۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۵۶۲۷۶۶
در کتاب مسأله مهدویت می‌خوانیم؛

"شرح عدالت‌گستری در حکومت مهدوی"

حجت الاسلام عالی در کتاب «مسأله مهدویت؛ ویژگی‌های امام عصر(عج)» برجسته ترین ویژگی دوران ظهور را عدالت گستری امام زمان در جهان دانسته است.
کتاب «مسأله مهدویت؛ ویژگی­‌های امام عصر(عج)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات نشر عطش، کتاب «مسأله مهدویت؛ ویژگی‌های امام عصر(عج)» برگرفته از سخنان حجت الاسلام مسعود عالی در برنامه سمت خدا را با ویراستاری اکبر اسدی منتشر کرد.

پرداختن به «مسأله مهدویت» فقط بحث و بررسی درباره یکی از موضوعات دینی و اسلامی در بین ده‌ها و صدها موضوع دیگر نیست، بلکه سخن گفتن از کسی است که شناختن او مایه رهایی از مرگ جاهلی و دل دادن به او دلبستگی به همه فضایل و خوبی ها و انتظار برای ظهور او سرآمد همه اعمال و مایه قبولی آنهاست؛ از این رو نویسنده در پیشگفتار درباره این کتاب چنین آورده است:

کتاب حاضر سلسله مباحثی است که در برنامه سمت خدا از شبکه سیمای جمهوری اسلامی با عنوان «یادی از امام عصر (عج)» برگزار شد. تمام سعی بر این بود که مباحث مهم مهدویت با بیانی ساده و روان در عین عمقی متناسب با یک برنامه عمومی ارائه شود.

این مجموعه مباحث از سه بخش عمده تشکیل می‌گردد. بخش اول (جلد اول) بحث‌های نظری است، که شامل خصوصیات و ویژگی‌های امام عصر(عج) می‌شود، بخش دوم (جلد دوم) وظایف فردی منتظران و بخش سوم (جلد سوم) وظایف اجتماعی و یا جامعه انتظار می‌باشد که دو بخش آخر در واقع مباحث عملی را تشکیل می‌دهد.

کتاب مسأله مهدویت از پنج فصل و چهارده گفتار تشکیل شده است که عنوان فصل‌های آن عبارتند از: اضطرار به امام زمان(عج)، حیات امام زمان (عج)، مهر و رحمت امام زمان (عج)، غیبت امام زمان (عج) و عدالت مهدوی.

همچنین اضطرار به حجت الهی، دامنه کارگشایی اضطرار، گونه­ های اجابت، اعتقاد به حیات امام زمان(عج)، دلایل حیات امام زمان (عج)، گستره رحمت مهدوی، سیره مهدوی، دوران غیبت، علل غیبت، ملاقات با امام زمان (عج) در زمان غیبت(عج)، ظهور عدالت، ارکان عدالت گستری و سیره عدالت مهدوی عنوان‌های گفتارهای این کتاب هستند.

از محورترین و اساسی‌ترین اعتقادات شیعه که درباره آنها بسیار فراوان در آیات و روایات مطالبی آمده است، مسأله اعتقاد به وجود حجت الهی است که زمین هیچ‌گاه از آن خالی نیست، از این رو حجت الاسلام عالی در گفتار اول این کتاب درباره اهمیت اعتقاد به وجود حجت الهی چنین آورده است:

در روایات ما آمده است: اگر در زمین دو نفر زندگی کنند، یکی از آن دو حجت خداست؛ چون خدا با وجود او دیگر هیچ عذری و بهانه‌ای را نمی‌پذیرد.

کسی نمی‌تواند بگوید من دین حق و راه حق را نشناختم و کسی را نداشتم هدایتم کند و به سعادت برساند. اینها از هیچ کس پذیرفته نیست؛ چون خدا حجت دارد و احدی بر خدا حجت ندارد.

همچنین نویسنده در فصل پنجم برجسته‌ترین ویژگی دوران ظهور را عدالت‌گستری امام زمان(عج) در جهان دانسته این سیره را در زمان ظهور این گونه شرح داده است:

کمتر حدیثی است که درباره امام زمان(عج) آمده باشد و ذکری از عدل در آن نیامده باشد. همه انبیا و امامان معصوم عادل بودند، عدالت خواه بودند و هدفشان برقراری عدالت بود؛ ولی یک نفر بالفعل عدالت به دست او در عالم پر می‌شود و گسترش می‌یابد و او بقیة الله الاعظم و ناموس دهر، حضرت مهدی(عج) است. حدود یک‌صد و سی حدیث در منابع شیعه و سنی به این مضمون آمده است.

 اولین سخنان امام زمان (عج) هنگام تولد درباره عدالت گستری بود. چنانکه اولین صحبت‌ها و سخنرانی‌هایش هنگام ظهر در مکه، باز همین عدالت‌گستری است.

 نگارنده در گفتار پایانی این کتاب نیز سیره عدالت مهدوی را در زمان ظهور همان استمرار عدالت نبوی و علوی دانسته و این موضوع را این گونه توضیح داده است:

با توجه به اینکه امام مهدی(عج) نتیجه و ثمره زحمات تمام انبیا و اولیا در طول تاریخ است و همه آنها یک خط واحد و جریانی واحدی را دنبال می‌کردند و آن، تحقق جامعه عادل و عدالت گسترده فردی و اجتماعی و بندگی خالصانه خدا بوده، لذا حرکت وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) استمرار و ادامه همان حرکت است.

امام زمان ادامه پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) است. مهدویت استمرار نبوت و امامت است و مهدی(عج) همان سیره و روش پیامبر و حضرت امیر(ع) را دنبال می‌کند.

انتشارات نشر عطش، چاپ پنجم کتاب «مسأله مهدویت؛ ویژگی‌های امام عصر(عج)» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه در قطع رقعی و ۳۰۳ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات