۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۶۹۵۲۵۱

«کافه های فرهنگی» اقدام جدید الازهر برای تجدید گفتمان دینی در مصر

«کافه های فرهنگی» اقدام جدید الازهر برای تجدید گفتمان دینی در مصر
الازهر مصر در اقدامی بی سابقه که از تلاش این مرکز برای تجدید گفتمان دینی حکایت دارد، یک برنامه میدانی را تحت عنوان «کافه های فرهنگی» راه اندازی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «نظیر عیاد» دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی مصر وابسته به الازهر در این باره گفت: کافه های فرهنگی و گردهمایی هایی که در امامن محل تردد مردم برگزار می شود، قدرت خود را در امر ارتباط مثبت و گیرا با مردم ثابت کرده است زیرا این برنامه ها متکی بر نوعی گفتمان تبلیغی و روشنگرانه است که برای مردم شبهات و مفاهیم شبهه انگیز را تشریح، و زمینه نوعی گفتگوی متقابل و موثر را با آنها فراهم می کند.

عیاد تاکید کرد: دستورالعمل های مهمی مبنی بر لزوم افزایش برنامه های میدانی توسط واعظان مرد و زن الازهر بویژه برنامه هایی که باعث برقراری ارتباط مستقیم و رودرو با مردم می شود، وجود دارد و از استراتژی الازهر شریف در خصوص موضوع آگاهی بخشی و روشنگری به مردم حمایت می کند.

براساس این راهبرد الازهر، واعظان مرد و زن در مجمع مطالعات اسلامی الازهر در قاهره با لباس الازهری خود به کافه ها در مناطق مختلف شهر می روند و با مشتریان آنها به گفتگو می نشینند و درباره امور دین و دنیا با آنها صحبت می کنند.

«شیخ احمد رمزی» یکی از این واعظان است که به همراه همکاران خود به یکی از قهوه خانه های شلوغ قاهره می روند و با مردم هم کلام می شوند.

رمزی در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی می گوید: برنامه کافه های فرهنگی، ایده شیخ احمد الطیب شیخ الازهر بود که از نقش الازهر به عنوان یک نهاد ریشه دار برای مبارزه با افکار افراطی، نادر و جنایت کارانه ای که بر جامعه مصر سایه افکنده، نشات می گیرد.

این واعظ الازهر تصریح می کند: ایده کافه های فرهنگی اساسا مبتنی بر حضور در بین مردم در اماکن مختلف است؛ مردمی که نمی رسند در مساجد حاضر شوند و با شیوخ الازهر و اداره اوقاف به گفتگو بنشینند.

وی با اشاره به اینکه واعظان الازهر پیش از الحاق به این برنامه آموزش می بینند، درباره مهمترین مسائلی که واعظان با مشتریان کافه ها در میان می گذارند، می گوید: در ابتدا بین مردم حاضر می شوند و با سخنان خود آنها را جذب خود می کنند و سپس مسائل شایع در جامعه نظیر خودکشی، تروریسم، پدیده ازدواج مخفیانه بین جوانان دانشگاهی، آزار و اذیت جنسی و مسائل دیگری نظیر قتل و مواد مخدر را با آنها در میان می گذارند.

این واعظ الازهر ادامه می دهد: واعظان چنین مسائلی را بین مردم مطرح می کنند و به نظرات آنها نیز گوش می دهند سپس یک طوفان فکری را برای مردم پیرامون خود آغاز می کنند که باعث تصحیح افکار آنها می شود.

وی نتایج این برنامه را مثبت و بسیار خوب ارزیابی می کند و ادامه می دهد: جوانان معمولا درباره عبادت ها نظیر نماز، ازدواج و طلاق صحبت می کنند و افراد مسن بیشتر درباره زکات و ارث می پرسند. این موضوع با استقبال مردم روبرو شده و آنها با احترام با واعظان برخورد می کنند زیرا عشق مردم به الازهر هنوز هم در مصر و خارج از آن وجود دارد./۹۸۸/

«کافه های فرهنگی» اقدام جدید الازهر برای تجدید گفتمان دینی در مصر

منبع:اسکای نیوز

 

ارسال نظرات