۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۵۸۶۱۲۳
معاون وزیر ارشاد اسلامی تأکید کرد؛

ترویج کتاب‌خوانی شاید بالاتر از صدقه‌ باشد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر ترویج کتاب‌خوانی گفت: شاید ترویج کتابخوانی، بالاتر از هر صدقه‌ای باشد.
محسن جوادی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه پنجمین دوره تجلیل از مروجان کتاب‌خوانی با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی، ابراهیم حیدری؛ مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

محسن جوادی در این آیین ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول بیان کرد: کتاب منبع همه خیرات است. از گذشته، فیلسوفان دانش را از خیرات پایه می‌دانستند.

وی با بیان اینکه وسیله دانش‌گستری، نیز کتاب است، افزود: مروجان کتاب‌خوانی امکان دسترسی به کتاب را فراهم می‌کنند. شاید ترویج کتابخوانی، بالاتر از هر صدقه‌ای باشد.

جوادی با اشاره به جایگاه تاریخی ایران ادامه داد: ایران زمانی زبانزد مردم دنیا بود؛ به عنوان مثال کتاب‌های دانشمندان ایرانی با فاصله کوتاه در دانشگاه‌های پاریس تدریس می‌شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردان زحمات مروجان کتابخوانی هستند.

جوادی با تاکید بر اهمیت تقدیر از مروجان کتابخوانی بیان کرد: قدردان واقعی مروجان کتابخوانی، کودکانی هستند که سال‌ها بعد در کتاب‌های خود از تاثیر فعالیت مروجان خواهند گفت.

روایت تشکیل شبکه گروه‌های ترویج کتابخوانی

در ادامه این آئین علی‌اصغر سید‌آبادی، داوطلبانه بودن جریان ترویج کتابخوانی را مهم‌ترین ویژگی این رویداد توصیف و بیان کرد: موضوع مروجان کتابخوانی با توجه به اینکه داوطلبانه است، اهمیت پیدا می‌کند.

وی افزود: 6 سال پیش با برخی از گروه‌های ترویجی آشنا بودیم اما این گروه‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شدند، بنابراین تلاش کردیم در قالب یک رویداد، مانند جشنواره از مروجان کتابخوانی تقدیر شود. پیش از برگزاری جشنواره تصور می‌کردیم تعداد این گروه‌ها اندک است اما خوشبختانه با آمار قابل توجهی روبه‌‌رو شدیم.

سید‌آبادی با تاکید بر اهمیت نقش تسهیل‌گری و حمایتی دولت از بخش‌های‌ مختلف بیان کرد: بهترین دولت، دولت تسهیل‌گر است، بنابراین با تاکید بر نقش حمایتی، دومین دوره با همت برگزیدگان دوره نخست برگزار شد. هر‌چند که شورای سیاست‌گذاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد اما اعضای این شورا از برگزیدگان جشنواره هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی گفت: از دو سال پیش موضوع تشکیل شبکه گروه‌های ترویج کتابخوانی طرح شد که اتفاق مهمی است. بعد از انتخابات داخلی، شورای هماهنگی انتخاب شد و جشنواره تقدیر از مروجان به همت این گروه‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود.

سید‌آبادی درباره تشکیل شبکه هماهنگی بیان کرد: دلیل اصلی تشکیل شبکه هماهنگی، تاکید بر حفظ استقلال این گروه‌هاست و اینکه انتخابشان محدود نشود؛ به‌عبارت دیگر یک نهاد هماهنگ‌کننده برای رفع خلاهاست.

وی با بیان این مطلب که تقدیر از مروجان موبب افزایش تعداد گروه‌های ترویجی شده ادامه داد: یکی از کار‌هایی که این گروه‌ها می‌توانند انجام دهند این است که با توجه به منابع محدود، از انجام فعالیت‌های تکراری در مناطق تکراری، پرهیز کنند. پیشگیری از فعالیت‌های تکراری موجب خواهد شد تا بودجه عادلانه توزیع شود.

به گفته وی، پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتاب، نخستین دوره است که همه امور از سوی شبکه گروه‌های ترویجی انجام شده.

 در پایان این برنامه 24 نفر از  افراد و نهاد‌های برگزیده و شایسته‌تقدیر پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی معرفی شدند.

 برگزیدگان پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابحوانی

داوری مرحله نهایی این رقابت را محمد رهبانی، کاظم حافظیان، مهدی الماسی، محمود برآبادی، محسن حاج زین‌العابدین، مینا حدادیان انجام دادند. در این دوره از جشنواره بیش از یک صد و شصت شهر و روستا، صد‌ها طرح و ایده ترویج کتابخوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و پنجاه و هفت اثر به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت بیست و چهار اثر برگزیده و تقدیر شدند.

 

در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد و غیر‌دولتی، تشکل «یاران کتاب داراب» به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شد. همچنین انجمن فرهنگسازان محیط زیست از  برازجان و سازمان مردم‌نهاد فانوس به عنوان طرح‌های  شایسته تقدیر معرفی شدند.

 در بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی نیز بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشانی از کاشان به عنوان برگزیده منتخب شد.  همچنین در بخش فضای مجازی و مروجان الکترونیکی سمیرا ناطقی از تهران به عنوان نفر برگزیده و ناصر عبداللهی از اشنویه به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

 در بخش معلمان جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی علی مرادی از سربیشه، به عنوان نفر برگزیده و علی نجفی از تربت حیدریه به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد. در بخش دانش‌آموزان نیز فاطمه صدیق، از تهران از سوی هیات داوران به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

 در بخش رادیو تینا میرکریمی از تهران به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد. در بخش کتابداران اکرم قائد رحمتی از درود به عنوان برگزیده و فاطمه گل‌حقیقت از اوز و محمدرضا عزیزی از همدان  فارس به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

 در بخش کتابفروشان نیز اکرم عطائیان از کتابکده سروآزاد از تربت حیدریه  به عنوان برگزیده و بابک طبرسی از  کتابسرای بابک از آمل  شایسته تقدیر معرفی شدند.

 همچنین در بخش نویسندگان و مترجمان ابراهیم باقری حمیدآبادی از ساری به عنوان برگزیده و  حمید زارعی از خورموج به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش بین‌الملل لیلا مکتبی‌فرد از مونیخ به عنوان نفر برگزیده مشخص شدند. در بخش دانشجویان ساجد آدم پیرا از چابهاربه عنوان نفر برگزیده مطرح شدند. در بخش کتابداران مدارس شیدا میرزایی از تهران به عنوان نفر برگزیده انتخاب شدند.

 در بخش استمرار ظریفه قاسم‌پور از نسیم‌شهر، در بخش بازنشستگان حسین سیدی‌زاده از بجنورد، در بخش مهد کودک هما دهقان منشادی  در مهدکودک هرمان و بارمان از صفائیه به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند. همچنین در بخش امامان جماعت حجت‌الاسلام حسین بابایی از کاشان و در بخش استانی نیز استان یزد به دلیل برنامه‌هایش شایسته تقدیر شناخته شدند.

 بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 

  

 

ارسال نظرات