۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۳۵۵۱۶
نمایشگاه مطبوعات؛

نشست علمی «جناح های قدرت در کابینه ترامپ و مسأله کردها» برگزار شد

پژهشگر مطالعات منطقه، عامل اصلی شکست همه پرسی اقلیم کردستان را لابی گری اشتباه کردها با آمریکا و سیاستمداری نخست وزیر عراق عنوان کرد.
ایوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر ایوبی، پژهشگر مطالعات منطقه ای در نشست بررسی جناح های قدرت در کابینه ترامپ و مسأله کردها که روز گذشته در محل بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد با اشاره به گروه های قدرت در کابینه ترامپ اظهار داشت: گروه گروه مایکل فلین دیدگاهشان درباره کل جهان این است که آمریکا اول است و ما باید فقط به آن توجه کنیم.

پژهشگر مطالعات منطقه ای با بیان این که در زمان باراک اوباما تحقیقات زیادی انجام شد و توانستند استراتژی برای سوریه به راه اندازند که حاصل دو سال تحقیق شورای امنیت ملی بود، گفت: حرکت جالب اوباما این بود که اوباما کردها را خودش مسلح نکرد و به وظیفه دولت بعدی انداخت زیرا در آمریکا نوعی تفکر وجود دارد که رییس جمهوری که دوره دومش باشد را ناتوان می دانند و به همین خاطر برخی اقدامات را برای این که به نتیجه برسد به دوره اول ریاست جمهوری موکول می کنند.

وی خاطرنشان کرد: جناح بعدی مؤثر در کابینه آمریکا جناح مایک پنس است؛ این ها جمهوری خواه های محافظه کار هستند و به دنبال کوچک کردن دولت هستند و نمی آیند هزینه نظامی را بالا ببرند بنابراین آنها به دنبال این هستند که در خاورمیانه سلاح کمتر توزیع شود.

ایوبی افزود: یک جناح هم حزب جمهوری خواه بود که به ریاست رینس پریباس است و در حکم نخست وزیر و مسؤول هماهنگی بین رییس جمهور و وزرا است؛ رینس پریواس انسان قوی بود و توانست دموکرات هارا به قدرت برساند ولی نتوانست با ترامپ کار کند و از پست خود کناره گرفت.

وی تصریح کرد: جناح بعدی جناح جان مک کین است که قوی ترین جناح کابینه است، او خودش سناتور است و عضو کابینه نیست ولی برخی از اعضای کابینه در این جناح هستند و این جناح در مورد استقلال کردستان هم نظر مساعد نداشت.

وی با بیان این که در ساختار ایالات متحده مجلس خیلی مهم است، اظهار داشت: مجلس یک پروسه ای دارد که می تواند قوانین را تصویب کند و اگر آمریکا بخواهد کردها را مسلح کند باید از طریق مجلس پروسه اش طی شود.

ایوبی گفت: در سال 2015 مصوبه 1188 سنا، سناتور ایالت ایووا یک لایحه را داخل سنا می برد که طی این لایحه نیروهای نظامی کرد وارد منظومه دفاعی ایالات متحده می شوند ولی مشکل این جا است که کردستان کشور نیست و آنان نمی توانستند مستقیم به آنها کمک کنند؛ این طرح به دست خانم جونی ارنست مطرح شد و از طرف سناتورهای دیگر حمایت شد و به صورت یک الحاقیه به مصوبه 1961 که اجازه می دهد آمریکا نیروهای نظامی دیگر کشورها را مسلح کند پیوست، ولی این طرح در مجلس سنا رأی نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: کردها در آمریکا اکثرا در شهر نشویل ایالت تنسی هستند ولی چون لابی کرد ها ضعیف است و رأی سناتور باب کروکر در این ایالت را نتوانستند به دست آورند این طرح شکست خورد.

پژهشگر مطالعات منطقه ای افزود: یکی از سناتورهای مهمی که پشتیبان استقلال کردستان بود چاک شومر بود که سناتور نیویورک است و رأی تمام دموکرات ها را دارد؛ در ایالات متحده لابی ها بسیار مهم است و اقلیم کردستان هم پول زیادی در لابی گری آمریکا خرج کرد و سبب کمک های نظامی آمریکا در سالهای 2014 و 2015 و 2016 به کردها شد.

وی افزود: لابی گری کردها در آن حد نبود که ایالات متحده از رفراندوم کردستان حمایت کند زیرا کردها سیستم ایالات متحده را نشناختند زیرا در سیستم ایالات متحده شخص مهم نیست ولی کردها بیشتر سرمایه گذاری خود را با آقای زلمای خلیل زاد انجام دادند و با شرکت ها بزرگ لابی گری نکردند.

ایوبی خاطرنشان کرد: دلیل این که ایالات متحده آنا را رها کرد این بود که ایالات متحده در جریان رفراندوم قول حمایت نداده بود و می خواست این رفراندوم انجام نشود و مسأله اصلی آنها در عراق مسأله کرکوک بود و مسأله رفراندوم را در مرحله بعد می خواستند دنبال کنند و واضح گفته بودند که اعلام استقلال خط قرمز ما است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل دیگر شکست رفراندوم اقلیم کردستان عراق سیاست مداری بالای حیدر العبادی بود که نشان داد نیروی اصلی موافق دموکراسی در خاور میانه اوست و همچنین توانست نیروهای حشد الشعبی را با نوعی مسامحه به استفاده از سلاح های آمریکایی ترغیب کند.

پژهشگر مطالعات منطقه ای تصریح کرد: یکی از عوامل دیگری که موجب شکست رفراندوم کردستان عراق شد  این بود که فساد اداری اقلیم کردستان به گونه ای بود که مردم اقلیم پشت این سیستم نبودند./843/ب۲۰۱/ف

 

ارسال نظرات