۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۱۸۶۸۴

عاشورا مدرسه مقاومت

عاشورا مدرسه مقاومت
عاشورای امسال همانند سال‌های پیش با حال و هوای خاص خود از راه رسید. امسال هم مردم مومن و علاقه‌مند به اهل بیت (ع) عصمت و طهارت با برپا کردن تکایا و علم و بیرق عزا در سرتاسر کشور یکبار دیگر ارادت قلبی خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نشان دادند.

به گزارش خبرگزاري رسا، اين روزها مساجد کشور شور و حال ديگري دارد و خرد و کلان با هر توان براي برپايي هرچه بهتر اين مراسم تلاش مي کند.

آنچه مهم است اينکه پيام عاشورا در هر عصر و دوراني از جايگاه و اهميت خاصي برخوردار است و امسال با توجه به فضاي کشور و اتفاقاتي که در عرصه بين الملل براي ايران اسلامي روي داده از اهميت ويژه تري برخوردار است.

اباعبدالله و ياران وفادارش در محرم سال 60 با خون خود اثرات ماندگار و نقشه راه روشني براي تمام اعصار از خود برجاي گذاشتند که در هر دوره اي مي توان از آن براي حل مشکلات و برون رفت از اتفاقات بهره برد.

سيره و راه اباعبدالله عليه السلام در برخورد با دشمنان به اندازه اي روشن و براي تمامي اعصار قابل استفاده است که گويي براي هر دوره اي نقشه راهي تازه و گويا به نمايش درآمده است.

با نگاهي به جاي جاي صحنه هاي کربلاي سال 60 درمي يابيم که امام حسين عليه السلام و ياران باوفايش با گفتار و کردار خود تلاش کردند تا ضمن بيان حق و حقانيت نقشه راهي براي تمامي قرون و اعصار باشند تا مسلمانان واقعي از اين سيره بهره لازم را ببرند.

براي تبيين سيره و روش قيام عاشورا در فضاي فعلي کشور و بهره مندي از مسير روشني که امام مظلومان و ياران وفادارش از خود برجاي گذاشتند دکتر محمدحسين رجبي دواني کارشناس و پژوهشگر تاريخ اسلام  گفت:

وي در ابتدا با بيان اين نکته که يکي از مهم ترين پيام هاي حضرت اباعبدالله عليه السلام در قيام عاشورا مبارزه با ظلم و استکبار ستيزي است گفت: حضرت در مقابل ظلم و ستم امويان که به ظاهر از قدرت و اعتبار زيادي برخوردار بودند ايستاد و نشان داد که نبايد مرعوب ابهت ظاهري دشمن شد.

رجبي با تأكيد بر اين نکته که مقاومت حضرت اباعبدالله عليه السلام در مقابل زورگويان سبب شد تا درس مقاومت به نسل هاي بعدي منتقل شود تصريح کرد: پايداري در برابر دشمنان از اصول و مباني قيام عاشوراست. مبناي قيام امام حسين عليه السلام بر آزادگي بنا نهاده شده و اين روش موجب شد تا در مقابل تهديدات و ارعاب دشمن مقاومت کرده و پيروز اين کارزار نابرابر باشند.

اين پژوهشگر مسائل تاريخ اسلام سپس به بهره مندي اقوام و اديان ديگر از اين سيره و روش در طول تاريخ اشاره کرده و مي افزايد: غيرمسلمانان زيادي معتقد هستند که پيروز واقعي قيام عاشورا امام حسين عليه السلام بود و از سيره او راه سعادت و سربلندي را انتخاب کردند. در اين ميان بهترين مثال روش مبارزه ماهاتما گاندي رهبر فقيد هندوستان است که باوجود داشتن آيين هندو، درس گرفتن از قيام عاشورا را در مبارزه با استعمار انگليس در سخنراني هاي خود به کرات اشاره مي کند و از ايشان به عنوان الگوي اين مبارزه ياد مي کند.

رجبي همچنين به سيره و روش امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب در ادامه راه اباعبدالله عليه السلام در مبارزه با استکبار اشاره کرد و گفت: امام خميني(ره) در دوران مبارزه با حکومت ستم شاهي با بهره مندي از سيره حق طلبي و مقابله با ستمگران موفق شدند با تکيه بر مردم بر اين حکومت غلبه کرده و بدون ترس از شکست و واهمه از هيبت و هيمنه دشمن بت بزرگ طاغوت را شکسته و پايه هاي انقلاب بزرگ اسلامي ايران را بنا نهد. در حال حاضر هم رهبر فرزانه انقلاب با همين منش و پيروي از سيره امام حسين عليه السلام در مقابل زورگويان جهاني با اقتدار ايستاده و در برابر زياده خواهي آنان کوتاه نمي آيند.

اين کارشناس تاريخ اسلام با گلايه از برخي سياستمداران داخلي که در مقابل قدرت ظاهري دشمنان از خود ترس و واهمه نشان داده و تسليم مي شوند گفت: متاسفانه برخي از مسئولان کشور باور استکبار ستيزي و مقابله با دشمن را ندارند و در برابر زياده خواهي دشمنان مستاصل هستند. درحالي که اگر بر اساس سيره و روش اباعبدالله عليه السلام حرکت کنند هيچ‌گاه در مقابل مواضع خصمانه و جبارگونه دول خارجي نبايد سر تعظيم فرود آورند و بايد با اقتدار در مقابل آنها بايستند.

وي ادامه داد: اينکه برخي مسئولان حکومتي با کوچک ترين هو و جنجال دشمنان به هراس افتاده و سخن از مذاکره و تسليم مي زنند هيچ‌گاه در سيره اما حسين عليه السلام قرار نداشته و ايشان با درس مقاومت و ايثار خود نشان دادند که هرکه تسليم شود قافيه دنيا و آخرت را باخته است. ضمن اينکه بايد به خاطر داشت امام حسين عليه السلام در مذاکره با عمر سعد هم هدفي جز اصلاح امور و پيوستن او به جبهه حق نداشت تا شايد از مسير گمراهي بازگردد وگرنه زبان گوياي امام در محرم سال 60 در تمامي مراحل مقابله با ظلم و ايستادگي در برابر زورگويي بود.

رجبي ادامه داد: پيام امام حسين عليه السلام در عاشورا استقامت و نهراسيدن از دشمن بود و اينکه براي رسيدن به آرمان ها بايد در برابر استکبار ايستاد. اين پيام در شرايط فعلي کشور جا دارد تا از سوي مسئولان به درستي مورد استفاده قرار گرفته و اجازه ندهند هيمنه پوشالي دشمنان ما را از دستيابي به اهداف انقلاب باز دارد. بايد در نظر داشت ضعف و زبوني در مقابل دشمن او را گستاخ تر کرده و همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب بارها فرمودند هزينه مقاومت بسيار کمتر از سازش و تسليم است.

بنابراين از مسئولان کشور انتظار مي رود در سياست‌گذاري و برخورد با دشمنان ملت از راه و روش اباعبدالله عليه السلام تبعيت کرده و اجازه ندهند قدرت ظاهري آنان موجبات ذلت و خواري مردم را فراهم آورد./1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات