۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۴۱۹۲۳
به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

455 و 456 مین دوماهنامه «پاسدار اسلام» منتشر شد

455 و 456 مین دوماهنامه «پاسدار اسلام» منتشر شد
شماره 455 و 456 دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در 74 صفحه و 28 مقاله و گفت و گو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، شماره 455 و 456 دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان منتشر شد.

 اولین مطلب این دوماهنامه فرمایشی از حضرت آیت الله حسن زاده آملی با عنوان «انسان در جستجوی کمال» است که در آن چنین آمده است: «ای جوانانی که در آتیه رجال اجتماع هستید، ببینید دارید خودتان را چگونه می‌سازید. گرفتار زرق و برق نشوید، شما مربی و معلم و عالم روحانی کارکشته و استخوان خردکرده و راهبر می‌خواهید تا به جایی برسید. باید خیلی مواظب‌ باشید که با چه کسانی محشورید. مشتری‌ها به سراغ شما می‌آیند. گول زرق و برق الفاظ آنها را نخورید».

مقاله «امام علی(ع) قله ایمان و جهاد» اثر آیت الله سید احمد خاتمی بخش دیگری از این ماهنامه است که نویسنده در آن به مسأله سیمای امیرالمؤمنین(ع) در قران پرداخته است. صاحب اثر در این مقاله می نویسد: سخن پیرامون سیمای امیرالمؤمنین«ع» در قرآن با الهام از زیارت امام هادی«ع)»در روز غدیر بود. در این زیارت، حضرت امام هادی«ع» از مناقب برجسته امیرمؤمنان علی«ع» یاد فرموده و تکیه‌گاه حضرت، قرآن کریم است. در این مقاله، با الهام از این زیارت به دیگر ویژگی حضرت مولا علی«ع» از نگاه قرآن کریم می‌پردازیم.

«حمایت از صنعت و بازرگانی از منظر نهج‌البلاغه» عنوان دیگر مقاله این ماهنامه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر است که نویسنده این مقاله می گوید: با رفاه‌زدگی و اشرافی‌گری و نظاره‌گر تبعیض و فاصله طبقاتی و ویژه‌خواری و مصرفی بودن و چشم به دشمنان دوختن نمی‌توان کاری را از پیش برد. کشور به نیروی متعهد جهادی کارآمد، چه در مجلس و چه در دولت و... و تلاش شبانه‌روزی عدالت‌محور نیاز دارد که بحمدالله فراوان است. البته اگر مجال داده شود و اگر حمایت شوند.

یکی دیگر از مقالات این ماهنامه با عنوان "مروری بر خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)" تألیف حجت‌الاسلام سید جواد حسینی است؛ وی در بخشی از این مقاله می نویسد: یاری خواستن حضرت زهرا«س» برای رسیدن به مال دنیا نبود. هدف این بود که مردم جلوی این بدعت و غصب را بگیرند تا گرفتار بدعت‌ها و انحرافات بزرگ‌تر نشوند. افسوس که عافیت‌طلبان و دنیادوستان و خواص بی‌درد به خواسته‌ حضرت زهرا(س) عمل و درد جانسوز او را درک نکردند.

در این دوماهنامه سعدالله زارعی در مقاله ای با عنوان «مکتب جهانی سلیمانی» به آشنایی با زندگی و اندیشه بزرگمرد سجاده و جهاد حاج قاسم سلیمانی پرداخته و در بخشی از این مقاله آورده است: شهید سلیمانی اصولاً جریان جبهه را یک جریان الهی می‌دانست و معتقد بود آنان که به این وادی گام نهادند، به پای خود نیامدند، بلکه برگزیده شدند. او معتقد بود اینها فقط برای شرکت در جهاد و مقابله با دشمنان برگزیده نشدند، بلکه آمدند تا جهان جدیدی بسازند؛ جهانی که در آن انسان، انسان دیگری است و مناسبات میان انسان‌ها، مناسبات دیگری هستند. شهید سلیمانی معتقد بود باید دائماً آمریکا و نیروهای آن را در کشورهای منطقه زیر ضربات مستمر گرفت و مانع از گسترش عملیاتی آنها در منطقه شد. او آن دسته از کشورهای منطقه را که به آمریکا پایگاه داده‌اند جبهه آمریکا حساب می‌کرد و در موارد متعددی در مورد نقش مخرب آمریکا به سران این کشورها هشدار می‌داد.

"راهکارهای تجزیه ‌و تحلیل جریان‌های سیاسی" هم نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی است و در بخشی از این مقاله چنین آمده است: تأثیر بسیار زیاد تحلیل سیاسی، ضرورت تحصیل این مهارت و توانایی به‌کارگیری آن در زندگی سیاسی موجب شده است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر به دست آوردن این مهارت تأکید و اهتمام داشته باشند و همه افراد، به‌‌خصوص جوانان را به فراگیری آن فرا بخوانند. در این میان، گرچه ممکن است برخی از تحلیل‌ها، اشتباه باشند، لکن تحصیل این توانایی در مجموع می‌تواند در رویکرد افراد نسبت به مسائل سیاسی جامعه، تأثیرگذار باشد و بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی سازد.

"مجلس اول در گام دوم" دیگر مقاله این دوماهنامه به قلم حسن ابراهیم زاده است که وی در آن می گوید: بسیاری از فتنه‌ها، اغتشاشات و به میدان آمدن عناصر سازمان منافقین، فضاسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها و همراهی برخی مراکز و مؤسسات با تکنوکرات‌ها در پاییز و زمستان ۹۸ شباهت‌های بسیار این ائتلاف در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی را در گام دوم انقلاب با ائتلاف غرب‌گرایان در اولین انتخابات مجلس در گام اول نشان می‌دهد.

در این شماره از «پاسدار اسلام» داود رجبی نیا به بایسته‌های شعارهای انتخاباتی پرداخته و نوشته است: آسمانی بودم، مردمی بودن، ولایی بودن، واقعی بودن، محتوا داشتن در عین ایجاز، امنیت و استقلال طلبی و معیشتی بودن برخی از بایسته های مهم در شعار های انتخابات است. او در بخش دیگری از این مقاله می نویسد: زیبنده منتخب ایران اسلامی نیست که از شیوه‌های ناصواب و لیبرالی غربی در تبلیغات و شعارهای انتخاباتی پیروی کند. در مکتب لیبرالیسم، هدف رسیدن به قدرت است و هدف هر نوع وسیله‌ای را توجیه می‌کند، اما در فرهنگ ایرانی اسلامی، فرد در برابر وجدان خود و دیگران مسئول است، بنابراین شایسته نیست از شعارهای غیرواقعی بهره گیرد، زیرا دیر یا زود غبارها کنار می‌روند و واقعیت خود را نشان خواهد داد. گاهی خسارات ناشی از شعارِ ناصواب زیاد و جبرانش غیرممکن است.

محمدصادق کوشکی در مقاله ای در این دوماهنامه با عنوان "فضای مجازی رخنه گاه محوری دشمن" می گوید، نکته مهم آن است که فضای مجازی به شکلی که اکنون در کشور ما رایج است، در کمتر نقطه‌ای از جهان وجود دارد. به عنوان مثال، در کشورهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا و یا امریکا نمی‌توان از فضای مجازی به عنوان ابزاری جهت ایجاد بحران‌های امنیتی علیه حاکمیت این کشورها بهره گرفت و یا امکان استفاده از این فضا برای انجام جنگ روانی علیه حکومت‌ها و امنیت این کشورها وجود ندارد.

در این شماره مقاله «پاسدار اسلام» مقاله ای با عنوان "گام دوم انقلاب زمینه‌ساز طلوع خورشید ولایت عظمی" نوشته حسین مظفر هم منتشر شده است که در بخشی از این مقاله چنین می خوانیم: این بیانیه به‌نوعی پاسخی کوبنده به یاوه‌سرایی‌های جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل بود که در تیرماه و چند ماه مانده به چهل سالگی انقلاب در جمع عده‌ای از اوباشان گروهک تروریستی منافقین گفته بود، «مردم ایران جشن چهل سالگی انقلاب خود را نخواهند دید. ما جشن کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران می‌گیریم.

 حجت الاسلام والمسلمین عسکری اسلامپور کریمی هم تهدیدهای اقتصادی پیش روی انقلاب اسلامی را مرور کرده است و می گوید: امام خمینی تقویت پایه‌‏های اقتصادی را برای استقلال کشور ضروری می‌دانستند و معتقد بودند بدون استقلال مادی و خودکفایی نسبی، به‌ویژه در امر کشاورزی و تولیدات مربوط به کالاهای ضروری و حیاتی، استقلال در سایر زمینه‏ ها نیز ممکن نیست. اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند و وابستگی اقتصادی داشته باشد، همه‌جور وابستگی دنبالش می‏آید و وابستگی سیاسی هم پیدا می‏کنیم.

"هفتاد سال در محضر امامین انقلاب" عنوان مصاحبه تفصیلی ماهنامه «پاسدار اسلام» با مرحوم آیت الله رسولی محلاتی(ره) است که ایشان در این مصاحبه می گوید: مهم‌ترین وجه تشابه ایشان مسئله زهد و ساده‌زیستی و احتیاط در تصرف بیت‌المال و تقوا و پرهیزکاری مالی است. من چندان در جریان زندگی شخصی امام نبودم، ولی در جریان زندگی شخصی آقا بیشتر بوده‌ام. ایشان به حدی در مسائل مالی و بیت‌المال احتیاط می‌کند که موجب حیرت است. یک بار احساس کردم یکی از این بچه‌ها گرفتار است. برای آقا پیغام دادم که احساس می‌کنم بعضی از آقازاده‌های شما گاهی در سختی زندگی می‌کنند. گاهی پول‌هایی پیش من می‌آورند که وجوهات نیست و می‌شود به یک طلبه داد تا درس بخواند. اجازه بدهید گاهی از این پول‌ها به آنها بدهم. فرموده بودند: «چنین کاری نکنید. لازم باشد خودم این کار را می‌کنم.» در بخشی دیگر از این مصاحبه می خوانیم: «حاج‌خانم ما هم که با خانم ایشان رفت و آمد دارند، یک وقت می‌گفتند حتی چرخ‌ گوشت خانه آقا هنوز از همان چرخ‌گوشت‌های دستی قدیمی است. من چیزهایی را می‌شنوم که می‌گویم اگر زهد و تقوا و احتیاط در بیت‌المال این است، پس جای ما قعر جهنم است و اصلاً ما چه می‌گوییم؟ ایشان خودکاری را که مال دفتر خودش هست، قبول نمی‌کند و می‌گوید اگر مال خودت بود قبول می‌کردم، ولی مال بیت‌المال را قبول نمی‌کنم و آن‌وقت ما این‌طور بی‌حساب و کتاب و گَل و گشاد خرج می‌کنیم و باکی هم نداریم. اگر این طور باشد، پس جای ما ته جهنم است! مگر این‌که خدا با کرم و لطف و بزرگواریش با ما رفتار کند. کار خیلی مشکل است.»

یکی دیگر از مقالات این دوماهنامه، با عنوان "فقط قسمت خالی لیوان را نبینیم" نوشته حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی است که می گوید: در نظر گرفتن صفات خوب همسر، موجب می‌شود که صفاتی که برای ما مطلوب نیست، قابل تحمّل شود. وقتی که از پایین به شخصیّت آدم‌ها نگاه می‌کنی، خیلی‌ها وحشتناک می‌شوند، به اندازه‌ای که دوست نداری حتّی نگاهشان کنی. حالا اگر یکی از این خیلی‌ها؛ همسرت باشد، چه مصیبتی به پا می‌شود؟! باید با کسی زندگی کنی که نگاه کردن به او، سوهان روحِ توست. نگاهت را امّا اگر بالا بکشی و خوبی‌ها و بدی‌ها را کنار هم ببینی، چهرۀ آدم‌ها چه‌قدر تغییر می‌کند! آدم‌هایی که باید تحمّلشان کنی، دوست داشتنی می‌شوند. به خودت هم نگاهی از بالا بینداز. آخر وقتی که از پایین به خودت نگاه می‌کنی، خودخواهی‌ات اجازه نمی‌دهد عیب‌هایت را ببینی. نگاه از پایین به دیگران، خوبی‌هایشان را پنهان و بدی‌هایشان را افزون می‌کند. دوستان عزیز! من می‌دانم که خستگی ناشی از سر و کلّه زدن در جامعه و محیط کار، طاقت‌فرساست؛ امّا مردان به جهت توان بالایی که خدای مهربان به آنها داده، باید این سختی‌ها را به جان بخرند و اجازه ندهند خانوادۀ آنها بیش از توان خویش، تحت فشارهای عاطفی قرار بگیرد. از خدا مدد بگیرید، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و از روزهای تعطیل، استفادۀ بهینه کنید تا فشار حضور کم‌رنگ پدر در خانه بر روی دوش خانواده، بویژه همسرتان، این اندازه سنگینی نکند.

"عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی فاطمی" عنوان دیگر مقاله این فصلنامه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی است که وی در آن می گوید: حضرت فاطمه(س) برای ایجاد بهداشت روانی در خانواده از بازی با کودکان و سرگرم کردن آنان غافل نمی‌شدند. حضرت با فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) بازی می‌کردند، او را بالا می‌انداختند و می‌فرمودند: «پسرم حسن! مانند پدرت باش. ریسمان ظلم را از حق بازکن. خدایی را پرستش کن که صاحب نعمت‌های متعدد است و هیچ‌گاه با صاحبان ظلم و تعدی، دوستی مکن.»

در این شماره محبوبه زارع نیز در مقاله ای به زن طراز در گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد و می گوید: تأملی در دستاوردهای انقلاب اسلامی، این واقعیت تاریخی را به اثبات می‌رساند که در قرن بیستم، زنان ایران یکی از مهم‌ترین تحولات بنیادی ـ فکری و فرهنگی را در حیات خویش تجربه کردند. این تحول سرنوشت‌ساز، تمام عرصه‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی زنان را در بر گرفت. اندیشمندان زیادی در خصوص این سیر تحول، آن‌ هم در برهه‌ای از زمان که جنبش‌های فردگرایانه فمینیستی در سراسر دنیا جریان داشت، سخن گفته و قلم فرسوده‌اند. در این میان بینش رهبران جمهوری اسلامی، گفتمانی روشن از هویت زن طراز انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد. امام خمینی(ره) در بعد فردی، هویت انسانی زن را در هویت‌سازی وی معنا کرده‌ و در بعد اجتماعی نیز وی را منشأ تکامل برشمرده‌اند. از نظر امام، هویت و ابعاد وجودی زن در جنبه‌های فردی و اجتماعی چنان درهم تنیده و تفکیک‌ناپذیرند که زن حتی در بعد فردی خویش نیز در سرنوشت ملت‌ها و جوامع تأثیرگذار خواهد بود. ایشان چشم‌انداز هویتی را که انقلاب برای زن طراحی کرده، چنین معرفی می‌کنند: «ما می‌خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش برسد... زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.»

در پایان این شماره از فصلنامه هم به معرفی چند اثر پرداخته و در مقدمه این مطلب آورده شده است: با توجه به کثرت کتاب‌های منتشر شده، غالباً انتخاب کتابی درخور که وقت و انرژی مخاطب را هدر ندهد و بر بصیرت و آگاهی او بیفزاید، کار چندان ساده‌ای نیست، لذا معرفی‌نامه‌ها و خلاصه کتاب‌ها می‌توانند در این زمینه به عنوان یک راهنمای جدی عمل کنند.

معرفی‌ کتاب‌های ذیل برای دستیابی به چنین هدفی تدارک دیده شده است: «بررسی حکم امام خمینی(ره) درباره سلمان رشدی» نوشته علی اصغر رضوانی، «از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی» اثر مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، «انتخابات نمایندگی مجلس» به قلم سید احمد حبیب ‌نژاد، «علی (ع) از زبان علی(ع) نوشته محمد محمدیان، «سبک زندگی زنان» اثر امیرحسین بانکی‌پور فرد و «گام های سلوک؛ چهل گام در خودسازی» به قلم حسن قدوسی زاده.

455 و 456 مین شماره دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در 74 صفحه و 28 مقاله و گفت و گو منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوماهنامه می‌توانند به نشانی اینترنتی «پاسدار اسلام» به آدرس www.pasdareeslam.com مراجعه کرده و یا با شماره ۳۷۷۴۲۱۶۳-۰۲۵ و ۰۹۹۰۰۱۹۹۸۲۹ تماس حاصل فرمایند. /۸۲۲/ن ۲۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات