۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۳۶۶۱۴

فصلنامه ایام اشارات ویژه اربعین منتشر شد

اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه بیست و چهارمین شماره فصلنامه اشارات ایام ویژه اربعین را به مدیر مسؤولی محمدحسین ظریفیان منتشر کرد.
فصلنامه ایام اشارات ویژه اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه بیست و چهارمین شماره فصلنامه اشارات ایام ویژه اربعین را به مدیر مسؤولی محمدحسین ظریفیان یگانه منتشر کرد.

در این شماره از فصلنامه عنوان‌های: یادداشت مدیر مسؤول، سخن سردبیر، اربعین؛ در آیینه اصول، سیاست‌ها و راهبرهای رسانه‌ای، گفتار مجری، زیرنویس‌ها و پیام کوتاه، شعر اربعین و متن برنامه‌ای را مطالعه می‌کنیم.

تحلیل جهانی شدن زیارت مخصوصه اربعین پدیده‌ای نیست که با قواعد مادی و مرسوم ممکن باشد و گستره و عمق این پدیده شگرف را تنها می‌شود در بستر آخرالزمانی فهم کرد. دکتر ظریفیان در یادداشت مدیر مسؤول به سه الزام اساسی برای فهم و تعمیق مناسک اربعین اشاره کرده و در این باره چنین آورده است:

اول: کشف دال مرکزی هریک از مناسک که محور اساس همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها و نقطه‌ای مهم و حساس است. در مناسک اربعین حسینی مفهوم «زیارت» نقطه کانونی است. «زیارت» مفهومی تعالی بخش است که توانسته پاسدار اعتقادات و ارزش‌ها در طول تاریخ تشیع باشد.

بیان آثار عمیق زیارت خاصه ایجاد انقلاب درونی، تحول‌زایی و امیدبخشی به حوزه فردی محدود نمی‌شود و شامل زیارت جمعی نیز می‌شود. چنانچه محوریت زیارت در فرآیند مهم و تعمیق مناسک اربعین نادیده گرفته شود و این پدیده از هویت خود تهی می‌شود و این حرکت ممتاز دچار انحرافاتی عمیق خواهد شد.

دوم: فرایند و تعمیق مناسک دینی زمانی به درستی تکمیل می‌شود که مناسک، مردمی باشد و اجزای آن و اراده توده مردم پیوند خورده باشد و حکومت‌ها و دولت‌ها نقش راهبردی، تشویق‌گر و تسهیل کننده داشته باشد.

صحیح است که حکومت اسلامی مکلف به تنطیم شعائر الله است ولی باید فعالیت‌های خودجوش مردمی خاصه جوانان مؤمن و پرنشاط باشد؛ نه آنکه آنچنان همه ساحت‌های مناسک را تصدی‌گری کند که هم انگیزه‌های عمومی کمرنگ سازد وهم حرکت‌های «آتش به اختیار» را تضعیف و سرکوب کند.

باید میدان تحرک و مدیریت را به مردم سپرد آنگاه خواهیم دید که خلاقیت و توانمندی مردمی شاهکاری خلق خواهند مرد که برنامه‌ریزی پرطمطراق و هزینه کرد منابع کلان نیز بیت‌المال در مقابل آن به چشم نخواهد آمد.

آداب و رسوم رایج در فرآیند فهم و تعمیق مناسک دینی نقش مهمی دارند و میزبانان مخلص و بی‌پیرایه اربعین در کشور عراق بر اساس سنت چند ساله، با آداب و رسوم خاص رفتار می‌کنند که حکایت از عمق و زلال صفای ایشان دارد، از این رو نویسنده در سومین بخش این یادداشت به آسیب‌شناسی برپایی موکب‌های ایرانی در عراق پرداخته و در این باره چنین آورده است:

در این میان برپایی موکب‌های اختصاصی برای ایرانیان و با قومیت‌ها، اقشار و استان‌های مختلف ایران و نپذیرفتن زائران غیر ایانی بدعتی خطرناک است و زمینه نقار و اختلاف را فراهم می‌آورد.

 اگر آداب و رسوم ریشه‌دار میزبانان عراقی را پاس نداریم؛ هزینه کرد میلیاردی، حداکثر ما را دل‌خوش مستحباتی خواهد کرد که برخی واجبات، ضروریات و مصالح امت اسلامی و جامعه شیعی و اجتماع میلیونی زائران اربعین را بر زمین خواهد نهاد.

به هر روی پیاده‌روی اربعین هر سال جهانی‌تر خواهد شد و سیاست‌گذاری جهان شمول، عالمانه و هوشمندانه، می‌طلبد که وظیفه اجتناب‌ناپذیر و فوری کارگزاران آن است و تردیدی نیست که مدیریت مردم به مانند تجربه‌های موفق گذشته موفقیت‌آمیز و وحدت‌بخش خواهد بود.

 اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه بیست و چهارمین شماره فصلنامه اشارات ایام ویژه اربعین را در ۱۱۴ صفحه و به قیمت ۷۵۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه مندان برای دسترسی به متن کامل این فصلنامه اینجا را کلیک کنند./۹۹۸/ن۶۰۱/ی

 

ارسال نظرات