۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۵۳۷۳۹

مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام و المسلمین فخرزاده برگزار شد

مراسم نکوداشت ۳۳ سال وقایع‌نگاری انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با تجلیل از حجت‌الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده برگزار ‌شد.
سعی سعید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نکوداشت ۳۳ سال وقایع‌نگاری انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با تجلیل از حجت‌الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده بعدازظهر دیروز به کوشش خبرگزاری تسنیم برگزار ‌شد.

در این مراسم مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه حجت‌الاسلام فخرزاده برای اولین‌بار در سال‌های حضور در سپاه کار خود را آغاز کرد، اظهار داشت: ایشان در ابتدا کار خود را در زمینه دفاع‌مقدس و جمع‌آوری خاطرات رزمندگان آغاز کرد و در واقع، بسیاری از دفترچه‌های خاطرات رزمندگان را ایشان جمع‌آوری کردند و کار تاریخ شفاهی را نگاشتند.

وی ادامه داد: ایشان تمام صفات یک روحانی را دارند ولی در عین اینکه یک عده خاص را در کنار خود تربیت کردند اما همیشه در تلاش بودند که دیده نشوند، بنابراین جا دارد از همه کسانی که برای دیده شدن ایشان زحمت کشیدند تشکر کنیم.

در ادامه این مراسم امیرسرتیپ ناصر آراسته، رییس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی با بیان خاطراتی از صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان نظامی تأکید کرد: تاریخ شفاهی از پنجره‌های مختلف دیده می‌شود و در واقع، هر فرمانده یا سربازی در یک گردان تاریخ شفاهی را از دید خود می‌بیند و درک می‌کند.

وی یادآور شد: تنها نقطه مشترک بین همه کسانی که در یک تاریخ شفاهی وجود دارند این است که همه اتفاقات را می‌بینید اما درک‌ها از زاویه یک فرمانده، سرباز، آر پی چی زن و ... از اتفاقات متفاوت است و درواقع، این، هنر کسی است که بتواند این تاریخ شفاهی را به خوبی بنویسد.

رییس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی افزود: شخصی همچون فخرزاده اطلاعات جنگ را به خوبی پالایش کرد تا همه‌ وقایع درست دیده شود. علم و معنویت افرادی همچون فخرزاده در دفاع مقدس خیلی از تحریفات را از بین برد و ایشان با صداقت و براساس واقعیت آثار دفاع مقدس نوشته اند.

وی تصریح کرد: حجت‌الاسالام فخرزاده بنیان‌گذار تاریخ شفاهی جنگ است و ایشان به تاریخ قبل و بعد از انقلاب ما وارد شدند و  به تاریخ ما غنا بخشیدند، ایشان با صعه‌ صدر و تأمل کار تاریخ را انجام می‌دادند و در اصل تاریخ شفاهی را به صورت علمی دنبال کردند.

امیرسرتیپ ناصر آراسته بیان کرد: سندیت آنچه ایشان نگاشته اند بسیار خوب است و این کار به تاریخ و جامعه‌شناسی ما کمک می‌کند، همچنین عده‌ زیادی از این اطلاعات حتی کم درباره برخی از رزمندگان بهره لازم را بردند.

رییس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی ابراز داشت: کتاب‌هایی که ایشان درباره دفاع‌مقدس نوشته اند هم در شناخت چهره‌ها ناشناخته اثر داشته و هم زوایای نادیده انقلاب و جنگ را نشان داده است، البته فراموش نکنیم که ایشان نقاط قوت و ضعف را به خوبی بیان کرده اند.

محسن مؤمنی‌شریف، رییس حوزه هنری نیز با اشاره به زندگی شهید صیاد شیرازی تصریح کرد: شهید صیادشیرازی از علاقه مندان به حجت‌الاسلام فخرزاده بودند و کسانی که امروز در کنار آقای فخرزاده روییده‌اند نویسندگان خوبی هستند و آقای فخرزاده هیچگاه نخواست که دیده شود.

وی در پایان گفت: ایشان در سال‌های پیش عارضه قلبی پیدا کرد و به همین دلیل از ایشان خواسته شد که کمتر کار نویسندگی انجام دهد اما با ایشان در این باره مقاومت کردند و نگذاشتند که کارشان عقب بیفتد و این، نشان دهنده خلاص وی در کار نویسندگی است./۸۱۶/ پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات