۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۵۷۸۹۸

نگاهی به سیاست های فرهنگی الجزایر

نگاهی به سیاست های فرهنگی الجزایر
وزیر فرهنگ الجزایر گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی در الجزایر با مشکلات جدی مواجه است که در سیاستهای فرهنگی جدید این کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، ملیکه بن دوده وزیر فرهنگ الجزایر طی سخنانی با اشاره به سیاست های فرهنگی جدید این کشور گفت: در نظر داریم که وزارت فرهنگ راه جدیدی در پیش گیرد. تلاش جدی برای وصول به حقیقتی واقعی. معتقدم حسن نیت وجود دارد و این پایه و اساس کار است، زیرا بدون نیت صادقانه هیچ عملی شکل نمی­گیرد و به سرانجام نمی رسد و این حسن نیت وجود دارد. و ما می­توانیم با جدیت دنبال آن برویم . جدیت در مشارکت دادن همگان، بدون اینکه بخواهیم برخی را کنار گذاشته و از صحنه دور کنیم. این پایه­ای اساسی است.

به نوشته رایزن فرهنگی ایران در الجزایر، خانم ملیکه بن دوده اظهار کرد: به نظرم این مهم است که به همه اجازه دهیم که سخن خود را بگویند، همه اهل فرهنگ چه در پایتخت و چه دور از آن و نیز فرصت دادن به همه نسل­ها. در سال­های گذشته کارهای بزرگی انجام شده است، ولی فرصت قدردانی از این دستاوردها فراهم نشده، اکنون فرصتی است که نسبت به فضیلت­های همه شخصیت­های بزرگی که در بنای میراث فرهنگی الجزایر در تمامی سطوح نقش داشته­اند تقدیر شود، بسیاری وقت­ها فقط از کتاب، شعر و رمان­ می­گوییم ولی زمینه­های دیگری هم هست، مثل میراث دینی، فرهنگی  و.... که غالبا در حاشیه می­مانند. اینها هم شایسته توجه و تقدیر هستند.

وزیر فرهنگ الجزایر با اشاره به عرصه کتاب در دوران انتشار ویروس کرونا که با مشکلات جدی مواجه شده است، افزود: بیماری کرونا در تحکیم بحران کتاب نقش داشته ولی این بحران قدیمی است و ویروس کرونا تنها بر حجم آن افزوده است. ما فقط دنبال راه حل برای مشکلات مربوط به کرونا نیستیم ، بلکه راه حل­های ریشه­ای مشکل کتاب مد نظر است. باید به اجرای افکار خوب و زیبا در سیاست­گذاری عمومی کتاب در الجزایر سرعت بخشید به همین خاطر به کمیته­ای که برای پایه­ریزی راه حل­هایی برای مشکل کتاب تشکیل شده دستوراتی داده­ام.

وی تصریح کرد: تدوین قانون برای صنعت کتاب کاری مشکل است و الآن در توان ما نیست . قانون کتاب فعلی خوب است و می­تواند در عرصه کتاب تحول ایجاد کند ، این قانون مسائل مختلفی را دربر می­گیرد ، مثل نشر ، توزیع و واردات کتاب. این قانون با بخش­های مختلف سروکار دارد مثل : تجارت ، آموزش و پرورش و مسائل مالی و اقتصادی .

ملیکه بن دوده ادامه داد: مشکل فعلی اجرای قانون است . وقتی دیدم با گذشت هفت سال هنوز این قانون به مرحله اجرا گذاشته نشده است وحشت زده شدم . حرف و وعده بس است . می­خواهم در نزدیک­ترین زمان و به سرعت ، آیین نامه­های اجرایی صادر شود تا صتعت کتاب به گونه­ای حقیقی جان بگیرد و شاغلان در عرصه کتاب زمینه­های مناسب برای کار پیدا کنند . به این شکل قانون کتاب معنای حقیقی خود را می یابد . من یقین دارم که پس از صدور آئین نامه­های اجرایی بازار کتاب معنای حقیقی خود را باز می­یابد.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر ما به کتاب فروشی­ها به عنوان عامل توزیع کتاب می­پردازیم . این از مشکلات اساسی بازار کتاب است. مشکل توزیع و عدم خروج کتاب از پایتخت و اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تنها بازار عرضه کتاب باشد، امری غیر عادی است . که باید آن را پشت سر گذاشت. می­خواهیم که کتاب در تمامی طول سال در دسترس باشد. به همین خاطر در اندیشه حل مشکل کتاب فروشی­ها هستم و می­خواهم با هماهنگی سایر بخش­ها مثل مسکن، دارایی و تجارت گامی به جلو بردارم. این بخش­ها هم آمادگی دارند تا صنعت کتاب را متحول ساخته و حمایت کنند تا بازاری حقیقی برای آن تشکیل یابد . من مطمئنم که همه همکاری خواهند کرد . ما راه حل­های ریشه­ای ارائه خواهیم کرد تا فضای جدیدی برای کتاب در الجزایر ایجاد شود .

وزیر فرهنگ الجزایر به نقش کتابخانه ملی در پرتو این نگرش جدید اشاره کرد و گفت: کتابخانه ملی، مرکز روشنگری فرهنگی نیست . ما مؤسسه­ای داریم که این نام را دارد و وظیفه­اش روشنگری است . کتابخانه ملی باید به وظیفه اصلی­اش که کتاب است، بپردازد . درست است که در سال­هایی برخی پیشرفت­ها داشته و روشنگری فرهنگی نموده است ، اما وضعیت فعلی­اش به خاطر مشکلات ساختمانی امکان ارائه خدمات مورد نظر را نمی­دهد . این کتابخانه از سال 2015 تا به حال مدیر ندارد. کار اصلی در زمان حال، تعیین مدیری در سطح کتابخانه ملی و اداره جدیدی در سطح آن است تا به حرکت با نشاط بپردازد. مهمتر از این بازسازی ساختار بیمار آن است تا به سطح مورد انتظار از کتابخانه ملی برسد. همه این امور مانع از آن نمی­شود که من به طور جدی به کتابخانه ملی دیگری بیندیشم که در سطح الجزایر و سابقه تمدنی دو هزار ساله­اش باشد.   

گفتنی است که کشور الجزایر در مجموع از نظر علمی و فرهنگی کشور با نشاطی به شمار نمی رود. سطح کتاب و کتاب خوانی پایین است، شمارگان نشر کتاب بین 200 تا 500 است؛ بازار کتاب که معمولا پاتوق اهل فرهنگ است در این کشور وجود ندارد، به گفته رییس اتحادیه ناشران تعداد انتشاراتی های واقعی این کشور 50 تا 100 انتشاراتی است.

ارسال نظرات