۲۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۹۲۶۸
در روش شناسی علوم انسانی می‌خوانیم؛

آیا الگوی توسعه ایرانی ـ اسلامی دست یافتنی است

خبرگزاری رسا ـ شصتمین شماره روش شناسی علوم انسانی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
فصلنامه روش شناسي علوم انساني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در شماره شصتم فصلنامه روش شناسی علوم انسانی شش مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

«ماهیت شناسی پدیده های اجتماعی از منظر یک پارادایم تاسیسی» زمنیه پارادیم جدیدی از دانش را فراهم می سازد و وجوه امتیاز‌ آن را می نمایاند و در نهایت، به تبییین بهتر و مقبول تری از امور انسانی می انجامد.

در گزیده‌ای از مقاله «آیا الگوی توسعه ایرانی ـ اسلامی دست یافتنی است؟» آمده است: «توانایی عام شدن کاربرد تکنولوژی ها به این معناست که مصادیق تکنولوژی‌هایی که واقعا بومی و محلی باشند، به این معنی که نتوان آنها را به سادگی و با انجام تنظیمات، در سپهر های معنایی و در موقعیت محیطی و فیزیکی، در نقاط دیگر و برای کاربران دیگر قابل استفاده ساخت بسیار محدود می شود.»

مقاله «روش شناسی مستند سازی تجربیات سیاستی (دانش ضمنی)» نخست به مبانی روش شناسانه دانش ضمنی می پردازد و نشان می دهد که تکثرگرایی روش شناختی، در مقابل پوزیتیویسم، بنیان مناسب تری برای سیاست گذاری خواهد بود. سپس درباره روش شناسی گزارش های مستند سازی بحث کرده و تشریح مسئله تکالیف قانونی، سابقه تحلیلی از اقدامات پیشین، تحلیل و ارائه راه حل و در نهایت ارزیابی نهایی از اجرای طرح، براساس شاخص های مودر نظر را مطرح می کند.

«ناتوانی آزمون های آماری متعارف در ارزیابی فرضیات علی به شکل شرط لازم و شرط کافی» عنوان مقاله ای است که نشان می دهد با توجه به ویژگی های فرضیات شرط لازم و یا کافی، رویه های متعارف آماری نمی توانند پاسخ های معتبری ارائه دهند؛ به همین سبب ممکن است برای فرضیه شرط لازم و یا کافی در تحقیق تجربی، از داده هایی تایید آماری به دست آوریم که یک مشاهده ساده نشان دهد این داده ها از آن فرضیه حمایت نمی کنند.

«علیت عاملی و مشکلات آن» و «آیا آ‍زمایشهای فکری استدلال هستند؟» از دیگر مقالات این شماره فصلنامه روش شناسی علوم انسانی است.
 
شصتمین شماره روش شناسی علوم انسانی به مدیر مسؤولی علیرضا اعرافی و سردبیری محمد تقی ایمان از سوی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات