ایران در صربستان، نماینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ولادیسلاو بایاتس، مدیرعامل انتشارات بین‌المللی جئوپوئتیکا به امضاء رسید.

در این تفاهم‌نامه در خصوص همکاری و تبادل اطلاعات بین ناشران دو کشور با رعایت ضوابط حقوقی و بین‌المللی و همچنین تقویت همکاری‌های دوجانبه برای تبادل آثار صربی و فارسی تأکید شد. بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف مقرر شد ده اثر ایرانی درقالب طرح گرنت ترجمه و مورد حمایت قرار گیرد.

مدیرعامل انتشارات بین‌المللی جئوپوئتیکا در این جلسه ضمن اشاره به کمبود مترجم صربی به فارسی گفت: ما در حدود 30 اثر ادبی از صربی به انگلیسی ترجمه کرده‌ایم و برخی از آثار صربی نیز به زبان‌های فرانسوی و آلمانی ترجمه‌شده‌اند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنم ترجمه این آثار به مترجمان ایرانی پیشنهاد شود. چه‌بسا ترجمه آن‌ها به فارسی راحت‌تر باشد. وزارت فرهنگ صربستان نیز از ترجمه آثار صربی به فارسی حمایت می‌کند.

اعلام برگزیدگان مسابقه پوستر و تندیس جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان

اسامی برگزیدگان مسابقه طراحی پوستر و تندیس نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوان از سوی دبیر هیات داوران این مسابقه اعلام شد.

​ کاظم طلایی دبیر هیات داوران مسابقه طراحی پوستر و تندیس نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوان با اعلام پایان داوری این مسابقه اعلام کرد: در مدت زمان فراخوان این جشنواره در دوره اخیر، شصت پوستر به دبیرخانه رسید که تعداد زیادی از آنها آثار قابل توجهی بودند که در مرحله اول نیز انتخاب شدند و هدیه ای که برای آنان در نظر گرفته شده بود به آنها تقدیم شد.

وی ادامه داد: این آثار در ادامه در قالب نمایشگاهی در مجموعه باغ کتاب به نمایش درآمدند و داوران این بخش از مسابقه شامل آقایان کیانوش غریب‌پور، مسعود نجابتی، پژمان رحیمی ‌زاده و خانم پرسیا خضابی به بررسی این آثار پرداختند که در نهایت نفر اول و دوم انتخاب و نفر سوم نیز انتخاب نشد اما داوران اثری را به عنوان نفر چهارم شایسته تقدیر معرفی کردند.

به گفته طلایی در این بخش و بر اساس آرا هیئت داوران خانم آذر تیموری به عنوان نفر اول و آقای رجبعلی خدایی نیز به عنوان نفر دوم انتخاب شدند.

دبیر هیات داوران مسابقه طراحی پوستر این جشنواره افزود: پوستر برگزیده به عنوان نفر اول  به عنوان پوستر جشنواره در سال جاری انتخاب و منتشر خواهد شد و پوستر نفر دوم نیز در سال‌های آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طلایی تصریح کرد: ما با این تجربه در سال جاری سعی داشتیم تا هنرمندان را هرچه بیشتر با موضوع  جشنواره و کتاب کودک و مطالعه درگیر کنیم و آنها به فکر و خلق تجربه تازه در این حوزه واداریم و به باور من نتیجه‌ مطلوب در این زمینه به دست آمد و حاصل شد.

وی درباره تندیس جشنواره و مسابقه طراحی آن نیز گفت: داوران در این بخش با بررسی آثار به این نتیجه رسیدند که آثار دریافی ویژگی‌های اثری که بتواند سالها به عنوان تندیس جشنواره مورد استفاده قرار بگیرد را ندارد و در نتیجه اثری را به عنوان برگزیده انتخاب نکردند و تصمیم بر این شد که تندیس جشنواره در سال جاری نیز به سفارش جشنواره طراحی شود.

بر اساس خبر روابط عمومی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می گردد در آذرماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شرکت پنتر برگزار خواهد شد.

دیدار رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با نماینده آیت‌الله سیستانی

 اشرف بروجردی با حضور در دفتر آیت‌الله سیستانی در قم با حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این دیدار بروجردی با اشاره به نقش مرجعیت به ویژه آیت الله سیستانی در امنیت و آرامش عراق گفت: شکست های امروز داعش در منطقه مرهون توجه و تیزهوشی مرجعیت شیعه در عراق است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حفظ و صیانت از آثار مکتوب در موضوع ایران و اسلام، تصریح کرد: کتابخانه ملی ایران این آمادگی را دارد تا از کلیه آثار، دستنوشته‌ها و کتاب‌های در موضوع شیعه با کمک بیوت علما حفظ و نگهداری کند.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نیز ضمن خوشامدگویی به دکتر بروجردی، ابراز امیدواری کرد که بتوان با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه های تخصصی بیت آیت الله سیستانی به حفظ آثار و کتب مرجعیت شیعه کمک و در فعالیتهای مشترک پژوهشی همکاری کرد.

دکتر بروجردی همچنین با حضور در موزه امام علی (علیه السلام) از مجموعه هدایایی است که به آیت الله شهرستانی اهدا شده است، بازدید کرد./۹۹۸/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات