۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۲
کد خبر: ۵۸۶۱۲۷
مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

مراکز پژوهشی باید پروژه های خارج از توانایی فردی را تهیه کنند

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مراکز پژوهشی باید پروژه هایی را انجام دهند که افراد به شکل موردی و شخصی به تنهایی نمی توانند آنها را انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی در مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد 15 این دائره المعارف» که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 100 نفر از پژوهشگران حوزه  و اساتید دانشگاه در تنظیم این دائره المعارف به ما کمک کردند.

وی گفت: برخی از اعلامی که در حوزه علوم قرآن مطرح بودند و بعضی از تفاسیری که قرار بود در قالب مداخل مستقلی ارائه شود، به 3000 هزار رسید و نسبت به مقالات و مداخل اصلی که در ذیل آن مقاله ارائه می شود، حدود 2300 مورد است و اکنون که 15 جلد از این دائره المعارف منتشر شده، 1136 مقاله در این مجموعه ارائه شده است و نیمی دیگر در 15 جلد بعدی خواهد آمد و حدود بیش از 700 مدخل ارجاعی است.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در بحث اعلام قرآنی که گفته بودند، باید باید قلمرو گسترش داشته باشد، باید گفت که در حوزه اعلام قرآن آن جامعیتی که قول داده بودیم در زمینه معارف قرآن و علوم و اعلام قرآن داشته باشیم، مجموعه اعلام قرآن را آوردیم.

وی افزود: مراکز پژوهشی باید پروژه هایی را انجام دهند که افراد به شکل موردی و شخصی به تنهایی نمی توانند پروژه هایی را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خراسانی اظهار داشت: جای پروژه های بزرگ مانند تفسیر موضوعی قرآن و همچنین دانش نامه های تخصصی خالی است گرچه که امروز مقالات مختلفی در قالب مجموعه موضوعات ارائه دادیم، اما اینها مقدمه کار است و مطمئنا باید قدمی به سمت دانش نامه های تخصصی باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شبهات فراوانی که علیه شیعه و تشیع درباره عدم انجام فعالیتی در خصوص قرآن از سوی تشیع مطرح کرد و زبان فارسی هم یک زندانی برای معرفی این آثار در دنیا است، بحث ترجمه مسأله ای جدی است که ان شاءالله بتوانیم آثار را به زبان های مختلف ترجمه کنیم./۸۲۲/پ۲۰۳/ش

ارسال نظرات