۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۵۰۸۳۲
در جلد اول کار فرهنگی نقشه می خواهد مطرح شد؛

۲۰ نکته مدیریتی کلیدی راهبردی مجموعه­‌های فرهنگی

۲۰ نکته مدیریتی کلیدی راهبردی مجموعه­‌های فرهنگی
کتاب کار فرهنگی نقشه می‌خواهد و با توجه به غنا و عمق آن و تنوع در زوایای چندساحتی عرصه فرهنگ­‌ها می­ تواند منبع آموزش برای فعالان فرهنگ دینی کشور فعال مردمی می‌باشد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، نشر شهید کاظمی جلد اول «کار فرهنگی نقشه می خواهد؛ کار فرهنگی و روش های مدیریت در آینه بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب» را منتشر کرد.

فرهنگ، روح حاکم بر یک ملت است. مردم در فضای فرهنگی خویش زندگی می­ کنند و با فرهنگ خود ماندگار می­ شوند.

 ارزش­ ها و الگوها، نمادها و تولیدات سمعی و بصری، سنت­ ها و رفتاری­ های پایدار، همه و همه جلوه­ هایی متنوع از فرهنگ کشور هستند و این فرهنگ می تواند یا عزت آفرین و متعالی باشد و یا انحطاط آور و منفی.

امروزه بخش زیادی از سرمایه گذاری جریان ها و کشورهای سلطه گر جهان نیز در  عرصه فرهنگ شکل می گیرد. بسترها، ابراز ها و روش ها های فرهنگی و بهره گرفتن از فناوری هنری، مورد توجه جدی طراحان جنگ نرم قرار گرفته است.

شبکه­ های اجتماعی و روش ­های مدیریت افکار عمومی، تغییر در ذائقه فرهنگی ملت ­ها و تهی کردن ایشان از فرهنگ خودی، جهت­ دهی به ملت­ ها بر اساس فرهنگ جهانی مبتنی بر سبک زندگی غربی، مورد اهتمام شبیخون فرهنگی می­ باشد.

در این میان، آنچه می ­تواند سلامت و پیروزی ملت­ ها را رقم زند، کار فرهنگی مبتنی بر ایمان اسلامی است؛ کار فرهنگی که برخاسته از انگیزه معنوی و به منظور تحول اجتماعی و ایجاد تربیت عقلانی اخلاقی باشد.

اینکه فرهنگ چیست و کار فرهنگی کدام است و تهاجم فرهنگی دشمنان با کدامین ابزار فرهنگی تدبیر شده است و راه­ های مقابله با آنها، بسترها و مراکز فعالیت فرهنگی در کجاهاست، اصول و روش ­های کارآمدسازی فعالیت فرهنگی چه می ­باشد و شیوه ­های مدیریت فعالیت­های فرهنگی بر اساس آموزه ­های اسلامی چیست.

اینها مجموعه پرسش ­هایی است که از زمزم زلال مورد اعتمادترین منابع یعنی بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری استخراج و با عنوان راهبردهای فعالیت فرهنگی به فعالان این عرصه تقدیم می شود.

ساختار کتاب:

 جلد اول این اثر از دوبخش فرهنگ و کار فرهنگی و نیز 20 نکته مدیریتی کلیدی در راهبری مجموعه­ های فرهنگی تشکیل شده است.

بخش اول این کتاب با عنوان فرهنگ و کار فرهنگی از سه فصل با عنوان های: فرهنگ، تهاجم فرهنگی و کار فرهنگی تشکیل شده است و نگارنده در این بخش به بررسی مطالبی همچون: مفهوم فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، نقش انقلاب اسلامی در اصلاح فرهنگ، هدف دشمن از تهاجم فرهنگی، راه های مقابله با تهاجم فرهنگی، مفهوم کار فرهنگی، نتیجه کار فرهنگی، ایجاد روحیه انقلابی و الگوسازی و سوق دادن مخاطب به سمت اسوه های دینی پرداخته است. 

نویسنده  در بخس دوم این کتاب به بررسی 20 نکته مدیریتی همچون کسب آمادگی روحی و معنوی و رعایت اخلاق اسلامی، پرهیز شتاب زدگی و شجاعت برگشت از اشتباهات، تنظیم اولویت­های کاری، هنر مدیریت گذر از موانع، تزریق روحیه وجدان به نیروها، الگوی رفتار معاشرتی مدیران، تعامل با مشاوران و نخبگان، منبع نشاط و امید در مجموعه، حمایت از زیرمجموعه در عین رسیدگی به گزارش ها، رعایت انضباط مالی در هزینه کردن، پاسخگویی یعنی مسؤولیت، گزارش دهی از کارهای صورت گرفته و چه زمانی مسؤولیت را واگذار کنیم؛ پرداخته است.

این کتاب با توجه به غنا و عمق اسلامی آن و تنوع در زوایای چند ساحتی عرصه فرهنگ­ ها می­ تواند منبع آموزش برای مدیران، کارشناسان و فعالان فرهنگ دینی کشور، در سازمان­ ها، دانشگاه ­ها، نهادها و مجموعه­ های فعال مردمی باشد.

پنج پرده از کتاب:

پرده نخست: نقش انقلاب اسلامی در اصلاح فرهنگ

این انقلاب، اولین سخنش این بود که دوران حاکمیت ارزش ­هایی معنوی آغاز شده است. کسانی که بتوانند این حرف را بفهمند و باور کنند، کم بودند؛ چون دنیا را امواج مادی گیری و قدرت های مبتنی بر مادیت، قبضه کرده بودند. امروز هم در همه جای عالم، ارزش های معنی، رو به احیا شدن مجدد هستند و بسیاری از آنها احیا شده اند.

پرده دوم: راه های مقابله با تهاجم فرهنگی

نبرد فرهنگی را مقابله به مثل می شود پاسخ داد. کار فرهنگی و هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی شود جواب داد و تفنگ او، قلم است. این را می­ گوییم، تا مسؤولان فرهنگ کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی و مدرستان، تا دانش ­آموز و تا کسانی که در بیرون این نظام آموزش کشور مشغول کارند ـ احساس کنید که امروز، سرباز این قضیه شمایید و بدانید که چگونه دفاع خواهید کرد و چه کاری انجام خواهید داد.

پرده سوم: تقویت روحیه جهادی

یکی از نکات برجسته در فرهنگ اسلامی، که مصداق های با ارزش آن بیشتر در تاریخ صدر اسلام و کمتر در طول زمان دیده می شود، «فرهنگ رزمندگی و جهاد» است. جهاد هم فقط به معنای حضور در میدان جنگ نیست؛ زیرا هرگونه تلاش در مقابله با دشمن، می تواند جهاد تلقی شود.

جهاد یعنی مبارزه برای یک هدف والا و مقدس. میدان هایی دارد؛ یک از میدان هایش حضور در نبردهای مسلحانه رایج جهانی است و میدان سیاست هم دارد؛ میدان علم هم دارد، میدان اخلاق هم دارد.

 پرده چهارم: بصیرت افزایی

بصیرت مهم است. نقش و خواص هم این است که بصیرت را نه فقط در خودشان در دیگران به وجود بیاورند. آدم گاهی می­ بیند که متأسفانه بعضی از نخبگان خودشان هم دچار بی ­بصیرتی ­اند؛ نمی فهمند؛ اصلا ملتفت نیستند. یک حرفی یکهو به نفع دشمنان می­ پرانند؛ به نفع جبهه ­ای که همتش نابودی بنای جمهوری اسلامی است. به نحوی نخبه هم هستند، خواص هم هستند، آدم های بدی هم نیستند، نیت بدی هم ندارند؛ اما این است دیگر و بی بصیرتی است دیگر.  

پرده پنجم: چه زمانی مسؤولیت را واگذار کنیم؟

اگر در جایی احساس کردی که مسؤولیت های شما موجب این است که کارها راکد بشود، حتمنی مسؤولیت را واگذار کنید. آقایی است که اشتغالات خیلی زیادی دارد.... این، به کارها نمی رسد و همین طور در آن جا مانده است و این شغل را به یک نفر دیگر واگذار کنند که بیایید، سریع این کار ار انجام بدهد و یعنی این طور نباشد که بر ما شغل مسأله اول باشد ؛ مسأله اول کار است.

نشر شهید کاظمی جلد اول «کار فرهنگی نقشه می‌خواهد» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۱۲۰ صفحه و در قطع رقعی به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
مرحبا خیلی خوب بود
4
0
محسن ابراهیمی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
بسیار مفید و کاربردی برای مدیران و فعالان امور فرهنگی
0
0