۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۶۸۴۶۹۷
به همت مرکز پژوهشی مبنا؛

کتاب «بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» منتشر شد

کتاب «بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» منتشر شد
کتاب «بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» با تکیه بر مدل های گفتاری و رفتاری پیامبر اعظم(ص) نوشته حجت الاسلام محمدجواد مهری، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» با تکیه بر مدل های گفتاری و رفتاری پیامبر اعظم(ص) نوشته حجت الاسلام محمدجواد مهری، رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم از سوی مرکز پژوهشی مبنا در 502 صفحه منتشر شد.

جهان پیش از بعثت، آیینه تمام نمای نادانی ها، تعصبها، بی رحمی ها، ریاست طلبی ها و خرافه ها بود، و مهد تمام آلودگی ها و پلیدی های جهان، جزيرة العرب نام داشت. فساد و تباهی، حجاز را تبدیل به لجن زاری کرده بود که مردم در حال فرو رفتن در آن بودند، جهل و نادانی، چنان جهان عرب را فراگرفته بود که زندگی مردم، پست تر و زشت تر از حیوانات، جلوه نمایی می کرد، و در این اوضاع نابسامان، احتیاج به آیین سازنده و رهبری دلسوز در حیات بشریت، کاملا احساس می شد.

رهبری که مردم حیوان صفت را با رهنمودهای خویش، از گنداب ها و لجن زارها به سوی سعادت و کمال رهنمون سازد و نور ایمان به خداوند یکتا را بر دل های آنها بتاباند. چنین کسی که می خواهد کاروانی را در مسیری راهنمایی کند، باید خود از کم و کیف مبدأ و مقصد، آگاهی کامل داشته و انحرافات و خطرات احتمالی راه را بشناسد تا بتواند چنین وخلیفه ای را به خوبی انجام دهد.

استخراج شیوه های برخورد و ارتباط و روش های مواجهه پیامبر(ص) با مخاطبان گوناگون و نیز استنباط سبک و سیره تبلیغی وی، می تواند بهترین و مفید ترین راهکارهای تربیت، ارشاد و هدایتگری را به راهنمایان دلسوز جامعه ارائه دهد و معلمان و مربیان جامعه، بویژه جامعه اسلامی را از سرگردانی در اتخاذ شیوه های صحیح تربیت و ارشادی برهاند.

لذا در چنین شرایطی، ضرورت بهره گیری صحیح از تکنیک پیشرفته تبلیغ و سایر امکانات با استفاده از تعالیم نبی اکرم نه در جهت اهداف الهی و انسانی، بیش از پیش احساس می گردد.

از این رو، کتاب «نظام تبلیغی اسلام و سیر تطورآن» با تکیه بر مدل های گفتاری و رفتاری پیامبر اسلام و در چهار بخش به ترتیب ذیل نگاشته شده است:

۱. درآمد؛ کلیات و بایسته های تحقیق

 ۲. بخش اول؛ موقعیت جهان در عصر بعثت

٣. بخش دوم؛ سیرتطور و تحول تبلیغ دینی در اسلام

 ۴. بخش سوم؛ عناصر بنیادین تبلیغ دینی در اسلام

نگارنده در این اثر سعی کرده است در تمام بخش ها تلاش کند تا در عین استقلال هر بخش، ارتباط میان محتوای آنها نیز منطقی بوده و همپوشانی داشته باشد.

ارسال نظرات