۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۷۴۶۹۲

معیار‌های گزینش در نهج‌البلاغه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب معیارهای گزینش در نهج البلاغه نوشته محمد دشتی(ره)، از سوی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) منتشر شد.
معيار هاي گزينش در نهج البلاغه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد نخست کتاب معیارهای گزینش در نهج البلاغه از مجموعه پژوهش‌های موضوعی در نهج‌البلاغه، زمستان امسال به همت مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) قم منتشر شد.

این اثر که با قلم محمد دشتی(ره) به خامه تحریر درآمد، در سرآغاز خود پس از بررسی نهضت‌های گوناگون اسلامی و همچنین آفت‌های پیش روی انقلاب‌ها آورده است: اگر ما بیدار نباشیم، اگر از گذشته تاریخ عبرت نگیریم، اگر را‌ه‌های مقابله با نفوذی‌ها را نشناسیم، در خطریم و به همان سرنوشتی دچار خواهیم شد که دیگر نهضت‌ها دچار شدند؛ از این رو باید هسته‌های «گزینش» تقویت شود.

در ادامه آمده است: باید بهترین‌های نظام اسلامی در مراکز گزینشی«آفت‌ها» و «آفت‌زده‌ها» را به خوبی شناخته با آنان مقابله کرد.

جلد نخست کتاب معیار‌های گزینش توانسته مباحث خود را در دوفصل«ضرورت گزینش» و«شناخت معیار‌ها و ملاک‌ها» سامان دهد.

ضرورت سالم‌سازی، ضرورت جاذبه و دافعه، انقلاب‌ها و آفت‌ها، پیشرفت انقلاب‌ها و ناخالصی‌ها، علل وازدگی‌ها، و علل کم‌رنگ‌شدن ارزش‌ها، پنج عنوانی است که نگارنده در فصل ابتدایی این اثر آنها را بررسید.

همچنین دو عنوان« ملاک‌های شناخت صلاحیت‌ افراد» و «ملاک‌های رد صلاحیت» در فصل دوم اثر یادشده بررسی و تبیین شده است.

«پس از پیروزی انقلاب که ساختار نظام اسلامی مشخص شد و قانون اساسی کشور نوشته شد، بسیاری از یاران همراه از ما فاصله گرفتند، بریدند و سپس مسلحانه با ما وارد نبرد شدند. دیگر برادر و خواهر برای آنها مفهومی نداشت؛ آنچه مهم بود منافع و اهداف سازمان آنان بود» مطالبی است که نگارنده تلاش دارد مخاطب را به «‌پیشرفت انقلاب و ناخالصی‌ها» توجه دهد.

بخش خواندنی این اثر«علل وازگی‌» است که در آن آمده تبعیت از رهبری و امامت جامعه راهبرد دوری از وازدگی عنوان شد و آمده است: هرکس که خود را با رهبری و امامت هماهنگ کرد و بر این پیمان خالصانه پافشرد، تکیه‌گاه مستحکمی دارد که دچار تزلزل و انحراف نمی‌شود و هرکس از امام و رهبر فاصله بگیرد یا از او اطاعت نکنو و یا فرامین رهبری را زیر سؤال ببرد، طعمه کرکس‌هاس سیاسی خواهد شد، به غرب و شرق متمایل شده اصالت خود را از دست خواهد داد، جذب مخالفان شده و به انواع انحرافات کشانده خواهد شد.

نویسنده در بخش ششم فصل اول عوامل روانی، تربیتی، اجتماعی، مشکلات زندگی، سیاسی، و طبیعی را علل کم‌رنگ شدن ارزش‌ها در جامعه اسلامی برشمرد و در بخشی از آن آورده است: گاهی مردم شاهد هستند که به وعده‌ها عمل نمی‌شود، به خواسته‌ها اعتنایی نمی‌شود، شعار‌ها، بی‌پایه است، قانونگذاران خود قانون شکنند، پرهیز‌دهندگان خود پروا ندارند؛ مجموعه مشاهدات خلاف انتظار، مردم را دچار اضطراب و نومیدی کرده به تفکر انحرافی وا می‌دارد که از نظر تربیتی مشکل ساز است. مردم می‌گویند اگر جمع‌کردن اموال بد است؛ چرا دیگران پروا ندارند؟

بخش «ملاک‌های شناخت صلاحیت افراد» پس از بیان ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص)، حضرت موسی‌،حضرت داود، و حضرت عیسی، «شناخت پیامبران»، «توجه به سیره عملی پیامبران»، «پیامبر شناسی»، «شناخت الگوها و شناساندن آنها»، «شناخت حلال و حرام دنیا»، «ساده زیستی»، «تحمل مشکلات» و «آخرت‌گرایی» را برخی ویژگی‌های شخصیتی امیر مؤمنان علی(ع) ‌بر‌شمرد.

عناوینی همچون رفاه‌زدگی، زمین‌خوار شدن، سوء استفاده از بیت‌المال، نداشتن مدیریت و لیاقت کاری، دنیازدگی و رسیدن به خویشاوندان، بدرفتاری با مردم، سوء استفاده و برخورد جناحی با بیت المال، گرایش به سرمایه‌داران، نفاق و دورویی، و عملیات خلاف مصالح نظام اسلامی در بخش«ملاک‌های رد صلاحیتِ» این اثر بررسی و تشریح شده است.

گفتنی است، جلد نست کتاب معیارهای گزینش در نهج البلاغه به قلم محمد دشتی(ره)، در 352 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه، زمستان 88، از سوی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) و به همت انتشارات الهادی قم منتشر شد./918/ن601/ع

ارسال نظرات