۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۶۰۱۳۹
در سالروز وفات "آیت الله میرزا محمدعلی مدرس خیابانی تبریزی"

نگاهی به اثار "آیت الله میرزا محمدعلی مدرس خیابانی تبریزی"

مهم‍‍­ترین اثر این محقق فرزانه کتاب ریحانة الادب در ۸ جلد است که در آن به شرح حال بیش از پنج هزار تن از علما و فضلا می پردازد.
مدرس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز سالروز رحلت رجالی شهیر شیعه آیت‌الله "میرزا محمدعلی مدرس خیابانی" در سال 1333 ش است. به همین مناسبت در این نوشته به معرفی آثار ایشان پرداخته شده است.

تولد و تحصیل:

 آیت الله میرزا محمدعلی مدرس خیابانی تبریزی در حدود سال 1257 ش(1296 ق) در تبریز به دنیا آمد. وی پس از پشت سرگذاشتن دروس مقدماتی، به درس خارج فقه و اصول حضرات آیات میرزا ابوالحسن انگجی و میرزا صادق مجتهد تبریزی راه یافت و از عالمانی همچون سیدصدرالدین صدر و محمدعلی شاه آبادی اجازه اجتهاد و از شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء و شیخ آقابزرگ تهرانی اجازه روایت گرفت.

آثار:

مدرس خیابانی در اواخر عمر به مدت دوازده سال در مدرسه سپهسالار تهران به بحث و تألیف و تحقیق پرداخت و آثاری بسیار ارزنده به وجود آورد. مهم‍‍­ترین اثر این محقق فرزانه، کتاب ریحانة الادب در 8 جلد است که در آن به شرح حال بیش از پنج هزار تن از علما و فضلا می پردازد. همچنین قاموس المعارف و نیز فرهنگ نوبهار حاوی 19 هزار لغت و واژه فارسی و همچنین فرهنگ بهارستان شامل 55 هزار لغت مفرد و مرکب از دیگر آثار اوست. 

آیت الله مدرس خیابانی تبریزی سرانجام در شانزدهم فروردین سال 1333ش(اول رجب 1373ق) در 76 سالگی درگذشت و در تبریز به خاک سپرده شد./925/ ت 303/ش

منبع: http://www.ziaossalehin.ir/

ارسال نظرات