۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۵۸۶۱۲۹
با حضور مدیر حوزه های علمیه؛

مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد ۱۵ آن» برگزار شد

مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد ۱۵ آن» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد ۱۵ آن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد 15 آن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد.

در این مراسم، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: حرکت های بزرگ قرآنی که در 40  سال اخیر پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و حوزه انجام شده است که پایه ریزی سلسله ای از تفسیر های تربیتی جامع، تفسیرهای موضوعی، روش شناسی و تنظیمات مکاتبی در تفسیر قرآن، توجه و گرایش به سمت مباحث مستشرقان و نقدهای قرآنی که از نحله های مختلف آمده و ترجمه قرآن به دیگر زبان ها از جمله دستاوردهای بزرگ قرآنی پس از انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به ضرورت ترجمه محصولات قرآنی به زبان های دیگر کشورها گفت: ترجمه محصولات قرآنی مسأله دیگری است و بازتولید این دستاوردهای پژوهشی قرآنی حداقل به دو سه زبان واقعاً ضرورت دارد. تولیدات نابی داریم که در فضای بیرون انعکاس پیدا نمی کند اما دایره نفوذ آن دایره محدودی است و ما محصولات قرآنی ما در حصار زبان فارسی اسیر است و هزینه بالایی دارد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این دائره المعارف که امروز از جلد پانزدهم آن رونمایی می شود، اتمام کار نیست و ادامه خواهد یافت و گمانمان این است که 30 جلد خواهد شد.

وی گفت: ضرورت رصد محافل آکادمیک قرآنی مستشرقین، تقویت تعاملات علمی در عرصه بین المللی، مرجعیت علمی قرآن و جدی گرفتن چالش های فکری از بایسته های پژوهش در عرصه قرآن به شمار می روند.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پرداختن به ارتباط قرآن و نیازهای جامعه معاصر خروج قرآن از مهجوریت و عمل و توجه به قرآن و عترت را در بر می گیرد.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: تجلیل از دائره المعارف قرآن کریم تجلیل از قرآن کریم در مذهب تشیع است و خط بطلان کشیدن بر اندیشه های باطلی است که تصور می کنند که شیعه به قرآن اهتمامی ندارد.

وی گفت: در دائره المعارف قرآن کریم فعالیت به طور کامل و در مرز دانش روشمند پیش رفته و امروز دائره المعارف امتیازات ویژه ای از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برخی از اعلامی که در حوزه علوم قرآن مطرح بودند و بعضی از تفاسیری که قرار بود در قالب مداخل مستقلی ارائه شود، به 3000 هزار رسید و نسبت به مقالات و مداخل اصلی که در ذیل آن مقاله ارائه می شود، حدود 2300 مورد است و اکنون که 15 جلد از این دائره المعارف منتشر شده، 1136 مقاله در این مجموعه ارائه شده است و نیمی دیگر در 15 جلد بعدی خواهد آمد و حدود بیش از 700 مدخل ارجاعی است.

وی گفت: مراکز پژوهشی باید پروژه هایی را انجام دهند که افراد به شکل موردی و شخصی به تنهایی نمی توانند پروژه هایی را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن طارمی راد مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام گفت: در جهان با زیان فارسی نمی توانیم دائره المعارف قرآن کریم را منتقل کنیم و باید این مجموعه با استانداردهایی به زبان انگلیسی ترجمه شود.

وی اکنون بهترین قالب در دائره المعارف ها، قالب الفایی است که همین قالب در دائره المعارف قرآن کریم صورت گرفته و مستند نویسی با ذکر منابع کار ارزشمندی است که از نظام ارجاع به مقالات کار خوبی صورت گرفته است./۸۲۲/پ۲۰۲/ش

ارسال نظرات