۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۶۶۹۷۳
در آستانه سالروز رحلت ملکوتی امام خمینی؛

نگاهی به کتاب "عبد صالح خدا"

آیت الله خامنه ای: نگذارید نام و یاد امام- خدای نکرده- حتی اندکی به حاشیه رانده شود. نام و یاد امام همواره در متن باقی بماند.
عبد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مؤسسه ایمان جهادی با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ اول کتاب "عبد صالح خدا؛ برشهایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی در بیانات آیت الله خامنه ای" را منتشر کرده است.

در بخش اشاره کتاب درباره علت نگارش این کتاب چنین آمده است:

سخنان متعدد حضرت آقا با ستاد برگزاری مراسمات سالگرد ارتحال امام و مراکز اسناد با این ترجیع بند که «ما یک زندگی نامه از امام لازم داریم» همواره در حکم یک دستورالعمل و ابلاغیه یرای ما مطرح بود؛ تا اینکه با عنایت خاص یکی از مراکز اسنادی چرخه جمع آوری مستمر اسناد در این حوزه دور کامل و قوام خوبی پیدا کرد و مسیر تدوین اثری از قائد عظیم الشأن انقلاب و معمار جمهوری اسلامی ایران در بیان و بیان خلف صالح ایشان پیمودنی شد.

همچنین درباره چگونگی نگارش خاطرات و نیز بخش ضمائم چنین گفته شده است:

سعی شده از میان خاطراتی که معظم له در سخنرانی های مختلف تکرار کرده  اند جزئیات تجمیع شود و کنار هم قرار گیرد. لذا ممکن است برای یک خاطره از دو یا سه منبع استفاده کرده باشیم تا مخاطبان عزیز بدون مطالعه مطالب تکراری از همه جزئیات آن خاطره بهرمند شوند.

برای شفاف‌شدن و غنای هرچه بیشتر خاطرات ذکرشده در کتاب تصاویر مرتبط و گزارش هایی از شهربانی و ساواک به ضمائم انتهای کتاب افزوده شد.

این کتاب دریک مقدمه و دو فصل نهضت اسلامی و نظام اسلامی و بخش ضمائم سامان داده شده و در مقدمه و صفحه 22 کتاب درباه اهمیت آشنایی همه و به ویژه نسل جوان با امام(ره) از زبان رهبر انقلاب چنین آمده است:

ای کاش همه مردم به خصوص نسل جوان کشور می توانستند زیبایی ها و درخشندگی های شخصیت امام را آن طور که خواص و نزدیکان ایشان حس و لمس کردند و دیدند، ببینند. حقیقتا امام یک شخصیت جذاب بود؛ علم وافر در رشته های متعدد داشت و تک بعدی و یک علمی نبود. ایشان فیلسوفی بزرگ، عارف و فقیهی بزرگ و اصولی برجسه و ممتاز و صاحب مکتبی بود. ایشان یک معلم اخلاق بود.

مقام علمی و تأثیر اخلاقی، شروع مبارزه، حادثه مدرسه فیضیه، واقعه 15 خرداد 42، حصر و تبعید، مرحله جدید مبارزه، بازگشت به ایران و روزهای آخر حیات رژِیم موضوعات فصل اول و چهره رهبر و زمامدار، ایستادگی در برابر دشمنی ها، عطوفت امام، صدور انقلاب، از مردم و متکی به مردم، زاهد و عارف، نزدیک ترین فرد به الگو و آخر کلام موضوعا تفصل دوم هستند.

همچنین در صفحه 106 و زیر عنوان "مرحله جدید مبارزه" از رهبر معظم انقلاب درباره امام(ره) چنین نقل شده است:

در ماجرای درگذشت فرزند امام یک بعد دیگر از ابعاد این شخصیت عظیم آشکار شد. خیلی ها بزرگند، عالمند، شجاعند؛ اما آن کسانی که این عظمتها در درون عواطف و در زوایا و اعماق دل آنها امتداد داشته باشد، خیلی زیاد نیستند.

از صفات بارز حضرت امام(ره) شجاعت و ایستادگی ایشان در برابر دشمنی های فراوان دشمنان داخلی و خارجی انقلاب بود؛ به همین مناسبت در صفحه 135 و زیر عنوان ایستادگی در مقابل دشمنی ها از رهبر معظم انقلاب اینگونه نقل شده است:

هیچ حادثه سنگینی نبود که بتواند او را شکست دهد و او را به خضوع در مقابل آن حادثه وادار کند. در همه حوادث تلخ و سختی که در زمان ده ساله رهبری آن بزرگوار  پیش امد که خیلی زیاد هم بود، امام از همه آنها بزرگتر بود. هیچ کدام از این حوادث، آن جنگ، آن حمله امریکا، آن توطئه های کودتا، آن ترورهای عجیب و غریب، آن محاصره اقتصادی، آن کارهای عظیم و عجیب و غریبی که دشمنان با شکل های مختلف می کردند، نمی توانست این مرد بزرگ را دچار احساس ضعف و شکست کند. او از همه این حوادث، قوی تر و بزرگ تر بود.

در پشت جلد کتاب نیز درباره فراموش شدن یاد و نام امام  از رهبر معظم انقلاب چنین نقل شده است:

نگذارید نام و یاد امام- خدای نکرده- حتی اندکی به حاشیه رانده شود. نام و یاد امام همواره در متن باقی بماند. این، اساس کار است که خداوند هم به شما توفیق خواهد داد. آدمی می تواند به روشنی بفهمد که این کارها منظور نظر حضرت بقیه الله ارواحنا فداه است.

انتشارات مؤسسه ایمان جهادی با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ اول کتاب "عبد صالح خدا" در خرداد 1395 و 3000نسخه به قیمت 100000 ریال منتشرکرده است./925/ن ۶۰۱

 

 

 

ارسال نظرات