۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۳۶۱۴۴

نگاهی به احکام شبکه‌های اجتماعی + دانلود

انتشارات نشر معروف کتاب احکام شبکه های اجتماعی نوشته حجت الاسلام محمود صادقی را منتشر کرده است.
احکام شبکه های اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا انتشارات نشر معروف کتاب احکام شبکه های اجتماعی نوشته حجت الاسلام محمود صادقی را منتشر کرده است.

مؤلف این کتاب را در 8بخش به رشته تحریر درآورده است که عناوین این کتاب بدین شرح است: کلیات، تولید شبکه‌های اجتماعی داخلی، فواید شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌ها و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی، جرائم شبکه‌های اجتماعی، آداب استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وظایف مدیران شبکه‌های اجتماعی و احکام و نکات متفرقه

در دنیای، امروز شکل روابط افراد با یکدیگر، با گذشته تفاوت کرده و افراد کم‌کم به این سمت می‌روند که روابط مستقیم و حضوری به فراموشی سپرده می‌شود و به‌جای آن، روابط غیرمستقیم مانند چت و تلفن و تلگرام و سایر مصادیق ارتباط در فضای مجازی جایگزین گردد؛ از این رو نگارنده در مقدمه این کتاب چنین ‌آورده است:

یکی از روش‌هایی که در آن، افراد با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و در آن به تبادل‌نظر می‌پردازند، «شبکه‌های اجتماعی» است که روز به روز در حال گسترش می‌باشد. شبکه‌های اجتماعی اگر به‌صورت صحیح و اصولی مورد استفاده قرار گیرد، به یکی از بهترین نعمت‌هایی که خدای متعال به بشریت عطا فرموده است؛ تبدیل می‌شود و موجبات رشد و تعالی جامعه‌ها را فراهم می‌کند؛ ولی اگر نادرست مصرف شود زمینه سقوط و انحطاط کاربران و بالطبع جوامع بشری را مهیا می‌کند.

نگارنده در بخش سوم فواید شبکه‌های اجتماعی را برمی‌شمارد و یکی از این موارد را آموزش مفاهیم عالی می‌داند و می‌نویسد:

اگر کاربران با آگاهی لازم سراغ شبکه‌های اجتماعی بروند، می‌توانند از این ابزار برای نشر و ترویج معارف الهی استفاده کنند و انسان‌های مستضعف و تشنه معارف را دست‌گیری کرده و آن‌ها را از ظلمت و جهل به حقیقت نورانی اسلام رهنمون باشند. یکی از بهترین شواهدی که ثابت می‌کند شبکه‌های اجتماعی با شرایط خاصی می‌توانند مردم را به حقیقت و نورانیت برسانند، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا است که در آن از جوانان خواسته بودند با تحقیق لازم، از اسلام و حقیقت آن آگاهی پیدا کنند و از سخنان غرض ورزانه رسانه‌های غربی(که غالباً با اهداف خاصی منتشر می‌شوند) خودداری کنند. رهبر معظم انقلاب با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این پیام تاریخی و مهم را به دنیا ارسال کردند. براین اساس، اگر از این ابزار به خوبی استفاده شود، نه تنها ضرر ندارد؛ بلکه موجب رشد و ترقی خود و دیگران می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی در صفحه 118 کتاب، فیلترینگ را مطرح می‌کند و در بخشی از این فصل به این مسئله می‌پردازد که بحث محدود کردن کاربران اینترنت یا فیلترینگ در اکثر کشورها در حال اجراست و کاربران ایرانی که معتقدند این سخت‌گیری در ایران بیشتر است چند نمونه از کشورهای که این قانون در آن در حال اجرا است را می‌آورد و می‌نویسد:

در انگلیس، فیلترینگ بیشتر بر روی مسائلی مانند پورنوگرافی کودکان، نژادپرستی و مسائل تروریستی اعمال می‌شود. یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی در انگلستان، به نام«بنیاد نظارت بر اینترنت» فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه کرده و بر اساس آن، دسترسی 98درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است. وزیر کشور انگلیس، ضرب‌الاجلی را تا پایان سال 2007 برای همه سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی در این کشور تعیین کرده بود تا یک سیستم مسدودسازی محتوا بر اساس سبک(cleanfeed) طراحی و اجرا کنند.

نویسنده در بخش هشتم احکام و نکات متفرقه شبکه‌های اجتماعی را می‌آورد و در بخشی از فصل دوم به این مسئله می‌پردازد که چند سالی است که کانال‌ها و سایت‌های با عنوان همسریابی در فضای مجازی و اینترنت به وجود آمده است و برخی از افراد سودجو برای تحقق اهداف شیطانی خویش، از پسران و دختران مجرد می‌خواهند اطلاعات شخصی و خصوصی خود را برای آن‌ها بفرستند تا همسری مناسب و شایسته برای آن‌ها بفرستند و در ادامه به آسیب‌های همسریابی اینترنتی می‌پردازد و می‌نویسد:

ازدواج‌هایی که از دوستی خیابانی یا آشنایی از طریق چت و  اینترنت آغاز می‌شود؛ همان‌طوری که خیلی راحت شکل گرفته است، خیلی زود از هم می‌پاشد؛ زیرا خود آن‌هاها که پیش از ازدواج مرتکب حرام شده‌اند، پس از ازدواج به یکدیگر مشکوک می‌شوند که شاید همسرشان با اشخاصی دیگر رابطه نامشروع داشته باشد؛ لذا چیزی که اساس و پایه‌اش بر حرام استوار باشد، مداومت و برکت ندارد و در حقیقت امکان فریب افراد در فضای مجازی و اتاق های گفتگو، بیش از زمانی است که افراد رو در روی هم قرار گرفته و در مورد اطلاعات شخصی خود سخن می گویند. محیط های مجازی و اینترنتی، به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان از احساسات دورغین سخن گفت؛ اما امکان تحلیل رفتارهای احساسی وجود ندارد و در نتیجه این نوع رفتار را می‌توان در دنیای مجازی پنهان کرد.

انتشارات نشر معروف این کتاب را در 240 صفحه و با شمارگان 3000 و به قیمت 5000تومان روانه بازار نشر کرده است. علاقمندان جهت مطالعه متن کتاب می تواند اینجا را کلیک کنند./۹۹۸/ن۶۰۱/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کتاب از سایت مرجع حذف شده بود
0
0