۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۶۳۲۳۲
بدون حضور رییس جمهور؛

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز به کار کرد

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با وجود دعوت قبلی از رییس جمهور در حالی کار خود را آغاز کرد که رییس جمهور در این مراسم حضور پیدا نکرد.
نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ظهر امروز(11اردیبهشت‌ماه) در مصلی تهران با وجود دعوت قبلی از رییس جمهور در حالی کار خود را آغاز کرد که حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در این مراسم حضور پیدا نکرد.

در این مراسم محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تقارن نمایشگاه کتاب با اعیاد شعبانیه را باید به فال نیک گرفت، اظهار داشت: کشور ما سرزمنی شعر و کتاب است، در واقع مردم ایران زمین مردمانی کتاب دوست و اهل شعر و ادب هستند و مفهوم شعر و ادب هم دانایی و عشق است.

وی ادامه داد: امید است با استقبال از نمایشگاه کتاب میراث جاودان این سرزمین یعنی شعر و ادب احیاء شود و نام ایران با کتاب و شعر در حافظه تاریخی دنیا به یادگار بماند. ما دوست داریم شاهد دیدار 40میلیونی از نمایشگاه باشیم و خوشبختانه هرساله بر میزان این بازدیدها اضافه می‌شود و امید است به جایگاهی برسیم که کل جمعیت ایران از این نمایشگاه بازدید کنند.

در ادامه این مراسم ولدان ووکو سایوویچ، وزیر فرهنگ و اطلاعات صربستان نیز با باین اینکه صربستان کشوری مرزی بین شرق و غرب است تصریح کرد: مرز ما یک مرز پر از فرهنگ و تماس با سایر کشورها است، من در ایران با وجود مسافت زیاد جغرافیایی و همچنین اختلافات مذهبی احساس خارجی بودن ندارم، از این رو بنده احترام خود را به ایران که یک کشور سرشار از میراث بزرگ ادبی جهان است اعلام می‌دارم.

وی افزود: کشور ایران میراث ادبی بزرگی را تولید کرده و بر کشورهای دیگر تأثیر گذاشته است. امروز جهانی شدن همه کشورها را تحت تأثیر خود قرار داده است، درواقع این روند جهانی شدن به دنبال این است که کشورهای جهان را متحد کند؛ این در حالی است که ما معتقدیم جهان باید موزائیکی از فرهنگ‌ها باشد. در اصل ما می‌خواهیم جزئی از این جهان متحد باشیم ولی در واقعیت خودمان باشیم و در ایران هم چنین نگرشی وجود دارد.

وزیر فرهنگ صربستان تصریح کرد: در بسیاری از موارد موانعی همچون موانع سیاسی مانع از شناخت درست کشورها از یکدیگر می‌شود، از این رو برپایی چنین مراسم‌هایی باعث شناخت و آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها می‌شود. در زمانی که ایران به نمایشگاه کتاب صربستان آمد غرفه آنها توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد و امروز صربستان هم این فرصت را دارد که تولیدات خود را ارائه دهد.

آمال حشانه معاون وزیر فرهنگ تونس نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه حضور تونس در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان افتخاری بسیار خوشحال‌کننده است ابراز داشت: این فرصت برای ما قابل احترام است زیرا می‌توانیم از این طریق فرهنگ غنی تونس را به نمایش بگذاریم. از طرفی می‌توان با فرهنگ و ادب کشورهای دیگر به تبادل پرداخت، از این رو یان تعامل می‌تواند به پیشرفت کشورها و فرهنگ‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: تلاش ما براین است که در این نمایشگاه چهره واقعی تونس را نشان دهیم و کشور تونس و ایران از سایر فرهنگ‌ها استقبال می‌کنند. امروز قانون اساسی ایران در دانشگاه تونس تدریس می‌شود و از آن به عنوان قانونی یاد می‌شود که از مشارکت‌های فرهنگی حمایت می‌کند.

معاون وزیر فرهنگ تونس یادآور شد: ما در تونس بنا داریم شهری را ایجاد کنیم که قطب آثار ادبی از سراسر جهان شود و در آینده نزدیک به پایتخت فرهنگی این کشور تبدیل گردد.

لازم به ذکر است در مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ناشران برتر سال 1396 در بخش خصوصی و غیرخصوصی تقدیر شد.

نام ناشران برتر:

بخش بزرگسال خصوصی تهران: انتشارات نی و سفیر اردهال

بخش بزرگسال خصوصی شهرستان: کتابستان معرفت و نشر شهید کاظمی

ناشران بزرگسال غیرخصوصی در تهران: سوره مهر

ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی در تهران: انتشارات قدیانی و انتشارات افق. انتشارات فنی ایران نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.

ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی شهرستان: انتشارات براق

ناشران کودک و نوجوان بخش غیرخصوصی در تهران: انتشارات مدرسه

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب با شعار «نه به کتاب نخواندن»  از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا می‌شود./۸۱۶/پ۲۰۲/ش

ارسال نظرات