۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۶۱۶۷۱۳

ده رفتار در مقابل خطای دیگران در یک اثر

ده رفتار در مقابل خطای دیگران در یک اثر
نویسنده در این کتاب کوشیده است علاوه بر نهی از منکر، وظیفه دیگر در مواجهه با گنهکاران همچون تجسس نکردن، دلسوزی، سرزنش نکردن، و ... را به صورت مختصر و روان تبیین کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب ده رفتار در برخورد با خطای دیگران نوشته علی خادمی به همت انتشارات جلوه کامل منتشر و راهی بازار نشر شد.

نویسنده در این کتاب کوشیده است که با نگاهی جامع و فراگیر به متون دینی، علاوه بر نهی از منکر، وظیفه دیگر در مواجهه با گنهکاران همچون تجسس نکردن، دلسوزی، سرزنش نکردن، و ناامید ننمودن را به صورت مختصر و روان تبیین کند.

نگارنده در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

این نوشته سعی دارد درباره یکی از موضوعات اجتماعی اخلاقی مرتبط با اسلام یعنی «شیوه برخورد با گناه و گناهکار» تحقیقی مختصر و در عین حال جامعی را بر عهده بگیرد.

باید توجه داشت که نهی از منکر تنها وظیفه هریک از آحاد جامعه در برابر گناه دیگران نیست، بلکه قبل و بعد از آن، وظایف دیگری وجود دارد.

این نوشتار می‌کوشد با الهام از منابع اسلامی، ده وظیفه هریک از ما را در برابر گناه دیگران تبیین کند.

نویسنده در این کتاب، تجسس نکردن پوشاندن، دلسوزی، نهی از منکر، عذرپذیری، عدالت در کیفر، سرزنش نکردن، برتری نجستن، ناامید نکردن و جهنمی ندانستن را از رفتار‌های در برخورد با خطای دیگران بیان و بررسی کرده است.

تحقق یافتن ترحم و دلسوزی برای گناهکاران؛ درگرو دو کار دعا کردن برای آن‌ها و فراهم کردن زمینه‌ای برای ترک گناه است؛ از این‌رو نگارنده درباره اقدام علمی در بخش دلسوزی این کتاب چنین آورده است:

دعا کردن، اولین قدم در دلسوزی برای اهالی گناه است و وظیفه دیگران به اینجا ختم نمی‌شود؛ دلسوز واقعی کسی است که علاوه بر اصلاح گناهکار، آستین همت بالا زده و هر کاری که از او برمی‌آید انجام دهد.

امام صادق فرمود: جوانی را که در حال بازی با آلت تناسلی‌اش بود، دستگیر کردند و خدمت امیرمؤمنان بردند و حضرت روی دست او زدند، به طوری که دستش قرمز شد و سپس با هزینه بیت‌المال مسلمین، مخارج ازدواج او را تأمین کرده و او را به همسری زنی درآوردند.

سرزنش نکردن گنه‌کار، از دیگر وظایفی است که بر عهده افراد جامعه است؛ چراکه اراده خداوند بر این است تا کرامت انسان‌ها حتی بعد از گناه حفظ شود و فرد بتوانند به زندگی روزمره خود بپردازند؛ از این‌رو نگارنده در بخش سرزنش نکردن چنین آورده است:

امیرمؤمنان با جملاتی کوتاه، ولی دل‌نشین و تأثیرگذار همگان را به دوری از سرزنش کردن یکدیگر دعوت کرده و بهترین موعظه را در این رابطه چنین فرموده است:

کسی که خودش نیز گنه‌کار است، چرا برادر ایمانی خود را غیبت کرده و وی را به خاطر گناهش سرزنش می‌کند؟ آیا توجه ندارد که خداوند گناهی را که بر به آن ملامت کرده، بر او پوشانده است؟

چگونه دیگری را به گناهی سرزنش می‌کند، در حالی که خودش آن را مرتکب شده! اگر هم به گناهی ماند آن آلوده نشده، به گناهی بزرگ‌تر از آن خدا معصیت کرده است.

به خدا سوگند، اگر به گناه بزرگی آلوده نگشته و مرتکب کوچک هم نشده باشد، جرأتش بر «عیب‌جویی از مردم» بزرگ‌ترین گناه است.‌ ای بنده خدا، در عیب‌جویی از کسی به خاطر گناهش شتاب نکن، شاید خداوند گناه او را بخشیده باشد و از گناه کوچکی که خود گرفتار آن شده است، آسوده مباش، زیرا ممکن است به آن گناه عذاب شوی.

بنابراین، هرکدام از شما که از عیب دیگری آگاه است، به خاطر عیبی که از خود خبر دارد، دست از عیب‌جویی دیگری بردارد و به شکرانه پاک بودن از گناهی که دیگری به او آلوده شده است، دست از دنبال کردن عیب دیگران بکشد.
گفتنی است، کتاب «ده ر رفتار در برخورد با خطای دیگران» در ۱۲۰ صفحه، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان به همت انتشارات جلوه کمال منتشر شده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات