۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۸۰۷۳۲
با انتشار کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان؛

اندیشه‌های فمینیستی فاطمه مرنیسی نقد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان، نقدی بر اندیشه‌های فمینیستی فاطمه مرنیسی به قلم حجت‌الاسلام حسامی به زودی منتشر می‌شود.
حجت‌الاسلام فاضل حسامي


حجت‌الاسلام فاضل حسامی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از پایان تدوین کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان خبر داد و گفت: این کتاب نقدی است بر اندیشه‌های فمینیستی فاطمه مرنیسی که به زودی از سوی مؤسسه فرهنگی پیش‌رایان منتشر می‌شود.

وی با بیان این‌که فاطمه مرنیسی، فعال حقوق زنان، نویسنده و جامعه‌شناس مراکشی است که با تألیف کتابی با عنوان «زنان پرده‌نشین و نخبگان جوشن‌پوش» به تحریف‌هایی در تاریخ صدر اسلام پرداخته و تحلیل‌های ناروایی را ارائه کرده است، افزود: هدف از نگارش کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان مقابله با اندیشه‌های فمینیستی و تحریف‌های ارائه شده از سوی فاطمه مرنیسی است.

حجت‌الاسلام حسامی یادآور شد: خانم مرنیسی در کتاب خود، مسائل حقوقی و جنسی زنان را از صدر اسلام مطرح کرده و به بیان اختلاف‌نظر در فقه شیعه و سنی درباره زنان و چگونگی اختلاف آنان و فرقه‌های دیگر اسلام و همچنین خشونت، تبعیض، ظلم و سنت بی‌اعتمادی و بی‌عدالتی درباره دیه زنان پرداخته است.

وی با بیان این‌که از زاویه یک جامعه‌شناس، اندیشه‌های این فمینیست مراکشی را نقد و بررسی کرده‌ام، اظهار داشت: تدوین کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان به پایان رسیده و اکنون در حال بازسازی است.

این کارشناس مسائل زنان و خانواده در ادامه سخنان خود عنوان کتاب خود را جامعه‌شناسی از آن رو که تحلیل‌هایش مبتنی بر جامعه‌شناختی است و تاریخی به دلیل آن‌که رخدادهای تاریخی را بیان می‌کند، دانست و گفت: موضوعات این کتاب حول محور زنان قرار دارد، چرا که تحریف‌های ایجاد شده از سوی خانم مرنیسی، اعتقاد زنان مسلمان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با تألیف کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان سعی کرده‌ام برخی حقایق را که خانم مرنیسی یا بیان نکرده و یا تحریف کرده است با اشاره به منابع اهل سنت، بیان کرده و اندیشه‌های فمینیستی این جامعه‌شناس مراکشی را نقد کنم.

گفتنی است، تدوین کتاب جامعه‌شناسی تاریخی زنان در بیش از دویست صفحه از سوی حجت‌الاسلام حسامی به پایان رسیده و به زودی از سوی مؤسسه پیش‌رایان به بازار نشر عرضه خواهد شد. /920/ن601/ع

ارسال نظرات