۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۷۸۹۱۴

آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری رسا‌ ـ کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نوشته محمد باقر زاده از سوی انتشارات جامعة الزهراء منتشر شد.
آشنايي با قانون اساسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی با هدف کمک به گسترش فرهنگ قانون گرایی از راه توسعه و همگانی سازی دانش قانون اساسی در جامعه ایرانی و نظام جمهوری اسلامی ایران است و دراین راستا به منظور آشنایی با مفاهیم مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و پاسخ گویی به برخی از مهم ترین سؤالات و شبهات در خصوص آن، این مجموعه در قالب نه بخش تدوین یافته است.

بخش اول این کتاب به مفاهیم و کلیات در باب تعریف قانون و فلسفه نیاز به قانون و قانون اساسی و انواع آن است.

در بخش دوم مبانی نظری حاکمیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله مبانی دینی حاکمیت در قانون اساسی و مبنای مردمی حاکمیت در قانون اساسی بررسی شده است.

بخش سوم به بررسی حقوق ملت در قانون اساسی و مبانی آن اختصاص یافته و در بخش چهارم رهبری در قانون اساسی به بحث گذاشته شده است.

در گزیده ای این بخش آمده است: «اختیارات فقیه در اداره جامعه فراتراز احکام اولی اسلام، مثل نماز و روزه و حج و فراتر از اختیارات در حوزه ضرورت است که افراد عادی نیز از چنین توسعه تکلیفی برخوردارند، بلکه شامل اختیارات در حوزه مصلحت نیز می شود که حکومت اقتضای آن را داشته باشد؛ بنابراین، فقیه می تواند از باب ضرورت ونیز مصلحت، احکام ضروری ویا حکومتی صادر کند.»

تفکیک قوا و قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه و سایر نهادها به ترتیب عناوین بخش های پنجم تا نهم این کتاب هستند.

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نوشته محمد باقر زاده در 288 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه برای نخستین بار از سوی انتشارات جامعة الزهراء منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات