۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۶۵۵۳۶

اعتراض طالبان به دخالت کشورهای بیگانه در مذاکرات صلح دوحه

اعتراض طالبان به دخالت کشورهای بیگانه در مذاکرات صلح دوحه
گروه طالبان با تأکید بر عملی شدن توافقنامه قطر و خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان اظهارداشت که هیچ کشور خارجی نباید در مذاکرات بین‌الافغانی مداخله کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، طالبان با انتشار مطلبی به مناسبت نونزدهمین سالروز حمله آمریکا به افغانستان نوشت که پس از گذشت نزدیک به دو دهه همه طرف‌ها بر موضع این گروه برگشتند که مسئله افغانستان باید از همان ابتدا از طریق گفت‌وگو و تفاهم حل می‌شد.

طالبان با اشاره به امضای توافقنامه قطر نیز بر عملی شدن گام به گام این توافق و نیز خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید کرد و افزو دند: آمریکا و همه کشورهای دور و نزدیک باید از مداخله در امور داخلی کشور افغانستان خود داری کنند تا افغان‌ها بتوانند در فضای آزاد و مستقل با هم درباره آینده کشور تصمیم بگیرند.

این در حالی است که این گروه در مذاکرات بین‌الافغانی روزهای گذشته تاکید کرده بود که توافقنامه آمریکا و فقه حنفی باید در مذاکرات مبنا قرار گیرد.

«محمد نعیم» سخنگوی تیم مذاکره کننده طالبان در این باره اظهارداشت که موضوعات باید بر سر میز مذاکره مورد بحث قرار گیرد و پیش از دستیابی به توافق مسایل نباید مطبوعاتی شود.

گفتنی است، نیروهای آمریکایی 7 اکتبر سال 2001 میلادی به بهانه حملات یازده سپتامبر و مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند؛ و افغانستان اشغال کردند؛ اما در طی این دو دهه حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه تنها نیروهای تروریستی از بین نرفته است؛ بلکه  فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه گسترش یافت، بیش از 100 هزار غیرنظامی افغان بر اثر درگیری‌ها در این کشور کشته و زخمی شدند و همچنین گزارش های حاکی از این است که کشت، تولید و قاچاق موادمخدر نیز در سایه حضور آمریکا و ناتو در افغانستان افزایش سرسام‌آوری یافت است./د102/ف

ارسال نظرات