۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۵۴۹۱۷۶
گزارش خبری بین‌الملل رسا؛

نصرالله تئوریسین انتفاضه جدید فلسطین/ گذار جریان‌های فلسطینی از سازش به مقاومت

به نظر می‌رسد در آینده نزدیک علاوه بر تقویت رابطه حماس با حزب الله، شاهد نزدیک‌تر شدن جریان‌های انشقاق یافته از فتح و تشکیلات خودگردان به سمت محور مقاومت خواهیم بود.
سید حسن نصرالله

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: دونالد ترامپ، رییس جمهور متهور ایالات متحده آمریکا زمانی که تصمیم خود بر انتقال سفارت آمریکا به قدس را عملی ساخت هرگز تصور نمی‌کرد این اقدام کارکردی معکوس داشته باشد و علاوه بر احیای مساله فلسطین در جهان اسلام، گروه‌های مختلف فلسطینی را به وحدتی کم سابقه حول قدس برساند. وحدتی که می‌تواند سرآغاز انتفاضه ای جدید باشد که سران صهیونیست به ویژه دولت نتانیاهو را به  سردردهای مزمن مبتلا کند.

ابومازن و شعارهای کلیشه‌ای؛‌ به طرح سازش با اسرائیل پایبندیم!
 محمود عباس، رییس دولت تشکیلات خودگردان فلسطین که با فشار بی‌سابقه افکار عمومی مواجه است یک شنبه در بیست و هشتمین نشست شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف"  شهر قدس را پایتخت همیشگی فلسطین توصیف کرد و و خطاب به ترامپ گفت «هرگز طرح تو را قبول نخواهیم کرد». محمود عباس همچنین قطع کمک‌های مالی آمریکا به مردم فلسطین را زشت دانست و البته اذعان کرد که « تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال سازش با اسرائیل است.»

او پس از شعارهای همیشگی در ادامه مواضع منفعلانه خود گفت: «ما به طرح سازش و صلح پایبندیم و بعد از سازش نوبت به عادی‌سازی روابط [با اسرائیل] خواهد رسید. توصیه می‌کنم در این خصوص ما را بازی ندهند». ابومازن در مورد راهکار دو دولت نیز گفت: «تشکیلات خودگردان براساس قانون بین‌المللی و دولت فلسطین با مرزهای 67 به پایتختی قدس شرقی موافق است.»

ابومازن در این نشست به انتقاد از حماس و سایر جنبش‌های فلسطینی پرداخت که این نشست را تحریم کرده اند. 

تحولات اخیر فلسطین؛ از ترور خاخام صهیونیست تا تحریم نشست ساف 
این درحالی ست که جنبش فتح (انتفاضه)، حماس و جهاد اسلامی به دلیل دعوت از کنسولگری آمریکا و عدم تحرک جدی حکومت خودگردان در قبال اقدامات ترامپ تحریم کرده بودند. 
به نظر می‌رسد متوقف ساختن همکاری امنیتی حکومت خودگردان با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، لغو توافق اسلو و برنامه ای مشترک برای مقابله با صهیونیست‌ها کف مطالبه جریان‌های فلسطینی از محمود عباس است که وی از آن امتناع می‌ورزد.

چنانچه پیش‌بینی می‌شد سخنان کلیشه‌ای و نخ‌نما شده ابومازن به مذاق جریان‌های فلسطینی خوش نیامد. در همین راستا صلاح البردویل عضو دفتر سیاسی حماس گفت: «از آنچه در خلال این نشست مشاهده کردیم، دریافتیم که عدم شرکتمان در آن درست بوده است زیرا در سطح چشم‌اندازهای ملت فلسطین و نیز سطح تهدیدات کنونی علیه مسأله فلسطین نبود.»

از سوی دیگر باید توجه داشت که تمام این اتفاقات در پرتوی چرخش جریان‌های فلسطینی به سمت حزب الله لبنان صورت می‌پذیرد. چرخشی که پس از تصمیم دونالد ترامپ سرعت دو چندان به خود گرفت.

ترور «یهودا گلیک» خاخام صهیونیستی در نابلس را می‌توان مقدمه اقدامات مقاومت فلسطین در مرحله جدید دانست. در این راستا جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که این ترور نشان‌دهنده پیشرفت امکانات مقاومت است تا با حجم فزاینده ظلم رژیم صهیونیستی بر فلسطین متناسب باشد.

جریان‌های فلسطینی زیر بار معامله قرن نمی‌روند
در همین رابطه دو هفته پیش بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگو با برنامه «لعبة الامم» شبکه المیادین سخنان بسیار مهمی را مطرح کرد که به نوعی می‌توان مجموع آن را، استراتژی پیش‌روی محور مقاومت دانست. از دید نگارنده اما مهم‌ترین بخش از سخنان دبیرکل حزب الله لبنان خبر دیدار او با جریان‌های فلسطینی و نقطه نظرات ایشان درباره نقشه راه جریان مقاومت در آینده است.

سید حسن نصرالله در این دیدار با تصریح بر اینکه بنده "در دو هفته‌ی گذشته با همه‌ی گروه‌های فلسطینی با سلیقه‌های مختلف دیدار داشتم." خاطرنشان کرد: « فلسطینی‌ها اختلافات زیادی دارند اما قدس نقطه‌ی اجماع آن‌هاست. دیدارهای بنده به ترتیب زمان با جبهه‌ی مردمی آزاداسازی فلسطین، جبهه‌ی مردمی (فرماندهی کل)، جنبش فتح (انتفاضه)، تشکیلات صاعقه، جبهه‌ی ملی مردمی مبارزه، جنبش حماس، جنبش دموکراتیک آزادسازی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی و آخرین دیدار، روز شنبه، با جنبش فتح بود. هر دیدار چند ساعت و بسیار مایه‌ی خوشوقتی بود. بنده پس از این دیدارها یقین کردم که فلسطینی‌ها موضوع پایتخت شدن قدس را نخواهند پذیرفت.»

وی بر ادامه کمک‌های تسلیحاتی محور مقاومت از جریان‌های فلسطینی تاکید و تصریح کرد: «همه‌ی گروه‌های فلسطینی گفتند ما موافق انتفاضه‌ی جدید هستیم. همچنین همه می‌دانند که انتفاضه‌ی جدید در کرانه‌ی باختری بدون حضور فتح، دشوار و ناقص است. همه‌ی گروه‌ها به این موضوع اذعان دارند.»

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد: «بنده مطلعم که امروز در کرانه‌ی باختری، غزه و لبنان میان همه‌ی گروه‌ها هماهنگی وجود دارد. ما می‌دانیم که جنبش فتح منابع مالی و ملاحظات خود را دارد. ما از حمایت مالی هیچ صحبتی نکردیم و آنان نیز هیچ درخواستی نداشتند.»

اما سر فصل سخنان سید حسن نصرالله را می‌توان در این جمله خلاصه کرد: «منطقه در حال آماده شدن برای یک اتفاق است. خوب است به این نکته توجه کنیم. ترامپ با این تصمیم، همه‌ی فلسطینیان و مسلمانان را میان دو گزینه‌ی تسلیم کامل یا جنگ بزرگ قرار داد. هر توافقی درباره‌ی فلسطین بدون امضای فلسطینی‌ها بی‌ارزش است و بنده پس از این دیدارها یقین کردم که فلسطینی‌ها موضوع پایتخت شدن قدس و به اصطلاح معامله‌ی قرن و… را نخواهند پذیرفت.»

سید حسن نصرالله تئوریسین انتفاضه جدید فلسطین 
اظهارات سید حسن نصرالله از یک سو نشانگر هماهنگی کامل جریان‌های فلسطینی با حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران در مورد مساله فلسطین است و از سوی دیگر بیانگر اجماع همه این جریان‌ها بر لزوم شکل‌گیری انتفاضه جدید در فلسطین اشغالی است.

با توجه به اینکه پیش از این رهبر انقلاب نیز بر لزوم مسلح ساختن کرانه باختری تاکید کرده بود، احتمالا در برهه اخیر علاوه بر تقویت رابطه حماس با حزب الله، شاهد نزدیک‌تر شدن جریان‌های انشقاق یافته از فتح و تشکیلات خودگردان به سمت محور مقاومت باشیم که همه این موارد در کنار هم به منزله اضافه شدن جریان‌های فلسطینی به این محور و عمل مسلحانه ضد رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است.

به تعبیر دیگر ناکارآمدی حکومت خودگردان در مقابله با چالش‌های اخیر و سرخوردگی نخبگان و توده مردم فلسطین از عملکرد سران آن به ویژه محمود عباس، فضا را برای بازیگران سیاسی جدید باز کرده است که این مرحله مهم را مدیریت کنند.  پر واضح است که نقطه اتکا و اتصال این عناصر حزب الله لبنان خواهد بود. جنبشی که علاوه بر پیروزی در جنگ سی و سه روزه، توانسته دستاوردهای مهمی را در سوریه کسب کند و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شود. آنچه از رخدادهای اخیر و یارکشی‌ها در منطقه استنباط می‌شود این است که سید حسن نصرالله در این پازل نقش تئوریسین و رهبر مقاومت را دارد و همین می‌تواند نوید بخش روزهای بسیاری سختی برای نتانیاهو و ترامپ باشد./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات