۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۷۰۴۷۳۷

سومین جنایت اعدام دسته جمعی حکومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان

سومین جنایت اعدام دسته جمعی حکومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان
پس از اعدام‌های دسته جمعی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، رژیم سعودی در جنایتی جدید، عصر روز شنبه دست به اعدام حداقل ۸۱ شخص زد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پس از اعدام‌های دسته جمعی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، رژیم سعودی در جنایتی جدید، عصر روز شنبه دست به اعدام حداقل ۸۱ شخص زد.

از این تعداد ۴۱ قربانی از جوانان شیعه قطیف بودند که عمده آنان به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۱ و پس از آن دستگیر شده بودند.

بیشترین سهم در میان شهدای قطیف مربوط به شهر عوامیه با ۲۷ شهید است. عوامیه زادگاه عالم شیعی، شهید شیخ باقر النمر است که در سال ۲۰۱۶ به همراه ۳۶ نفر دیگر با شمشیر اعدام شدند.

علاوه بر شهدای شیعه قطیف، ۲ شهید دیگر از اسرای انصار الله یمن بودند که نامشان پیش از این از سوی یمن برای مبادله تحویل حکومت سعودی شده بود!

شیعیان کمتر از ۱ درصد از جمعیت عربستان را تشکیل میدهند در حالیکه در این اعدام ۵۰ درصد قربانیان را فرزندان این مذهب تشکیل دادند. این در حالیست که در اعدام‌های پیشین بیش از ۸۰ درصد قربانیان را تشکیل داده بودند.

شهدای شیعی قطیف براساس بیانیه وزارت کشور سعودی صرفا به دلیل اعتراضات سال ۲۰۱۱ بوده و هیچ‌یک از قربانیان پرونده جنایی نداشته‌اند و احکام صادره تعزیری بوده نه حد و قصاص.

سعودی در جنایتی دیگر برای گمراه کردن افکار عمومی، اقدام به اعدام محکومین جرائم جرائم جنایی و محکومین جرائم تروریستی القاعده و داعش که در منطقه احساء شیعی دست به کشتار مردم زده بودند، به همراه محکومین سیاسی نموده و نام آنان را در یک لیست قرار داده است.

از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۹۶۸ نفر اعدام شده اند. با این وجود هنوز بیش از ۳۰ زندانی دیگر محکوم به اعدام در زندان‌های سعودی در خطر اعدام هستند.

به گفته منابع عربستانی، حکومت سعودی به دلایل امنیتی و نگرانی از اعتراضات بعدی از تحویل جسد این ۴۱ شهید، به خانواده‌هایشان خودداری می‌کند.

اعدام این زندانیان سیاسی درحالی صورت گرفت که بن سلمان در هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک به صراحت گفته بود که همه کیفر‌های اعدام، جز در موارد قصاص نفس در عربستان لغو شده است. وی افزود، به دلیل آنکه در قرآن به صراحت به مجازات قصاص اشاره شده و حق خانواده مقتول است، حتی اگر بخواهیم نمی‌توانیم آن را لغو کنیم! /۹۸۸/

ارسال نظرات