۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۵۲۵۲۶
شیخ نعیم قاسم مطرح کرد؛

تشریح راهبرد حزب الله در انتخابات پارلمان لبنان

معاون دبیرکل حزب الله راهبرد این حزب برای مشارکت در انتخابات پارلمان لبنان را تشریح کرد.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مراسمی به تشریح راهبرد این حزب برای انتخابات پارلمان پرداخت و گفت: حضور ما در انتخابات با هدف راهیابی برادرانی به نمایندگی از ما برای خدمت به جامعه است. قانون انتخابات بر اساس نسبیت یک رهاورد مهم به شمار می آید و نمایندگان را بر اساس آرای مردم به پارلمان می فرستد.

وی افزود: انتخابات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا در 9 سال گذشته شاهد بحث و جدل های فراوانی برای تشکیل دولت بودیم و پس از انتخابات می توانیم دولت جدید را تشکیل دهیم. این انتخابات فرصت را در اختیار چهره های جدید قرار می دهد تا بر اساس قانون گذشته توانایی حضور در پارلمان را نداشتند.

حزب الله نگرانی نسبت به نتایج انتخابات ندارد

شیخ نعیم قاسم تأکید کرد که حزب الله هیچ نگرانی نسبت به نتایج انتخابات ندارد و ان شاء الله به آرای خود دست خواهیم یافت اما مساله مهم شکسته شدن انحصار نمایندگان برای حضور گروه های جدید را به همراه دارد و بر این اساس از این انتخابات به عنوان دستاوردی بزرگ یاد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال کسب حداکثر کرسی ها یا بدست آوردن یک سوم پارلمان برای تاثیر در تصمیم گیری نیستیم، اظهار داشت: پس از انتخابات شاهد تشکیل ائتلاف هایی خواهیم بود که اشکالات دوره های گذشته را ندارد بنابراین مساله مهم در انتخابات کنونی، صف بندی سیاسی و تعداد کرسی ها نیست. بر همین اساس مطئنیم که به خواسته خود در پارلمان خواهیم رسید.

سه دستاورد حزب الله در انتخابات

عضو ارشد مقاومت به سه دستاورد حزب الله اشاره کرد و ادامه داد: تصویب قانون انتخابات بر اساس نسبیت اولین دستاورد بود، اجرای انتخابات در زمان مقرر نیز دومین دستاورد به شمار می آید و سومین دستاورد نیز گستردگی نمایندگی و حضور افراد و جریان هایی از مناطق و مذاهب مختلف محسوب می شود.

شیخ نعیم قاسم درخواست به تعویق افتادن انتخابات را قابل قبول ندانست و تصریح کرد: این درخواست ها از اتاق سیاه شایعه ساز منتشر می شود و این اتاق های غیرملی هستند که برگزاری انتخابات در موعد مقرر را خواستار نیستند. 

تلاش اتاق سیاه برای عدم ائتلاف گروه‎ها با حزب الله

وی خاطرنشان ساخت: برخی از نتایج احتمالی انتخابات به شدت هراس دارند و بر این اساس خواستار ائتلاف با برخی گروه های سیاسی هستند تا در برابر حزب الله در انتخابات بایستند لیکن پس از شکست این مساله به توطئه عدم حضور مردم در انتخابات روی آورده اند.

معاون دبیرکل حزب الله این توطئه را شکست خورده توصیف کرد و گفت: گرچه فعالیت انتخابات را امروز در برخی مناطق آغاز کردیم اما در واقع 4 ماه است سناریوهای انتخاباتی و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار می  دهیم. کارشناسان ما در جلساتی گسترده به ترسیم چهره انتخابات در لبنان و کیفیت ائتلاف ها و نتایج پرداخته و نشست امروز نیز نتیجه جلسات چهارماهه است.

شعار انتخاباتی حزب الله 

وی شعار انتخاباتی حزب الله را «حمایت می کنیم و می سازیم» عنوان کرد و افزود: ما حمایت می کنیم چرا که دیدگاه ما حمایت از وطن و آزادی سرزمین و اخراج اشغالگران است و مقاومت اسلامی بر این اساس جانفشانی می کند. آزادی لبنان در سال 2000، شکست صهیونیست ها در سال 2006 و اخراج اشغالگران تکفیری در سال 2017 از مهمترین دستاوردها در این زمینه به شمار می آید.

این روحانی لبنانی تصریح کرد: بخش دوم شعار یعنی «می سازیم» نیز بر مشارکت حزب الله در انتخابات پارلمانی برای قانونگذاری بر اساس مصالح مردم و مقابله با فساد و هدر رفتن اموال عمومی و فریاد برای وحدت ملی و نجات  اقتصاد تأکید دارد. حزب الله فقط در زمینه مقاومت فعالیت نمی کند بلکه از ستون های اصلی دولت به شمار می آید و نقش بزرگی در ثبات سیاسی و امنیتی کشور برعهده دارد.

مشارکت گسترده در انتخابات ضروری است

شیخ نعیم قاسم انتخابات را حقی واجب برای همه شهروندان عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید به صورت گسترده در انتخابات مشارکت کرده و همه به این حق و واجب پایبند بمانند. گرچه پیروزی ما در حوزه های جنوب قطعی است اما با این وجود باید رأی خود را صندوق ها انداخت.

وی ائتلاف حزب الله با جنبش امل را در همه حوزه های انتخابی قطعی خواند و تأکید کرد: ما در یک لیست قرار گرفته و درباره توزیع آرا نیز هماهنگ هستیم. توزیع آرا میان نامزهای حزب الله و امل از اهمیت فراوانی برخوردار است تا تعادل برقرار باشد.

معاون دبیرکل حزب الله ادامه داد: ما کاملا با جنبش امل توافق کرده ایم و بر این اساس در بیروت و بعبدا و بقاغ غربی و زحله که دو کرسی شیعه وجود دارد یک نامزد از ما و یک نامزد از جنبش امل حضور خواهد یافت. البته هنوز گزینه های حزب الله مشخص نشده اند و شایعات منتشر شده در این زمینه بی پایه و اساس است./980/ب915/د

ارسال نظرات