۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۵۶۹۳۵۵
با لنز سیاسی ورزشی ببینید؛

روایتی جذاب از پشت پردۀ جام جهانی در کتاب "رقص برزیل با شیطان"

این کتاب را که عنوان کامل آن «رقص برزیل با شیطان: جام جهانی، المپیک و مبارزه برای دموکراسی» است علی عرب زاده، ترجمه و نشر اسم منتشرکرده است.
رقص

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «رقص برزیل با شیطان»، نوشتۀ دیو رزن، سردبیر ورزشی روزنامۀ لوس آنجلس تایمز، کتابی روان و داستانی است که خواننده را از کوچه‌پس‌کوچه‌های بازی پسربچه‌های برزیلی به درون لایه‌های پنهان ورزش دنیا می‌برد. او در این کتاب تصویر واقعی از صاحبان اصلی فوتبال را مخابره می‌کند. البته برای دقیق‌تر کردن تصاویرش خواننده را با تاریخ، فرهنگ، سیاست و مردم برزیل هم آشنا می‌کند و از درگیری‌هایشان با فیفا و رئیس جمهور و نسبتش با فوتبال و رویکرد پله و حتی نیمار نیز می‌گوید اما در آنها غرق نمی‌شود و از پشت پرده‌های المپیک و جام جهانی و میزبانان آنها پرده بر می‌دارد درحالی‌ که کمتر نویسندۀ مطرحی خود را وارد این بازی خطرناک کرده است.

این کتاب با استقبال فراوانی در میان نویسندگان و آشنایان با حوزۀ ورزش در غرب روبه‌رو شده است.

جولیانا بارباسا، خبرنگار آسوشیتدپرس دربارۀ این کتاب می‌گوید: «زِرِن سال‌ها تاریخ برزیل را پیش چشم خواننده می‌گذارد تا بستر آشوب‌های خیابانی سال ۲۰۱۳ در جریان جام کنفدراسیون‌ها را ترسیم کند و تصویری را نشان دهد از آنچه جهان می‌تواند در جام جهانی و المپیک انتظارش را بکشد. «رقص برزیل با شیطان» فهمی از ارتباط میان فساد، مخارج گزاف از بودجۀ عمومی و حماقت در برنامه‌ریزی برای این ابررویدادها به ما می‌دهد.»

نانسی هاشگید که خود برندۀ مدال طلای المپیک است، دربارۀ این کتاب می‌گوید: «خواننده‌ها دیگر اجازه نخواهند داد که عشقشان به ورزش چشم آنها را بر اهداف سیاسی تغییریافتۀ رویدادهای بزرگ ورزش جهانی ببندد.»

جان کارلوس، برندۀ مدال دو میدانی المپیک هم نظر جالبی دربارۀ این کتاب دارد و شجاعت نویسنده را تحسین می‌کند: «مردم فکر می‌کنند جلوی قدرت‌ها ایستادن و حقیقت را گفتن کار راحتی است. اما اگر راحت بود همه می‌کردند. این کتاب از پس این کار بر آمده است.»

این کتاب را که عنوان کامل آن «رقص برزیل با شیطان: جام جهانی، المپیک و مبارزه برای دموکراسی» است علی عرب زاده ترجمه و نشر اسم منتشرکرده است./925/ د 103/ش

ارسال نظرات