۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۸۴۱۸۲
غرب و پارادوکس مساله فرزندآوری؛

حمایت از سیاست «فرزند بیشتر» در غرب؛ ترویج سبک «زندگی با حیوانات» در کشورهای اسلامی

در حالی که دولت های غربی در کشورهای خود مردم را ترغیب به زادآوری می کنند، با تهاجم فرهنگی، به دنبال مبارزه با این مولفه قدرت در کشورهای اسلامی هستند.
جمعیت فرزندآوری

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، در حالی که شبکه های فارسی زبانِ معاند از جمله «من و تو» با انتشار برنامه های مختلف، به دنبال گسترش زندگی با حیوانات خانگی هستند، کشورهای غربی برای گسترش فرزندآوری و زندگی خانوادگی تلاش می کنند.

در برنامه های مختلفی که در شبکه های فارسی زبان خارجی پخش می شود، با تبلیغ زندگی های خاص و «لاکچری»، دختران و پسران یا از انجام ازدواج منصرف می شوند و یا در صورت مزدوج بودن به بهانه های مختلف مانند ادامه تحصیل یا کسب موقعیت بهتر در زندگی، انگیزه ای برای فرزندآوری در ابتدای زندگی ندارند.

برنامه های تشویقی برای فرزندآوری در اروپا

روز گذشته شبکه یورو نیوز در خبری اعلام کرد که کشور دانمارک در کمپینی در نظر دارد که زوج های جوان را تشویق به فرزندآوری کند. در این کمپین با انتشار فیلم و کلیپ، تاکید می شود که با بالا رفتن سن زوج ها، احتمال فرزند آوری آنان پایین می آید.

در این کلیپ، یک زن و شوهر جوان در تصویر ظاهر می‌شوند و مرد می‌گوید دوست دارد چند سال بعد و پس از به اتمام رساندن کارهای مختلف بچه‌دار شوند. در این هنگام صدایی به این زوج هشدار می‌دهد: «شاید بهتر است زودتر دست به کار شوید!»

کلیپ آموزشی فوق به زوج های دانمارکی هشدار می‌دهد که با بالارفتن سن، از هر چهار مرد یکی با مشکل کاهش کیفیت باروری روبرو است و از هر پنج نفر یکی هرگز پدر نمی‌شود.

تبلیغ زندگی با حیوانات در بی بی سی فارسی

کشور دانمارک پیش از این نیز پویش هایی برای تشویق زوج ها جهت فرزندآوری به راه انداخته بود. به طور مثال در سال ۲۰۱۵، کمپین مشابهی از سوی وزارت محیط زیست و سوی شهرداری کپنهاگ، پایتخت دانمارک، برای تشویق زوج‌ها به فرزندآوری شکل گرفت. در آن سال در کلیپی یک زوج دانمارکی با یک روح مواجهه می‌شوند که به آنها در مورد مضرات مصرف الکل و همچنین موکول کردن پروسه فرزندآوری به آینده به دلیل ادامه تحصیل، هشدار می دهد؛ مسائلی که در شبکه های فارسی زبان، مخاطب ایرانی به مصرف آن ها تشویق می شود.

علاوه بر دانمارک، برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز به دلیل مواجهه با بحران پیری و رشد منفی جمعیت، سیاست ها و اقدامات خاصی را اتخاذ کرده اند.

به طور مثال چندی پیش دولت ایتالیا اعلام کرد به زوج هایی که از سال 2019 تا 2021 دارای سومین فرزند شوند، یک قطعه زمین کشاورزی خواهد داد. ایتالیا کمترین نرخ تولد در اروپا دارد.

جمعیت، یکی از مولفه های مهم قدرت

طبق نظر پژوهشگران، یکی از مولفه های قدرت در هر کشور، مولفه جمعیت است. به بیان دیگر کشوری که جمعیت بالایی دارد دارای پتانسیل بالایی از نیروی انسانی است. از طرف دیگر همانگونه که هر کشوری در صدد تقویت قدرت خود است، به دنبال تضعیف مولفه های قدرت در کشورهای رقیب و یا دشمن خواهد بود. همچنین از آن جا که کشورهای غربی، اسلام و به ویژه اسلام انقلابی و تشیع را مانعی مهم بر سر راه خود جهت اعمال سیاست های استعماری می بینند، تضعیف مولفه جمعیت در کشورهای اسلامی به ویژه ایران، امری طبیعی از سوی غرب خواهد بود. از طرف دیگر دولت های غربی برای تقویت مولفه جمعیت در کشورهای خود از هر انگیزه ای استفاده می کنند.

تلبیغ زندگی با حیوانات از سوی سلبریتی های ایران

با این مقدمه این نتیجه به دست می آید که دولت های غربی اولا با تقویت مولفه جمعیت در کشورهای خود، به نحوی به قدرت افزایی می پردازند، ثانیا با تبلیغات منفی در مورد فرزندآوری این مولفه قدرت در کشورهای اسلامی را تضعیف می کنند. از این رو بعید نخواهد بود که شبکه هایی مانند من و تو و فارسی وان با انتشار برنامه های مختلف، مخاطب خود را نسبت به فرزندآوری و  از آنجا افزایش قدرت کشور ایران دلسرد کنند.

 

صادرات منفی به کشورهای اسلامی

با وقوع انقلاب صنعتی و پیشرفت های مادی درغرب، سبک زندگی غربی به نحو قابل توجهی تغییر یافت به طوری که زندگی سنتی اروپای قدیم که در آن حتی زنان حجاب داشتند، تا حد زیادی عوض شد. با تبلیغ شعار هایی نظیر آزادی زنان، بی بند و باری در غرب افزایش یافته و در نتیجه بنیان خانواده در کشورهای غربی سست شده و در نتیجه رشد جمعیت بسیاری از این کشورها ضریب منفی پیدا کرد. با به صدا در آمدن زنگ خطر رشد منفی جمعیت، کشورهای غربی به تغییر سیاست های خود روی آورده اند. به طور مثال با سیاست های تشویقی، همانند دادن زمین و یا پخش کلیپ های هشدار آمیز، به دنبال افزایش جمعیت خود برآمدند. مثلا کشور ایتالیا قول اهدای زمین کشاورزی به خانواده هایی داده است که بیش از دو فرزند داشته باشند. کشور دانمارک نیز با انتشار کلیپ هایی در صدد تشویق خانواده ها به افزاییش زادآوری است.

تبلیغ زندگی با حیوانات در سایت های فارسی زبان خارجی

در همین حال، همین کشورها با علم بر منفی بودن تبعات بی بند و باری و سست شدن بنیان های خانواده، در حال صدور فرهنگ فرسوده و غلط خود به کشورهای اسلامی هستند. نمونه های این مساله بسیار زیاد است اما به طور مثال کافیست به برنامه هایی اشاره کرد که نگهداری حیوانات خانگی را تشویق می کنند. در حالی که در همه دنیا به این مساله تاکید می شود که حیوان خانگی جای خانواده را نمی گیرد، شبکه های فارسی زبان غربی، با پخش برنامه های متعدد به تبلیغ نگهداری حیوانات خانگی می پردازند. در مورد سریال های خانمان براندازی که از این شبکه ها پخش می شود نیز آن قدر صبحت شده است که در اینجا به آن اشاره نمی شود.

 

نقش حاکمان و عوامل اقتصادی در فرزندآوری

عمل به مطالب بالا و افزایش جمعیت بدون زیربنای اقتصادی مناسب، امکان پذیر نیست. از این رو شاید این شائبه پیش آید که گفتار پیش رو صرفا تبلیغی جهت افزایش جمعیت است. اما در پاسخ به این نکته باید گفت که مولفه های علوم انسانی، مطالبی جدا از هم نبوده و نخواهد بود. به این معنی که وقتی صحبت از افزایش جمعیت می شود باید این مطلب را در نظر گرفت که افزایش جمعیت، سیاست گذاری های صحیح مسوولان هر جامعه را می طلبد. موید این مطلب، سیاست های تشویقی کشورهای غربی برای افزایش جمعیت است. اما این مساله نیز شایان ذکر است که در صورت اتخاذ سیاست های درست، افزایش جمعیت موجب رونق اقتصادی نیز خواهد شد.

 

جمع بندی

در حالی که کشورهای غربی در حال تقویت پتانسیل نیروی انسانی خود با سیاست های تشویقی در زادآوری هستند، با تبلیغات غلط، این مولفه قدرت را در کشورهای اسلامی تضعیف می کنند. از این رو به نظر می رسد که بهترین شیوه برای تقویت پتانسیل نیروی انسانی، اتخاذ روش های صحیح جهت تشویق جامعه به فرزندآوری در جامعه اسلامی است. در این میان نقش دولت ها و حاکمان هر کشور در تشویق اعضای جامعه بسیار تاثیر گذار است. یعنی همانگونه که افراد جامعه برای فرزندآوری تشویق می شوند باید زیرساخت اقتصادی آن در نظر گرفته شود./847/ب

امیر رحیمیان
ارسال نظرات