استاد حوزه و دانشگاه:
طرح تربیتی علامه مجلسی تعالی انسان را هدف قرار می دهد
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به منحصر به فرد بودن مکتب اخلاقی علامه مجلسی، گفت: در این طرح علامه مجلسی، اخلاق صرفا از قرآن و سنت برگرفته شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام باقر فخار استاد حوزه و دانشگاه در همایش بزرگداشت علامه مجلسی اول، گفت: مکتب تربیتی که علامه مجلسی آن را احیا کرد، ویژگی های منحصر به فردی دارد که بر اساس اهداف اسلام در تعالی انسان طراحی شده است.
وی ادامه داد: در این طرح علامه مجلسی آن چنان طرحی را ارائه می دهد که علوم نامتناهی در خدمت حیات اعلای انسانی قرار گیرد.
این پژوهشگر اظهار داشت: این بستر تربیتی در خود علامه، فزرندان سلبی و فرزندان معنوی وی تاثیر گذار بوده است تا آنجا که با چندین واسطه به بزرگانی چون آیتالله بحر العلوم و پس از ایشان شاگردانشان همچون آیت الله بهجت در عصر حاضر رسیده است.
حجت الاسلام فخار، از مهمترین ویژگی های مکتب تربیتی علامه مجلسی را متخذ بودن از قرآن و سنت دانست و افزود: کاربردی بودن و تجربی بودن و همچنین ویژگی متصل بودن به علوم نامتناهی اعطایی، از دیگر ویژگی ها مکتب اخلاقی مجلسی اول است.
وی ادامه داد: در رابطه با اولین ویژگی مکتب تربیتی علامه مجلسی اول می توان به ادله چون بستر تربیتی، ادله عقل و نقلی رجوع کرد.
این پژوهشگر ابراز داشت: علوم حوزه و دانشگاه از نوع بیانی و آموزشی است؛ ولی آن علم نامتناهی که علامه از آن سخن می گوید، از نوع عیانی و القایی و شهودی است.
وی اضافه کرد: خصوصیت مهم این علم غیر اکتسابی بودن آن از راه تدریس است بلکه بر اساس آنچه ایشان در روضة المتقین آوردهاند با تمرین بر روی دستورات داده شده می توان به این علم دست یافت و آن را از قلب جاری کرد./965/پ202/ص
ارسال نظرات