۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۵۸۷۶

روزی که دنیا مبهوت شد در شماره جدید پنجره

خبرگزاری رسا ـ سی و سومین شماره پنجره به بازتاب حضور یگانه مردم ایران در یوم الله 22 بهمن پرداخته است.
پنجره


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و سومین شماره نشریه پنجره به بازتاب حضور یگانه مردم ایران در یوم الله 22 بهمن پرداخته است. بودجه هشتاد و نه، تحلیل کتاب آیات شیطانی و روزگار طنز در دوران پس از انقلاب از دیگر عناوین این شماره است.

سنگ و شیشه از جمله مطالب منتشر شده در این نشریه است؛ از دیدگاه اسلام، حضور فعال مردم در صحنه سیاست، یک فریضه محسوب می شود و شرکت فعال همگان در حاکمیت، سبب قدرت بخشیدن به هیئت حاکمه برگزیده از سوی مردم، خواهد شد.پنجره سی و سوم با توجه به شکوه حضور مردم در روز 22 بهمن 88 ، به تحلیل این حضور عظیم و بازتاب آن در قدرت حاکمیت و تاثیر آن بر نظام جهانی پرداخته است. با وجود حوادثی که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داد، حضور پررنگ مردم موجب افزایش قدرت نظام سیاسی ایران شده است. سعدالله زارعی، عباس سلیمی نمین، بیژن مقدم، مهدی فضائلی و ناصر ایمانی هر یک با یادداشت هایی به تحلیل جنبه های این حضور پرداخته اند. پنجره همچنین در گفتگوهایی با مصطفی کواکبیان، پرویز سروری، حسن ابراهیمی، سید احمد خاتمی، اسماعیل کوثری و اصغر آب خضر به چگونگی شکل گیری اراده ملی مردم می پردازد و پیامد این حرکت اجتماعی- سیاسی را به بحث گذاشته است.

بررسی لایحه بودجه از دیگر مطالب منتشر شده در پنجره است؛ گفت وگو درباره بودجه نویسی با دکتر سبحانی که سابقه سه دوره نمایندگی مجلس و حضور پررنگ در تصویب قانون بودجه را دارد کار آسانی است، چرا که با تسلطی که روی بودجه های سنواتی و برنامه ریزی های اقتصادی دارد، بسیاری از سئوالهای مطرح نشده را پاسخ می گوید. پنجره سی و سه با توجه به فصل بودجه بندی دولت و حساسیت بودجه سال 89 در کنار این گفتگو با یادداشتها و نظرورزی کارشناسان به بررسی بودجه 88 و چالش های پیش روی آن پرداخته است. پنجره کوشیده است در پرونده ای به جنبه های حساس بودجه امسال همچون هدفمند سازی یارانه ها، قیمت نفت در بودجه و اصل چهل و چهار بپردازد.

در ادامه  مطلبی با عنوان فرزند شیطان منتشر شده است؛ کتاب «آیات شیطانی» وهم و خیالات نویسنده ای است که روی کاغذ چیده شده و مقصودی جز تخریب چهره های مشهور دنیای اسلام به ویژه پیامبر اکرم (ص) ندارد. محتوای کتاب و شخصیت های آن و همچنین پیامد چاپ و انتشار کتاب هر دو در پنجره سی و سه بررسی شده است. گفتگو با مجتبی شریعتی دانشجویی که به خاطر دفاع از فتوای امام از انگلیس اخراج شد، پیگیری روزگار پس از فتوای امام، واکنش جوانان مسلمان به فتوای امام و روزشمار زندگی سلمان رشدی پس از چاپ کتاب از بخش های دیگر این پرونده است.

پنجره در صفحاتی کوشیده است تا به بررسی اجمالی وضعیت طنز مکتوب مطبوعاتی در فاصله 30 ساله پس از انقلاب بپردازد. تقریبا تمام کسانی که در این پرونده قلم زده اند، روزی روزگاری به طور روزانه یا هفتگی در مطبوعات سراسری طنزنویسی کرده اند و از این جهت خودشان از صاحبان عله به شمار می آیند. در این پرونده گفت وگویی با شهرام شکیبا که از فعالترین طنزنویسان مطبوعاتی این روزهاست نیز انجام شده که در آن علاوه بر طنز به جنبه های سیاسی یک طنز پرداز نیز اشاره می کند.

پنجره سی و سه با آثار و گفت و گوهایی از احمد واعظی، محمد رضا زائری، حسین سوزنچی، فرهاد دانشجو، سید یحیی رحیم صفوی، اسماعیل امینی ، علی ذوعلم، شهرام گیل آبادی و دیگر اندیشمندان به پایان می رسد./916/ن601/ع

ارسال نظرات