۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۴۲۰۲۴
نشر مولانا منتشر کرد؛

اعتقادات شیعه از دیدگاه حضرت عبدالعظیم حسنی

اعتقادات شیعه از دیدگاه حضرت عبدالعظیم حسنی
این کتاب نشأت گرفته از اصول عقایدی بوده که امام‌زاده والامقام حضرت عبدالعظیم حسنی در محضر حضرت امام دهم به آن‌ها اعتراف و اقرار کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات مولانا کتاب اعتقادات شیعه از دیدگاه حضرت عبدالعظیم حسنی، نوشته سید محمدباقر میردامادی را منتشر کرده است.

دین مقدس اسلام کامل‌ترین ادیان الهی و قرآن مجید جامع‌ترین کتب آسمانی است. آنچه را که جامعه انسانی بدان نیاز دارد و زندگی انسان‌ها به آن‌ها بستگی دارد حکم آن در آموزه‌های دین اسلام و قرآن مجید بیان گردیده و تکلیف آنان نسبت به آن‌ها روشن شده است و در این زمینه هیچ ناگفته‌ای وجود ندارد. خدای سبحان در قرآن کریم در ضمن آیاتی این مطلب را یادآوری فرموده است:

« لَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. » هیچ‌ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتابی روشن [ثبت] است.

منظور از رَطْبٍ و يَابِسٍ همه نیازهای جامعه انسانی است. بنابراین اسلام تنها دینی است که همه امور دینی و دنیایی انسان‌ها را مشخص و معین و سعادت و خوشبختی آن‌ها را تضمین فرموده است و همین رمز خاتمیت پیامبر بزرگوار و اعجاز قرآن مجید است.

ساختار کتاب:

این کتاب شریف اختصاصاً در مورد اصول دین و اعتقادات حقی است که باید هر شخص مسلمانی به آن‌ها معتقد باشد و با تمام وجود آن‌ها را باور نموده باشد.

این کتاب نشأت گرفته از اصول عقایدی است که امام‌زاده والامقام حضرت عبدالعظیم حسنی در محضر حضرت امام دهم امام علی النقی به آن‌ها اعتراف و اقرار نموده است. و در پایان حضرت امام هادی اعترافات و عقاید آن حضرت را صحیح دانستند و ایشان را تشویق کردند و دعا به حضرتش فرمودند. در حقیقت اعتقاداتی است که هر فرد مسلمان باید به آن‌ها معتقد باشد.

پیش از نقل حدیث عقاید به‌طور مفصل شرح حال و بیوگرافی حضرت عبدالعظیم نوشته خواهد شد که خوانندگان محترم معرفت و شناخت بیشتری از این امام‌زاده عزیز و جلیل‌القدر پیدا کنند؛ زیرا همچنان که شناخت امامان معصوم لازم است شباهت امام زادگان مؤمن و در خط ولایت هم لازم است.

پس از شرح حال آن امام‌زاده لازم التعظیم، تمامی اعترافات اعتقادی آن حضرت آن حدیث که در کتب معتبره با امام هادی ذکر شده نقل و ضبط می‌گردد و سپس ترجمه آن با بیانی ساده و رسا که قابل فهم همگان باشد، بیان خواهد شد.

دنباله ترجمه کلی آن حدیث، جمله به جمله و سطر به سطر آن اعتقادات به‌صورت فصل‌به‌فصل ذکر می‌گردد و پس از ترجمه آیاتی مناسب در مورد همان جمله آورده خواهد شد که قطعاً موجب اطمینان بیشتر می‌گردد، چه آن‌که قرآن کلام وحی و سخن خدا و معجزه بزرگ اسلام است.

کلیه آیاتی که در کتاب آمده در پایین صفحه نام سوره و شماره آن آیه ذکر خواهد شد که برای خوانندگان پیدا کردن آن در قرآن آسان باشد.

در بعضی موارد که لازم باشد روایاتی که آن عقیده را تأیید می‌نماید از سخنان امام معصوم ذکر می‌شود.

در پاورقی کتاب نام کتابی که از آن نقل‌شده با تعیین شماره جلد و ذکر صفحه نوشته شده است.

در بعضی مباحث دنباله روایات نقل‌شده داستان‌هایی متین و تحقیقی ضبط گردیده که موجب عبرت برای خوانندگان باشد.

در بعضی موارد اشعاری از شعرای معروف عرب با ترجمه اشعار و اشعاری فارسی ذکر شده که تنوعی داشته باشد.

در پایان شرح و ترجمه اصول و عقاید جعل حدیث معتبر و تعداد گناهان کبیره از آن حضرت نقل و ترجمه می‌گردد.

ساختار کتاب

مؤلف کتاب را در هشت بخش به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح آیت:

سرآغاز، شناخت نامه حضرت عبدالعظیم، توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد و چهل حدیث شریف در مورد گناهان کبیره

برشی از کتاب؛

تألیفات حضرت عبدالعظیم حسنی

امام‌زاده واجب‌التعظیم حضرت عبدالعظیم حسنی از جمله امام‌زادگانی است که تألیفات بسیاری دارد که قرن‌هاست مورداستفاده بزرگان است. مرحوم نجاشی در کتاب رجال خود که با موضوع «مؤلفات شیعه» تألیف شده از حضرت عبدالعظیم حسنی نام‌برده و کتاب خطب امیرالمؤمنین را به وی نسبت می‌دهد.

بی‌تردید مقصود امام هادی در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم مبالغه نماید. بنابراین در پاسخ به شوالی که مطرح شد می‌توان گفت: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم و امام حسین مقید است به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل‌بیت در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند: متوکل، معتز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را سپری می‌کردند.

در چنین شرایطی امام هادی به‌منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین برابر دانسته است.

به تعبیری روشن‌تر، زیارت حضرت عبدالعظیم برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم شعبه‌ای از حرم سیدالشهدا است. و این خود، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل‌بیت و عظمت معنوی ایشان است.

اعتقادات شیعه از دیدگاه حضرت عبدالعظیم حسنی

در جایی از این کتاب (صفحه40) درباره اجتهاد وی چنین آمده است:«حضرت عبدالعظیم درعصر خود مجتهد توانمندی بوده است که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل بیت(ع) در اختیارداشته، می توانسته دیدگاه های اسلام ناب را در زمینه های مختلف اعتقادی و علمی، استخراج کند و به پرسش های مردم پاسخ گوید. بنابراین ایشان تنها یک محدث و راوی احادیث اهل بیت(ع) نبوده است بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان ، توان پاسخگویی به مسایل علمی را داشته و توانمندی علمی اش مورد تایید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است...»

در بخشی دیگری از این کتاب با عنوان معاد و متعلقات آن از دیدگاه قرآن و اعترافات حضرت عبدالعظیم(ع) می خوانیم:

«سپس حضرت عبدالعظیم الحسنی در مورد مسئله معاد و متعلقات آن که یکی از اصول دین اسلام است فرمود من معتقد هستم که معراج و مرگ حق است و همه انسان ها در روز واحدی (به نام روز قیامت) زنده می شوند و به حساب اعمال آنها رسیدگی می شود.

نیکان وصالحان در بهشت جاویدان جای می گیرند و بدان و گناهکاران به دوزخ فرستاده خواهند شد. خداوند صراحتا در قرآن مجید در چند آیه اشاره فرموده است. سپس آن حضرت فرمود:" من فرائض دینی و واجبات عملی را که نماز و زکات و روزه و حج وجهاد و امر به معروف و نهی از منکر را معتقد هستم و عمل به آنها را واجب می دانم." پس از آن امام هادی(ع) فرمودند همین است دین خدا آن دینی که خدا بر بندگان خوب راضی می باشد. پس شما بر این عقاید ثابت قدم باش وخداوند تو را بر این اعتقادات در دنیا و آخرت ثابت قدم بدارد...»    

کتاب« اعتقادات شیعه از دیگاه حضرت عبدالعظیم حسنی» به قلم «سید محمد باقر میردامادی» را انتشارات «اندیشه مولانا» برای نخستین بار در سال جاری چاپ کرده است.

مؤسسه انتشارات اندیشه مولانا کتاب اعتقادات شیعه از دیدگاه حضرت عبدالعظیم حسنی، نوشته سید محمدباقر میردامادی، را در ۱۸۰ صفحه و با شمارگان ۱۵۰۰ و به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۳۶۴۵- ۳۷۷۴۳۵۴۴ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس حاصل نمایند. /مؤسسه انتشارات اندیشه مولانا کتاب اعتقادات شیعه از دیدگاه حضرت عبدالعظیم حسنی، نوشته سید محمدباقر میردامادی، را در ۱۸۰ صفحه و با شمارگان ۱۵۰۰ و به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۳۶۴۵- ۳۷۷۴۳۵۴۴ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش ۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات