۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۶۲۰۱۸

گزارشی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عراق

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به عراق، با مقامات سیاسی و دینی این کشور دیدار کرد.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سفر به عراق با شخصیت های سیاسی و فرهنگی این کشور دیدار کرد.

صالحی در بدو ورود به بغداد گفت: در این سفر با بررسی توافق ها و همکاری های موجود، دنبال تقویت آن و نیز بررسی زمینه های جدید  همکاری خواهیم بود.  

وی از ملت عراق به عنوان ملت غیور و مقاوم یاد کرد و پیروزی بر تروریسم و داعش را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.  

صالحی بیان داشت: روابط فرهنگی ایران و عراق بسیار کهن و عمیق و به دیرینگی تاریخ دو کشور است و پس از سقوط رژیم بعثی در عراق در مسیر رشد و تقویت قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفاهنامه هایی که تاکنون میان دو دولت امضا شده اشاره کرد و گفت: این توافق ها پایه های خوبی برای ارتباطات فرهنگی پدید آورده است و ما در صدد تقویت آن هستیم.

وی گفت: در این سفر تلاش می شود تفاهمنامه های موجود ارزیابی شود و بسیاری از کارهای انجام شده تقویت و در برخی حوزه ها نیز گفت و گوهای جدید انجام و زمینه های همکاری جدید شکل بگیرد.  

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از معاونان خود عصر امروز دوشنبه به منظور دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت وارد بغداد پایتخت عراق شد.

جابر جابری قائم مقام وزیر فرهنگ عراق در فرودگاه بغداد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کرد.

پیشنهادهای نخبگان عراق مورد استقبال صالحی قرار گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی صمیمانه با نخبگان و متفکران کشور عراق از پیشنهادهای آن ها برای تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور استقبال کرد.

سید عباس صالحی در این نشست  که با حضور ایرج مسجدی  سفیر جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در بغداد و جمعی از نخبگان عراقی برگزار شد، گفت: ما در ایران به عراق به عنوان کشوری با تاریخ عمیق می نگریم.

وی با اشاره به این که روابط فرهنگی بین دو کشور درحال حاضر گسترده و عمیق و همچنین رو به گسترش است تاکید کرد این روابط هم در سطح دولت ها مهم تلقی می شود و هم در سطح تشکل ها و نهادهای مدنی، و هم در سطح نخبگان فرهنگی و دینی به این موضوع توجه وجود دارد.

صالحی گفت: گام های مهمی در این سه سطح در میان دو کشور در دو دهه گذشته برداشته شده است اما باید توسعه بیابد.

وی ابراز امیدواری کرد دهه آینده دهه ایجاد فرصت های بیشتر برای گسترش روابط میان دو کشور در هر سه سطح مذکور باشد.

در ادامه این نشست تعدادی از نخبگان عراقی نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را درباره علاقه مندی دو ملت و ضرورت توسعه همکاری ها درزمینه های مختلف فرهنگی از جمله در عرصه های سینما، رسانه، هنرهای تجسمی، کتاب، گردشگری مذهبی و سیاحتی، کارهای ترویجی و تبلیغی برای مقابله با تبلیغات منفی استکبار جهانی، همکاری ها و تبادلات فرهنگی درعرصه های مختلف مطرح کردند.

«فریاد راوندوزی» وزیر فرهنگ گردشگری و آثار تاریخی عراق نیز در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به عراق، بر توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد.

وی گفت: روابط فرهنگی دو کشور در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته و باید آن را توسعه دهیم.

صالحی بر اهمیت معرفی کالاهای فرهنگی ایران در بازار عراق تاکید کرد

سیدعباس صالحی در نشستی که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، گفت: اشتراکات عمیق و گسترده فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ایران و عراق ما را ملزم به شکل گیری و برنامه ریزی و تقویت روابط همه جانبه فرهنگی می کند.

صالحی گفت: انتخاب عراق برای نخستین سفر خارجی وی در سمت مسوولیت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، نشانگر اهمیتی است که برای روابط فرهنگی میان دو کشور قائل است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد از فرصت این سفر چند روزه برای ایجاد زمینه همکاری های جدید در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری به شکلی پایدار استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید این سفر را به یک برنامه فرهنگی در زمینه های مختلف سینمایی کتاب، نشر و برگزاری نمایشگاه های مختلف هنری تبدیل کنیم و در این مسیر ایجاد فرصت برای معرفی و عرضه کالاهای فرهنگی ایران در بازار عراق بسیار مهم است.  

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در این نشست با تشریح فعالیت های فرهنگی برای تقویت مناسبات با عراق، آمادگی نمایندگی های جمهوری اسلامی در همکاری نزدیک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش زمینه های همکاری با طرف عراق اعلام کرد.  

در این نشست معاونان و کارشناسان وزارت فرهنگ  وارشاد اسلامی، مسوولان و کارشناسان فرهنگی رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی آخرین وضعیت همکاری ها میان ایران و عراق را بررسی کردند.

با حضور صالحی و همتای عراقی او؛ جزییات همکاری های گسترده فرهنگی میان ایران و عراق بررسی شد                                  

سید عباس صالحی و فریاد راوندوزی پس از این مذاکرات که با حضور هیات های دو کشور برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک محورهای مذاکرات و توافقات انجام شده را تشریح کردند.  

وی در این کنفرانس خبری پیروزی های اخیر دولت و ملت عراق در غلبه بر فتنه داعش و تکفیری ها که به مدد همت دولت، فداکاری ملت و فتوا و حمایت مرجعیت عالی عراق به دست آمد را تبریک گفت.  

وی همچنین با تقدیر از تجربه مردمسالاری در عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور (٢٢ اردیبهشت) گفت: بدون شک این تجربه ارزشمند می تواند برای ملت های منطقه تجربه ای آموزنده و قابل توجه باشد.  

صالحی ابراز امیدواری کرد دیدارها و مذاکرات جاری میان دو طرف در حوزه فرهنگ، نقطه عطفی در همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری باشد.  

وزیر فرهنگ عراق نیز روابط دو کشور را علاوه بر بعد سیاسی در بعد فرهنگی  راهبردی خواند و گفت به دلیل اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور روابط فی ما بین حتی در بخش گردشگری نیز راهبردی شده است و نمونه آن زیارت عظیم اربعین است.  

وی با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: در بسیاری از زمینه ها برای تقویت همکاری های فرهنگی به نقطه نظرات مشترک رسیدیم و برای برنامه ریزی عملی در این زمینه یک کمیته مشترک تشکیل شد.

رواندوزی ادامه داد در حوزه های سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نشر، شبکه های اجتماعی و ایجاد یک اتاق فکر مشترک برای طراحی راهبردی زمینه های همکاری، تفاهم کردیم.  

به گفته وی، همکاری در زمینه تبادل تجربیات در بخش آثار تاریخی و گردشگری و حمایت از ثبت بین المللی آثار کشورهای یکدیگر از دیگر محورهای توافقات نشست امروز هیات های دو کشور بود.

بنابراین گزارش، توافق بر سر بازنگری تفاهمنامه امضا شده میان دو کشور در زمینه گردشگری با توجه به تغییر شرایط در طول ده سال گذشته با هدف رفع اشکالات موجود و تسهیل امور زائران و مسافران دو کشور یکی از مهمترین محورهای مذاکرات هیات های دو کشور بود.

همکاری در بخش نشر و بازار کتاب  و نیز فرایندهای تولیدات فرهنگی و مشارکت فعال تر در نمایشگاه های کتاب و رویدادهای هنری دیگر، ترمیم آثار تاریخی بویژه آثار آسیب دیده عراق در دوران اشغال آمریکا و هجوم تروریست های تکفیری، مقابله با قاچاق عتیقه، برگزاری نمایشگاه های مشترک، کمک ایران به برپایی کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف هنری از دیگر محورهای مورد توافق طرفین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از مذاکرات امروز با همتای عراقی خود از نمایشگاه دایمی هنرهای تجمسی در محل وزارت فرهنگ عراق بازدید و با آثار قدیم و جدید هنرمندان عراقی از نزدیک آشنا شد.

در دیدار صالحی با نایب رییس اول پارلمان عراق؛ عراق خواستار توسعه همکاری های هنری با ایران شد                        

سید عباس صالحی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: عراق در هفته های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردمسالاری در عراق به شمار می رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.

صالحی افزود: هویت فرهنگی جانمایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه ها رشد وتکامل داشته است.

وی به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ١٠٠ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می کند.

صالحی افزود: شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد، اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می رود.

وی در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: همکاری های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: فرصت های مناسبی برای تبادلات رسانه ای  میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این دیدار  شیخ همام حمودی نائب رییس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.

وی گفت: ما می دانیم ایران موفقیت های زیادی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و این که ایران کشوری اسلامی و دینی است. ‌

نایب رییس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.

حمودی افزود: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل های آینده قرار بگیرد.

وی افزود: اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند، اما پس از سقوط آن ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.

در دیدار با معاون رییس جمهوری عراق؛ صالحی بر افزایش فعالیت های فرهنگی مشترک دو کشور تاکید کرد

سیدعباس صالحی در دیدار با نوری مالکی معاون رییس جمهوری عراق با بیان این مطلب به تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون برنامه های مختلفی را در قالب جشنواره های بین المللی، نمایشگاه های بین المللی اعم از کتاب و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر، هنرهای تجسمی و موسیقی، حوزه سینمایی و تئاتر و. . .  برگزار کرده است.

نوری مالکی معاون رییس جمهوری عراق نیز در این دیدار گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه های فعالیت های انقلاب اسلامی ایران است.

مالکی در ادامه گفت: امروز شاهد هستیم که رتبه علمی ایران در بین هشت کشور برتر جهان قرار دارد و این نشان از بلوغ فکری و فرهنگی این کشور است.

معاون رییس جمهوری عراق افزود: در زمان رژیم بعثی عراق متفکران و فعالان فرهنگی تحت خفقان بودند و دیکتاتوری حاکم بر عراق مانع از پیشرفت فرهنگی طی دهه های اخیر شد.

در پایان این دیدار دو طرف انجام دیدارهای متقابل و تداوم همکاری های فرهنگی بین دو کشور را خواستار شدند.

صالحی با رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار کرد

سیدعباس صالحی در این دیدار گفت: بر اساس سند یادداشت تفاهم فرهنگی و هنری بین دو کشور همکاری هایی در بخش های مختلف فرهنگی اعم از سینمایی و هنری و. . .  شکل گرفته و روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برای انجام همکاری های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار مردم عراق می گذاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه کودک و نوجوان، بر ضرورت انجام همکاری در این زمینه تاکید کرد.

صالحی گفت: ایران و عراق جدید که پس از مشکلات فراوان به ثبات رسیده، می توانند از توسعه روابط با یکدیگر سود ببرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: ایران دوست و همپیمان دوران سخت عراق است و اجازه نمی دهیم در دوران پساداعش طرف سومی باعث فاصله دو کشور شود.

عمار حکیم افزود: در زمینه های سیاسی و امنیتی همکاری های خوبی با ایران شکل گرفته و امیدواریم این همکاری ها در حوزه فرهنگی نیز گسترش یابد.

وی افزود: گام های خوبی برای توسعه عراق برداشته شده و جمهوری اسلامی با تعاملی که دارد باعث عمیق تر شدن روابط دو ‌کشور شده است.

حکیم گفت: عراق جدید عراقی همراه و دوست با ایران است‌ و مردم عراق نیز این مساله را می دانند و از این موضوع خرسند هستند.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شبکه العراقیه

سید عباس صالحی و هیأت همراه در سفر خود به عراق، با مجاهد ابوالهیل، رییس شبکه دولتی العراقیه ملاقات و درباره فعالیت‌های گوناگون این شبکه گفت‌وگو کردند.

صالحی با اشاره به نقش رسانه ها در اتحاد بین دو کشور گفت: رسانه‌های رسمی کشورهای دوست ایران و عراق با اتحاد بین یکدیگر می‌توانند مقابل تهدیدها بایستند.

وی گفت: در کشور مامؤسسات سینمایی نیز زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و آمادگی برای آموزش‌های سینمایی و همکاری در تولیدات شبکه خانگی به کشور عراق را داریم.

در ادامه، مجاهد ابوالهیل با تأکید بر لزوم همکاری دوجانبه بین ایران و عراق، اظهار کرد: ما نیازمند استفاده از تجارب ایران در زمینه تولید سریال‌ها و فیلم‎‌های سینمایی هستیم.

تاکید بر همکاری ایران و عراق در زمینه توسعه حوزه وقف

صالحی در دیدار با حجت الاسلام سید علاء الموسوی رییس وقف شیعی عراق، با اشاره به جایگاه وقف در جامعه اسلامی ایران از شناسایی ٣٠ نیت عام و ٨٠٠ نیت خاص درمیان واقفان ایرانی خبر داد و گفت: در چند دهه اخیر و پس از دوره ای که شاهد وقفه هایی در زمینه وقف بودیم ترویج وقف در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: ترویج وقف به ویژه در زمینه های عام در سال های اخیر در ایران رشد خوبی داشته است به طوری که بسیاری از خیرین و واقفان در زمینه های مدرسه سازی، ساخت مراکز درمانی و کتابخانه های عمومی ورود کرده اند.

صالحی با اشاره به این که مردم ایران اکنون در حوزه های متنوعی آمادگی وقف دارند تبادل تجریات میان ایران و عراق در این زمینه را مفید ارزیابی کرد.

وی همچنین تبادل تجربیات در زمینه های اداری و اجرایی وقف را از جمله زمینه های قابل تبادل در این حوزه دانست.

در ادامه این نشست حمید محمدی معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: در حوزه زیارت و زائران به ویژه در بخش اجرایی مشکلاتتی وجود دارد.

وی تقویت فرهنگ زیارت و رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه زائران در حوزه های مختلف از جمله اقامت در شهرهای مقدس عراق را از نیازهای امروز این حوزه عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه زائران ایرانی تمایل دارند اوقات بیشتری را در شهرهای مذهبی عراق بمانند  از آمادگی مردم و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه، خبر داد و خواستار هماهنگی و همکاری لازم برای فراهم کردن فرصت این نوع سرمایه گذاری ها از جمله در بخش ساخت و نوسازی هتل ها و مراکز اقامتی در شهرهای مقدس عراق شد.

الموسوی نیز در این دیدار اقدامات انجام شده در حوزه وقف در عراق را تشریح کرد.

وی گفت: ما آمادگی داریم در زمینه های مطرح شده با طرف ایرانی همکاری کنیم.

وی همچنین بر تلاش این دیوان برای همکاری با طرف ایرانی در زمینه های تسهیل امور زائران و نیز همکاری عتبات عراق  تاکید کرد.

بنابراین گزارش پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق دیدار و درباره راهکارهای توسعه همکاری های بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

صالحی در ادامه دیدارهای خود در عراق: ایران و عراق دو شاخه از یک ریشه تاریخی و فرهنگی هستند

سیدعباس صالحی افزود: در بازدیدی که از موزه ملی عراق داشتم از نزدیک اشتراکات فراوان تاریخی و ریشه های مشترک میان دو ملت ایران و عراق را مشاهده کردم.  

وی گفت: دشمنان جهان اسلام برای خاورمیانه نقشه های خاصی طراحی کرده‌اند و علیه ملت ها و کشورهای اسلامی برنامه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدایش رژیم صهیونیستی در دهه چهل میلادی و نیز فتنه تکفیری‌ها و تروریست‌ها در منطقه در یک دهه گذشته را از مصادیق اقدام برای ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی میان کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

صالحی گفت: در عراق طرح وسیعی طراحی کردند تا این کشور کانون فتنه مذهبی باشد اما هوشیاری مردم و علما و رهبران مذهبی و سیاسی عراق این فتنه را خنثی کرد.

وی افزود: تجربه عراق که همیاری ملی برای خاموش کردن فتنه بود می تواند الگویی برای جهان اسلام باشد این تجربه هم در بخش مقاومت و جهاد نظامی بود و هم در بعد حرکت فرهنگی انجام شد و تلاش فکری گسترده ای برای مقابله با ریشه ها و زمینه های پرورش تفکر افراطی صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاه تقریب و ایجاد همدلی بین امت اسلامی حرکت می کند و امیدواریم تجربیات عراق و ایران موجب همکاری ها و تبادل های بیشتر در زمینه تقریب بین مذاهب و مقابله با فتنه های مذهبی شود و ایران در این زمینه آماده استفاده از تجربیات دیوان وقف سنی عراق و به طور کلی همه بخش های ذیربط در کشور عراق است.

در این دیدار علامه شیخ عبداللطیف الهمیم رییس دیوان وقف سنی عراق نیز گفت: طرح های صهیونیستی با ایجاد فتنه مذهبی به دنبال نابودی و خارج کردن کشورهای اسلامی از گردونه یکی پس از دیگری هستند اما ما جلوی آن می ایستیم.

وی تاکید کرد: از طرح دشمن برای ایجاد فتنه مذهبی آگاه هستیم و این طرح صهیونیستی دنبال خارج کردن کشورهای اسلامی از عرصه قدرت و تاثیرگذاری در منطقه است.

رییس دیوان وقف سنی عراق با اشاره به بحران هایی که در سال های اخیر در عراق و سوریه ایجاد شده است گفت همه کشورهای عربی و اسلامی مورد هدف و تهدید هستند و باید با وحدت کلمه و هوشیاری برای نجات کشورهایمان تلاش کنیم.  

وی با تشریح فعالیت‌های دیوان وقف سنی عراق در مقابله با طرح فتنه مذهبی به برنامه ها و اقدامات این دیوان در حوزه اصلاح منابع آموزشی مدارس دینی و همچنین آموزش و توجیه روحانیون و ائمه جماعات اشاره کرد.

رییس دیوان وقف سنی عراق گفت در این زمینه با اهانت به مذاهب دیگر یا نفرت پراکنی مقابله کرده‌ایم و موارد توهین آمیز و یا مشوق تروریسم را از کتابهای درسی مدارس علمیه خود حذف کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش های قابل توجه دیوان وقف سنی عراق در حوزه های مختلف برای مبارزه فکری و فرهنگی با افراط گرایی و درعین حال کمک عملی به مردم رنجدیده عراق برای کاهش آلام ناشی از تروریسم و آوارگی قدردانی کرد.  

صالحی افزود: تلاش برای تقویت تفکر معتدل همراه با عقلانیت و به دور از افراط و تفریط از جمله اقدامات مهمی است که دیوان وقف سنی عراق انجام داده است و می تواند بستر مناسبی برای همکاری ها و تبادل تجربیات و همچنین تقویت تقریب بین مذاهب در سطح منطقه باشد.  

وی گفت: این همکاری ها می تواند نه تنها زمینه بازگشت تفکرات افراطی در عراق و همچنین در منطقه را از بین ببرد بلکه ریشه های آن را بخشکاند.

صالحی در جریان دیدار از دیوان وقف سنی همچنین از موزه اسلامی این دیوان حاوی اماکن و رویدادهای تاریخ صدر اسلام در قالب ماکت بازدید کرد.

صالحی با چند تن از مراجع تقلید در نجف دیدار کرد/ بازدید از بیت حضرت امام خمینی (ره) در نجف

در این دیدارها درباره مسائل فرهنگی و دینی در دو کشور و برخی مسائل منطقه بحث و گفت و گو شد.

مراجع عظام تقلید در این دیدارها نکاتی را در خصوص وحدت و همدلی هر چه بیشتر میان بخش های مختلف جامعه اسلامی مطرح کردند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این ملاقات ها گزارشی از دستاوردهای مختلف چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه دستاوردهای فرهنگی ارائه کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه همچنین از بخش های مختلف مجموعه فرهنگی و علمی مدرسه، کتابخانه و بیت امام خمینی(ره)  در نجف اشرف دیدار کردند.

در بازدید از چند مرکز فرهنگی عراقی و ایرانی؛ صالحی بر ضرورت افزایش تبادلات فرهنگی ایران و عراق تاکید کرد

سیدعباس صالحی پس از بازدید از این مراکز، با اشاره به وجود مشترکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی فراوان میان دو ملت ایران و عراق و همکاری های گسترده کنونی، زمینه را برای تقویت هر چه بیشتر روابط و تبادلات فرهنگی فراهم دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در پایان سفر پنج روزه خود به عراق از «شارع (خیابان) المتنبی» به عنوان بازار فرهنگی بغداد و تعدادی از مراکز فرهنگی دیگر در این منطقه دیدن کرد و از نزدیک با فعالیت های آن آشنا شد.  

از جمله این مراکز، مجموعه فرهنگی تاریخی «القشله» و همچنین مرکز فرهنگی «البغدادی» و کتابفروشی های مردمی در حاشیه خیابان های منطقه بود.

مجموعه فرهنگی «القشله» در قلب پایتخت عراق مرکز اجرای انواع برنامه های فرهنگی، تبادلات فرهنگی و بازار تولیدات و کالاهای فرهنگی است.

این مجموعه روزهای جمعه محل گردهمایی هنرمندان عراقی و هزاران نفر از شهروندان این کشور است و همچنین مرکزی برای عرضه آخرین محصولات و تولیدات فرهنگی از سوی هنرمندان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین در این سفر مجتمع صنایع غذایی غدیر را در نجف اشرف افتتاح کرد.

در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عراق؛ صالحی با آیات عظام حکیم و مدرسی دیدار کرد

آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در این دیدار گفت: مسؤولان با مردم با محبت و نرمی رفتار کنند، نقاط اختلاف برانگیز را کنار بگذارند، از کسانی که با آنان اختلاف نظر دارند، متنفر نباشند و با آن ها همانند طرفداران و حامیان خود رفتار کنند تا اختلاف منجر به شکاف و جدایی نشود.

وی با اشاره به مراسم زیارت اربعین و اینکه چگونه در اربعین اختلافات میان طبقات جوامعی که از کشورهای مختلف جهان می آیند، کنار گذاشته می شود، افزود: همگی احساس می کنند که امتی واحد هستند و هیچ فرقی میان مردم چینی، آفریقایی و اروپایی نیست و هیچ کس در راه کربلا احساس غربت نمی کند؛ چرا که نیت ها یکی است و همگی به سوی کسی می روند که به خاطر اصول جاودانه، جان خود را فدا کرد.

آیت الله حکیم تصریح کرد: مرجعیت دینی به تمامی اقشار جامعه به یک اندازه توجه دارد؛ چرا که مرجعیت همگی را دوست دارد و برای خیر و مصلحت آن ها تلاش می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از آیت الله حکیم گفت: توصیه ها و راهنمایی های شما تأثیر آشکاری در آینده کاری ما خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلا دیدار و گفت و گو کرد.

 سیدعباس صالحی در این دیدار بر ضرورت فرهنگسازی در جوامع اسلامی بر اساس شرایط و نیازهای جدید از جمله دوران پس از وهابیت تاکید کرد.

آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی نیز گفت: شرایط امروز در واقع اعلام ورشکستگی وهابیت است و دنیا منتظر گفتمان جدیدی است که جایگزین وهابیت شود.  

وی با اشاره نقش نخبگان و علمای اسلام در این زمینه گفت: باید برای فرهنگسازی در جوامع اسلامی اهتمام داشته باشیم.

در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دبیرکل آستان قدس حسینی خواستار تحکیم روابط فرهنگی ایران و عراق شد

سید عباس صالحی در سفر به کربلا با شیخ عبدالمهدی کربلایی امام جمعه کربلا و دبیرکل آستان قدس حسینی دیدار و گفت و گو کرد.

صالحی فعالیت های فرهنگی عتبه های حسینی، عباسی، علوی و کاظمی در سال های اخیر را  گسترده، مفید و موثر ارزیابی کرد و گفت: یکی از جهت گیری های عتبات مقدسات در دوره جدید اهتمام به مسائل فرهنگی بوده و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی وزارت متبوع خود را برای همکاری در این زمینه ها اعلام کرد.

در این دیدار که چند تن از معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند دو طرف درباره راه های تقویت همکاری فرهنگی میان ایران و آستان قدس حسینی گفت وگو کردند.

همچنین در این دیدار بر افزایش همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله نمایشگاه های کتاب، نشست ها، میزگردها و کنفرانس های دینی و فرهنگی و فعالیت های هنری در حوزه کودک در قالب برنامه های انفرادی یا مشترک در دو کشور تاکید شد.

شیخ مهدی کربلایی همچنین خواستار تحکیم روابط فرهنگی به ویژه میان نهادهای دو کشور از جمله همکاری در زمینه تولید مشترک فیلم های سینمایی شد./۸۴۷/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات