۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۵۶۶۶۸۶
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

رویکرد تمدنی دلیل حمایت ایران از فلسطین است

مسؤول مؤسسه تاریخ تطبیقی حوزه گفت: رهبر معظم انقلاب با همه پایبندی هایی که به قوانین بین المللی دارند، به رژیم صهیونیستی که می رسند صراحتاً اعلام موضع می کنند و می گویند ما این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم، بلکه از جریان های مخالف آن نیز حمایت می کنیم.
نشست فلسطین، دفاع پیش دستانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی مسؤول مؤسسه تاریخ تطبیقی حوزه در  نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی "تمدن اسلامی؛ راهبردهای مقاومت" با محوریت "فلسطین، دفاع پیش دستانه" که عصر امروز در سالن کنفرانس خبرگزاری رسا برگزار شد، به تبیین مبانی قرآنی و تاریخی حمایت از فلسطین پرداخت و گفت: در این زمینه چند رویکرد وجود دارد که عبارتند از رویکرد ملی و نژادی، رویکرد نظام سلطه رویکرد دینی و اسلامی و رویکرد تمدنی؛ محور بحث ما رویکرد تمدنی است.

وی افزود: در رویکرد نژادی ما به عنوان ایرانی نمی توانیم از فلسطین حمایت کنیم، اما در رویکرد دینی می توانیم دخالت داشته باشیم و همچنین در رویکرد نظام سلطه علاوه بر ما همه آزادی خواهان جهان می توانند از فلسطین حمایت کنند، اما باید گفت که علت حمایت ایران از فلسطین بر اساس آیات قرآن کریم رویکرد تمدنی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که فلسطین با اتکا به میراث دینی خود نمی تواند در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کند، ابراز کرد: این موضوع به خاطر آن است که میراث دینی اهل سنت متأثر از یهود است؛ جریان اهل سنت از آن جایی که متمایل به شیعه شده اند شروع به مخالفت با رژیم صهیونیستی کرده اند.

مسؤول مؤسسه تاریخ تطبیقی حوزه با اشاره به این که در سخنان امامین انقلاب درباره فلسطین نوعی رویکرد فرانژادی دیده می شود، مطرح کرد: رویکرد این بزرگواران تمدنی است، چرا که با دقت در سخنان ایشان درمی یابیم که هیچ گونه جایی برای مذاکره، گفت وگو و مصالحه با این رژیم را باقی نمی گذارند و می گویند «اسرائیل باید از بین برود».

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب با همه پایبندی هایی که به قوانین بین المللی دارند، به رژیم صهیونیستی که می رسند صراحتاً اعلام موضع می کنند و می گویند ما این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم، بلکه از جریان های مخالف آن نیز حمایت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که حمایت از فلسطین به دو شکل «فلسطین فی نفسه» و «فلسطین در مقابل اسرائیل» تصور می شود، ابراز داشت: بحث حمایت از فلسطین را نخستین بار خداند مطرح کردند، زیرا وقتی جریان جریان نبوت را مستقر می کند و حضرت ابراهیم(ع) را برمی انگیزد به ایشان دستور می دهد که در شام یعنی همین فلسطین کنونی مستقر شود و بدین ترتیب جریان انبیا در این سرزمین شکل می گیرد.

مسؤول مؤسسه تاریخ تطبیقی حوزه ادامه داد: بحث مسجدالاقصی، معراج پیامبر اکرم(ص) و این که این سرزمین در برهه ای از زمان قبله مسلمانان بوده است همه و همه نشانگر اهمیت این سرزمین است.

وی با اشاره به این که رویکرد تمدنی سبب شده است تا ایران به حمایت از فلسطین بپردازد، گفت: فلسطین به نوعی در منطقه ای قرار دارد که آسیا، اروپا و آفریقا را به یکدیگر وصل می کند و از سویی هم چون یک مرکز اقتصادی شناخته می شود از امنیت نیز برخوردار است؛ بر این اساس هر گروهی که این منطقه را تحت اختیار بگیرد بی شک می تواند عقاید خود را به همه نقاط ارسال کند، بر این اساس این منطقه می تواند در تمدن سازی اسلامی نقش گسترده ای داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی به شرح جریاناتی که در طول تاریخ در قوم بنی اسرائیل ایجاد شد، بیان کرد: جریانی که از یهود امروزه در فلسطین حضور دارد همان قومی است که خداوند در قرآن کریم از آن ها به عنوان قوم پیامبر کش یاد کرده است؛ این جریان در پی آن است که جریان انبیای الهی را متوقف کند؛ این جریان همان جریانی است که پیامبر اسلام(ص) از ابتدا با آن ها شدیدترین برخورد را داشتند واز سویی هم خود این جریان باطل همواره تلاش می کرد تا مانع رسیدن پیامبر اکرم(ص) به قدس شود.

مسؤول مؤسسه تاریخ تطبیقی حوزه در ادامه با بیان این که جمعیت یهود در دنیا بسیار کم است، گفت: یهودیان نمی توانند با تراکم جمعیت مقابله کنند برای همین استراتژی نفوذ را در پیش گرفته اند؛ آن ها در این راستا در طول تاریخ سعی کرده اند در قالب مشاور و طبیب به درگاه حاکمان راه پیدا کرده و در سیاست ها نفوذ کنند.

وی با بیان این که نسب شناسی قاتلان اهل بیت(ع) یا به یهودیان باز می گردد و یا به نوعی با آن ها مرتبط است، تصریح کرد: علت این که پیامبر اکرم(ص) شدیدترین برخوردها را با یهودیان داشتند این است که این جریان به دنبال آن هستند که اسلام را متوقف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر این که آن چه امروزه مانع ظهور حجت خداوند می شود همین جریان صهیونیسم است، اظهار داشت: حمایت از فلسطین کاملاً بر اساس مبانی قرآنی است، زیرا رژیم صهیونیستی جریان باطل مطلق است و باید در برابر آن از حق دفاع کرد./841/

ارسال نظرات