۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۳۷۵۹۲

نقد کتاب «شانزده سال»، روایتی مستند از تاریخ معاصر ایران

در رمان «شانزده سال» به تاریخ سلطنت رضاشاه از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ در ۴۰۰ صفحه پرداخته شده است.
شانزده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مجمع ناشران انقلاب اسلامی رمان شانزده سال، نوشتۀ  منیژه آرمین در تازه‌ترین نشست «آینه‌بندان» با حضور حسین فتاحی و ابراهیم زاهدی مطلق نقد و بررسی شد.

منیژه آرمین دربارۀ این کتاب گفت: شب و قلندر اولین جلد این چهارگانه به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر منتشر شد. این کتاب، از اواخر دورۀ قاجار شروع می‌شود و تا دوران مشروطه را در بر می‌گیرد. جلد دوم آن نیز شباویز نام دارد که در فضای شروع سال‌های مشروطه تا سال ۱۳۰۴ می‌گذرد و جلد سوم «شانزده سال» نام دارد که از ۱۳۰۴ است که به دوران رضاشاه اختصاص یافته است. در رمان «شانزده سال» نیز به تاریخ سلطنت رضاشاه از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ در  ۴۰۰ صفحه پرداخته شده است.

این نویسنده ادامه داد: رمان «شانزده سال» داستانی و مستند است و با رمان‌های دیگر متفاوت بوده و همانند پازل است، یعنی برخی از بخش‌ها کاملاً مستند و برخی از بخش‌ها دنبالۀ داستان «شب و قلندر» و «شباویز» است. طی سال‌های اخیر به این نتیجه رسیدم که ما با بحران هویت مواجه شده‌ایم و یکی از راه‌های شناخت هویت، شناخت تاریخ است. به‌ویژه، تاریخ معاصر که از اهمیت زیادی برخوردار است و به نظرم، همۀ افراد یک ملت باید نسبت به چنین مسئله‌ای اشراف و آگاهی داشته باشند.

 وی اضافه کرد: بحران هویت و اطلاع نداشتن از تاریخ معاصر در بین نسل جوان بیشتر مشاهده می‌شود. ضمن اینکه این نسل به دلایل مختلف و در مقایسه با نسل‌های گذشته به آن شکلی که باید به کتاب‌خوانی گرایش ندارند، روی این اصل تصمیم گرفتم رمانی بنویسم که صرف‌نظر از داشتن عناصر و فضای داستانی، به روایت برهه‌های حساس ایران درگذر تاریخ نیز بپردازد، بلکه، نگارش این اثر باعث شود تا جرقه‌ای نزد نسل جوان زده شود و به‌واسطۀ خواندن این کتاب به دیگر آثار مکتوب تاریخی نیز مراجعه کنند./925/ د 103/ش

ارسال نظرات