۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۷۴۵۰۰
در ارمغان می خوانیم:

نگاهی به تاریخچه مصرف گرایی در ایران

خبرگزاری رسا‌ ـ گاهنامه ارمغان به همت مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
ارمغان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشت فصل شماره جدید گاهنامه ارمغان به مساله اصلاح الگوی مصرف اختصاص یافته است.

فصل اول باعنوان«چیستی، ضرورت واهمیت الگوی مصرف» به مطالبی چون اصلاح الگوی مصرف در سخنان مقام معظم رهبری، مصرف گرایی از واقیعت تا ایده آل، فرهنگ صحیح مصرف، صرفه جویی؛ گنج بی پایان و مصرف در آینه الفبا پرداخته است.

در فصل دوم«نگاهی به تاریخچه مصرف گرایی در ایران» انداخته شده است. درگزیده ای از این فصل آمده است:«افزایش درآمدهای نفتی پس از جنگ، به جای سرمایه گذاری در امور زیر بنایی کشور، در راه تغیی الگوی مصرف و مصرف گرایی بیشتر به کار گرفته شد و الگویمصرف وارداتی تثبیت شد. همچنین، واردات کالاهای متنوع با تعرفه های پایین، افزایش هزینه های دولت برای ایجاد کالاهای عمومی، افزایش حقوق و سطح در آمد خانواده ها، مردم را به سمتی سوق داد که با پرداخت کمترین هزینه، بیشترین بهره مندی را انتظار داشته باشند.»

«برلبه پرتگاه مصرف گرایی» عنوان فصلی است که روند مصرف گرایی در ایران، نگاهی به مصرف گرایی درایران و نگاهی به مصرف گرایی در غرب را کاویده است.

در فصل چهارم«بررسی علل مصرف گرایی» موضوع بحث است و در فصل پنجم«پی آمدهای مصرف زدگی» تحلیل شده است.

«بایدها و نبایدهای مصرف» عنوان فصل ششم است که در آن بررسی مطلوبیت های مصرف، محدودیت های مصرف، الگوی مصرفی معصومان، اصول حاکم بر رفتارمصرفی یک فرد مسلمان و اصول حاکم بر رفتارمصرفی فرد در نظام اقتصادی سرمایه داری مد نظر است.

در گزیده ای از فصل هفتم با عنوان«آب، نان، انرژی» می خوانیم:«از موارد ویژه صرفه جویی ژاپنی ها، صرفه جویی درکاغذ است. در ژاپن، هیچ گاه کتاب ها و روزنامه های خوانده شده، به همراه زباله دور ریخته نمی شود، این در حالی است که ژاپن، دومین کشور دنیا از نظر تولید کاغذ است و بیشتر کاغذهای تولیدی اش از راه بازیافت مجدد بدست می آید. در ژاپن، از زباله های فلزی نیز پس از جمع آوری استفاده مجدد می شود.»

در آخرین فصل نیز به واکاوی «اصلاح الگوی مصرف، مأموریتی همگانی» پرداخته شده است.

گاهنامه ارمغان به مدیر مسؤولی داوود رجبی نیا و سردبیری فریده پیشوایی و مریم رضایی و به همت مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات