۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۸۷۹۶۴

کتاب مقتل مظلوم منتشر شد

کتاب مقتل مظلوم منتشر شد
موسسه انتشارات جمکران کتاب «مقتل مظلوم» با تدوین و تألیف حجت الاسلام مرتضی وافی به مناسبت ایام محرم الحرام بازآرایی و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب «مقتل مظلوم» با تدوین و تألیف حجت الاسلام مرتضی وافی به مناسبت ایام محرم الحرام بازآرایی و منتشر شد.

مقتل در اصطلاح به کتاب هایی گفته می شود که به شرح ماجرای کربلا و مصیبت قتل امام حسین علیه السلام می پردازد.

به انگیزه زنده نگهداشتن یاد حادثه عاشورا و شهدای کربلا، از صدر اسلام تاکنون، همواره کتاب هایی به عنوان ‌ «مقتل» نوشته شده و می ‌شود.

ویژگی اثر:

این کتاب با نام «مقتل مظلوم» تلفیقی از متون 30 مقتل و کتاب تاریخی است که عموما تا قرن یازدهم هجری و به بیش از تالیف کتاب بحارالانوار بر می گردد. آن هم کتاب هایی که در میان اهل علم موثر و مورد استفاده بوده است.

روایت این مقتل اختصاص به سحرگاه روز عاشورا تا لحظات شهادت حضرت سیدالشهدا در (حدود ده ساعت) داشته و در این میان به همراه برخی خطابه ها به نقل پاره ای از حالات و مقتل اصحاب الحسین و بنی هاشم نیز پرداخته است.

ترجمه این مقتل به زبانی شیوا و ساده نگاشته شده تا برای کسانی که در ایام و مناسبت ها اراده توسل و عرض ارادت دارند و با متن و واژه های ادبیات عرب آشنا نیستند نیز قابل استفاده باشد.

کتاب حاضر از چاپ قبلی‌اش به دلایلی که ذکر می‌شود متمایز است. از صفحه 11 تا 15، پیشگفتاری درج شده است که 14 بند از 15 فقره آن، مربوط به ابعاد گوناگون مقتل و مقتل خوانی است. دیگر آن که تمرکز زمانی آن صرفا بر وقایع روز عاشور بوده، تنها از اولین ساعات روز عاشورا تا شهادت امام حسین علیه السلام را در بر می‌گیرد.

به لحاظ چینش مطالب، ترتیب دقیق تاریخی حوادث رعایت شده است. از آن جا که ممکن است تلفظ درست برخی نام‌های عربی برای فارسی زبانان دشوار باشد، اعراب‌گذاری دقیق در سرتاسر متن عربی دیده می‌شود.

ترجمه فارسی که به صورت زیرنویس ارائه شده است، برای خواننده فارسی زبان و فارسی خوان، این حُسن را دارد که می‌تواند سیر وقائع را به سهولت و سلاست دنبال کند. پانوشت‌های توضیحی، همگی به آخر کتاب منتقل شده‌اند و برای همه صحنه‌هایی که نقل شده‌اند، ارجاعات به منابع متعدد درج شده‌اند.

پرهيز و دوري از مواردي چون: خيال پردازي، تكيه بر آمار و ارقام عجيب و غريب در كشته هاي دشمن، وصف نامأنوس اهل بيت از ساختار بدني، اغراق و زياده روي در بيان شأن اهل بيت و …

پایان بخش کتاب، فهرستی دو صفحه‌ای از منابع و مصادری است که نوشتن این مقتل به آنها استناد شده است.

کتاب «مقتل مظلوم» می­تواند همگان از جمله هیئات مذهبی، مبلغان و مادحان اهل بیت علیهم السلام را در ترویج مقتل خوانی و نقل مستند از وقایع عاشورا یاری رساند.

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه 108 از کتاب خواننده را به نمونه اي از مقتل به نام «مقتل غلام ابوذر» دعوت می کند و در ادامه چنین می آورد:

«سپس جون(غلام ابوذر غفاري ) كه پيرمردي سيه چرده بود، به پيش آمد. امام حسين(ع) فرمود: “به تو رخصت مي دهيم[ كه بازگردي]. زيرا در پي سلامت و آسايش با ما همراه شده بودي. پس به راهي كه ما مي رويم گرفتار مشو!” او گفت يابن رسول الله(ص)! من كه در آسايش همنشين سفره شما بودم، اكنون درسختي تنهايتان بگذارم؟…»

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب «مقتل مظلوم» با تدوین و تألیف حجت الاسلام مرتضی وافی را در 248 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 35000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

ارسال نظرات