۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۵۶۰۶۵۷
در برنامه شابک مطرح شد:

"ناشران نگاه ویژه‌ای به کتاب‌های ترجمه دارند"

مدیر انتشارات کتابستان معرفت گفت: وقتی کتاب و کتابخوانی جزء نیازهای پنجم و ششم خانواده های آحاد جامعه قراردارد اثرات آن خود را در حوزه نشر بسیار نشان می دهد.
محمد حقی

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد حقی رییس هیئت مدیره انتشارات کتابستان معرفت در خصوص اثرات میزان استقبال از کتاب بر اوضاع نشر گفت: وقتی کتاب و کتابخوانی جزء نیازهای پنجم و ششم خانواده های آحاد جامعه قراردارد پژوک و اثرات آن خود را در حوزه نشر بسیار نشان می دهد.

وی ادامه داد: پیش از این ما در قالب یک سری فعالیت های جهادی به مناطق محروم می رفتیم و در این سفرها به این نکته رسیدم که محرومیت تنها کمبود لباس و خوراک و خانه نیست بلکه در کلان شهرها محرومیت فرهنگی بیشتر از نکات دیگر به چشم می آید. همین مسئله مبنای این شد که ما یک سری فعالیت های فرهنگی را در تهران برنامه ریزی کنیم که آن عرضه و تبلیغ کتاب در متروهای تهران بود.

حقی در ارتباط با اساس فعالیت های انتشارات کتابستان معرفت عنوان کرد: داشته های معرفتی بسیاری در دین ما وجود دارد که نیاز به پرداختی جدید و ارائه ای نو دارد و من به عنوان وظیفه متناسب با این هدف در انتشارات کتابستان معرفت فعالیت می کنم.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله جدی که داستان های ایران را تهدید می کند این است که یک حلقه ای توسط جوایز جهانی و ستون های تقریظ نویس یا تاییدکننده ها در روزنامه های معروف کتابی یک سری کتاب ها را تبلیغ می کنند و همین سبب می شود که ناشران برای انتشار نگاه ویژه ای به کتاب های ترجمه ایی داشته باشد.

وی افزود: از این طرف نویسنده ای که می آید کتابی برای انتشار آماده می کند و ناشری که قصد انتشار آن را دارد در موازنه ای منفی نسبت به کتاب های ترجمه قرار دارد و باعث می شود داستان ایرانی به مرور به محاق برود و تولید ملی ما در حوزه داستان ضعیف و ضعیف تر می شود. لذا در سال های گذشته معدود داستان ایرانی توانسته به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

مدیر انتشارات کتابستان معرفت با اشاره به مشکلات نشر اظهار داشت: کمبود نقدینگی که تابعی از جامعه است از مشکلات اصلی حوزه نشر است و دیگر بالا بودن قیمت کتاب است چراکه جامعه هدف نشر کل جامعه نیست و تنها جامعه کتابخوان است که بواسطه افزایش قیمت کتاب قدرت خرید کمتری دارد. همان کسی که ماه گذشته با بودجه ای که داشت 5 کتاب می خرید الان با همان بودجه می تواند 3 کتاب بخرد.

وی با اشاره به نویسنده ها مورد علاقه خود گفت: رضا امیرخانی در حوزه داستان تاثیر بسیاری بر من می گذارد و در حوزه شعر بیشتر اشعار حافظ و صائب و معاصر فاضل نظری را مطالعه می کنم.  اگر بخواهم به سفر بروم کتاب «حسین علی» از آقای موید و کتاب «بی وطن» از آقای امیرخانی و کتاب «جرس فریاد می دارد» که مجموعه ای از غزلیات عاشورایی است را با خود می برم.

حقی ضمن تقدیر از برنامه شابک با بیان آرزوی کتابی خود خاطرنشان کرد: هر برنامه ای در حوزه کتاب یک گام به جلو است و باید از آن قدردانی کرد و در برنامه شابک یک نوع هوشمندی در انتخاب مهمان ها وجود دارد که جای تقدیر دارد. آرزی کتابی من این است که همسر مردی که از کار به خانه برمی گردد به او بگوید که داشتم کتاب می خواندم و نرسیدم غذا بپزم.

گفتنی است معرفی و متن خوانی کتاب «خیابان 42» به قلم مرتضی غرقی از دیگر بخش های برنامه شابک بود./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات