۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۶۰۸۸۱۴

تعویق احتمالی اجرایی شدن «معامله قرن» تا 2020

تعویق احتمالی اجرایی شدن «معامله قرن» تا 2020
شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه همزمان با نزدیک شدن زمان انتخابات آمریکا سبب شده تا ترامپ، تلویحا سخن از تعویق اجرایی شدن طرح موسوم به معامله قرن را بررسی کند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، اجرایی شدن طرح برقراری صلح پایدار در منطقه با نام معامله قرن، که این روزها به مسأله اول جهان اسلام بدل گشته، در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. برخی با در نظر داشتن افزایش فشارها اما همچنان معتقدند که این طرح اجرایی خواهد شد و برخی دیگر نیز ایستادگی و مقاومت امت اسلامی به ویژه در روز جهانی قدس را دلیلی برای عقب نشینی از اجرایی شدن این طرح در ماه آینده برشمردند.

همزمان با تشدید فشارها از سوی کشورهای اسلامی در اجرایی شدن طرح معامله قرن و شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه و برگزاری مجدد انتخابات رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر، منابع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل از تصمیم ترامپ برای به تاخیر انداختن فاز دوم  طرح عبری ـ عربی ـ غربی معامله قرن به فرصت مناسب و نیز تعویق اجرایی شدن بخش سیاسی آن به سال 2020خبر دادند.

به گفته این منابع، نشست منامه نیز به دلیل افزایش فشار افکار عمومی و وضعیت نامعلوم داخلی رژیم صهیونیستی ممکن است به زمان دیگری موکول شده و یا با کمترین میزان استقبال مواجه شود، به گونه‌ای که به اهداف مورد نظر اسرائیل و امریکا نرسد. با آنکه آمریکا تا کنون هزینه زیادی را برای اجرایی شدن این طرح متحمل شده اما همچنان اجرای موفقیت آمیز این نمایش مضحک، نیاز به تامین هزینه‌های بیشتر است.

با توجه به این معلومات و با نظر به شرایط منطقه، به نظر می‌رسد که حتی با فرض موفقیّت آمیز بودن نشست منامه، جانب سیاسی معامله قرن تا ابتدای 2020م به تعویق بیفتند هرچند که تا کنون از سوی کاخ سفید زمان مشخصی برای اجرایی شدن این طرح در نظر گرفته نشده است.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل مهم تاخیر اجرایی شدن بخش سیاسی طرح معامله قرن، شکل‌گیری اجماع جهانی علیه سیاست‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه است. از سویی دونالد ترامپ در سال آینده خود را بار دیگر کاندید ریاست جمهوری خواهد کرد و از این رو نمی‌خواهد که برای جلب رضایت اسرائیل، کرسی ریاست جمهوری را از دست بدهد.

با آنکه آمریکا همواره امنیت اسرائیل را یک امر حیاتی در روابط دیپلماتیک دو کشور دانسته و از هر تلاشی برای تقویت ساختارهای دفاعی و امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه فروگذار نمی‌کند اما در وهله نخست، ترامپ یک تاجر است که منافع خود را بر هر امری ترجیح می‌دهد. شکست نتانیاهو در تشکیل دولت سبب شده تا آمریکا بیش از هر وقت دیگری در اجرایی کردن سیاست‌های منطقه‌ای خود جانب احتیاط را در پیش بگیرد.

محمد رایجی
ارسال نظرات