۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۵۵۴۴۰۰
آیت الله غریفی مطرح کرد؛

لزوم انطباق گفتمان دینی بر اساس نیازهای دوران

یکی از علمای شیعه بحرین بر لزوم تغییر گفتمان دینی بر اساس نیازهای دوران معاصر و خواسته نسل جدید تأکید کرد.
آیت الله عبدالله الغریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) در قفول این کشور با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: علما و خطیبان و همه فعالان در عرصه بانوان باید چنین مراسم هایی را به بررسی و حل مشکلات فرهنگی، روحی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی زنان بپردازند.

وی افزود: مسائل بانوان در عصر کنونی از اهمیت فراوانی برخودار است؛ عصری که شاهد برافراشته شدن شعار «دفاع از حقوق زن» در همه زمینه ها بوده و گروه های مختلفی در این زمینه تشکیل شده است.

آیت الله غریفی وظیفه گفتمان دینی را پاسخگویی به پیچیدگی ها و نیازهای بانوان توصیف کرد و اظهار داشت: سوال های بسیاری درباره دیدگاه دین نسبت به زن و همچنین نقش آن در دفاع از جایگاه بانوان وجود دارد که علما و خطیبان باید بر اساس آموزه های اسلامی به این سوالات پاسخ دهند.

وی ادامه داد: علما و خطیبان باید جایگاه ایمانی و فکری و روحی و اخلاقی و جهادی حضرت زهرا(س) را میان بانوان تحکیم بخشند، به نیازها و چالش های دوران کنونی به خوبی آگاه باشند و به مهارت های خطابه تسلط یابند. اگر گفتمان دینی توانایی رسیدن به ذهنیت نسل جدید را نداشته باشد نمی تواند مسؤولیت خود را به خوبی انجام دهد.

این عالم بحرینی با اشاره به تغییر نسل ها و لزوم ایجاد تغییرات و پیشرفت در گفتمان دینی خاطرنشان ساخت: نسل امروز با نسل دیگر کاملا تفاوت دارند و نباید گمان کرد با همان ویژگی های گفتمان دینی سابق می توان میان نسل جدید نفوذ کرد و سخنان در آنها تاثیر داشته باشد.

آیت الله غریفی اختلاف دیدگاه ها در مسائل دینی و فرهنگی و سیاسی را طبیعی توصیف کرد و گفت: هر انسانی حق دارد گزینه دینی و فرهنگی و سیاسی خود را به شرط انصاف و دوری از تعصب انتخاب کند. این اختلاف نباید به عاملی برای نزاع و درگیری و بحران مبدل شود. 

وی جهالت را کوری بینا و سوق دادن به سوی پرتگاه خواند و تأکید کرد: بسیاری از نزاع های دینی و فرهنگی و سیاسی از جهالت نشات گرفته و یکی دیگر از عوامل را تعصب تشکیل می دهد. متعصبان دینی و مذهبی سازنده فتنه به شمار آمده و در بحران وطن و از دست رفتن جان مردم مشارکت دارند./980/ب901/د

ارسال نظرات