۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۲۰۹۰۶
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

انتشار نسخه الکترونیکی کتاب «معناشناسی قلب در قرآن»

انتشار نسخه الکترونیکی کتاب «معناشناسی قلب در قرآن»
در کتاب «معناشناسی قلب در قرآن» پس از طرح مباحث کلی از جمله تبیین موضوع و مفهوم شناسی، به بیان مباحثی از قبیل مفاهیم جایگاه، اهمیت و ادراکات قلب پرداخته می شود.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «معناشناسی قلب در قرآن» اظهار داشت: در آیات نورانی قرآن کریم، آن‌جا که بحث از شقاوت و هدایت یا سعادت و ضلالت و عوامل و آثار آن است، قلب از واژه‌هایی است که بسیار به چشم می‌خورد. با دیدن این کلمه شاید اولین سوألی که به ذهن برسد، این باشد که منظور خداوند از قلب چیست؟ این سؤال زمانی در ذهن پررنگ‌تر می‌شود که در درجه‌ی نخست بدانیم از نظر قرآن کریم، آنچه کسب کننده‌ی خوبی‌ها و بدی‌ها برای حقیقت انسانی است، همان قلب می‌باشد؛ این که تقریباً تمام اوامر و نواهی الهی، مستقیم یا غیر مستقیم، به قلب منتهی می‌شوند.

وی گفت: از همه مهمتر این که خداوند در قرآن کریم صاحبان برخی قلوب را بشارت می‌دهد و از صاحبان برخی قلوب گلایه می‌فرماید و عده‌ای نیز شدیداً مورد تهدید قرار می‌گیرند. ما به عنوان مخاطب این خطاب‌های الهی می‌خواهیم بدانیم خداوند از چه قلوبی تجلیل فرموده و چه قلوبی را مورد عتاب قرار داده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این اثر پس از طرح مباحث کلی از جمله تبیین موضوع و مفهوم شناسی، به بیان مباحثی از قبیل مفهوم لغوی و اصطلاحی جایگاه، اهمیت و ادراکات قلب پرداخته می‌شود.

وی با بیان این که فصل دوم شامل صفات قلوب الهی است، افزود: در این فصل، ابتدا ویژگی‌های قلب مؤمن و سپس ویژگی‌های قلب نبی بررسی خواهد شد؛ البته با تذکر این نکته که قلب نبی علاوه بر دارا بودن صفات خاص، تمام ویژگی‌های قلب مؤمن را نیز داراست.

پهلوانی اظهار داشت: فصل سوم، به قلوب غیر الهی اختصاص دارد. در گفتار اول این بخش به صفات قلوب کفار پرداخته می‌شود و در گفتار دوم صفات قلوب منافقین بررسی می‌گردد؛ با عنایت به این نکته که منافقین علاوه بر دارا بودن صفات خاص، تمام صفات کفار را نیز دارا هستند.

وی به معرفی کتاب «معناشناسی قلب در قرآن»  پرداخت و گفت: این کتاب نوشته ظریفه کهراریان است که در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهیه شده و در مرکز نشر هاجر به چاپ رسیده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب «معناشناسی قلب در قرآن» با ۱۹۲ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۴ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/j ۳۰۲/a
مهدی فلاحی
ارسال نظرات