۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۰
کد خبر: ۸۴۹۵۹

آشنایی با کشورهای اسلامی درسنامه شد

خبرگزاری رسا ـ درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی به همت جمعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک زیر نظر حجت‌الاسلام روحانی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد.
آشنايي با كشورهاي اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی به همت جمعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک زیر نظر حجت‌الاسلام حسن روحانی به سفارش معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری با هدف فراهم ساختن زمینه‌های آشنایی هرچه بیشتر با مسلمانان برخی از کشورهای مهم جهان اسلام منتشر شد.

معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری پس از کارشناسی‌های متعدد و بهره‌گیری از استادان و متخصصان فن، تلاش کرده تا برای تهیه درسنامه‌ها و محتوای مورد نیاز در سفر حج و عمره، عناوین، موضوعات، سرفصل‌ها و منابع هر درس را مشخص و جلسات آموزشی آنها را زمان‌بندی کند تا به نحو بهینه از آن استفاده شود.

مناسک حج، آداب سفر حج، اسراسر و معارف حج، آشنایی با تاریخ اسلام 1 و 2، آشنایی با تاریخ و اماکن مقدس مکه و مدینه، اخلاق معاشرت، احکام مبتلابه حج، آشنایی با کشورهای اسلامی، گزیده سیمای عقاید شیعه، شناخت عربستان و محاوره عربی از عناوین اصلی این درسنامه است.

این اثر در دو بخش «سیاست خارجی و جهان اسلام» و «آشنایی با کشورهای اسلامی» تنظیم شده که در پیشگفتار آن به قلم حجت‌الاسلام حسن روحانی آمده است: «جهان اسلام با داشتن بیش از یک پنجم جمعیت جهان، 57 کشور و سرزمین‌های وسیعی که از شرق آسیا تا غرب آفریقا گسترده شده است، مجموعه متنوع و در عین حال توانمندی را تشکیل می‌دهد که به ویژه در چند دهه اخیر به مثابه یک هویت واحد مطرح شده است».

این نوشتار با اشاره به فرصت‌های پیش‌روی جهان اسلام، می‌افزاید: «تعریف مشترک از هویت و منافع، عامل اصلی ایجاد یکپارچگی و وحدت درونی جهان اسلام است. ابعاد سیاسی دین مبین اسلام به قدری گویا، واضح و روشن است که صرف‌نظر از ایجاد هرگونه ساختاری، قادر خواهد بود تا ملت اسلام را به طور خودجوش، در مسیری که باید بپیمایند، قرار دهد».

سیاست جهان سلطه در رابطه با اسلام و کشورهای اسلامی، مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جریان‌های مختلف موجود در کشورهای اسلامی، عربستان سعودی مشخصات و شرایط عمومی عربستان سعودی، عراق مشخصات و شرایط عمومی عراق، شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، عمان مشخصات و شرایط عمومی عمان، ترکیه، فلسطین، لبنان، سوریه، مصر، الجزایر، مراکش، تونس، افغانستان، پاکستان، هندوستان، مالزی و اندونزی، هیجده درسی است که در این درسنامه به چشم می‌خورد.

در درس دوم که به مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جریان‌های مختلف موجود در کشورهای اسلامی اشاره دارد، گروه‌ها و احزاب جهان اسلام، منشور جنبش حزب‌الله لبنان، دلایل گسترش ارتباط ایران با جنبش اخوان‌المسلمین، ماهیت سازمان القاعده، تفکرات ایدئولوژیک القاعده، روند شکل‌گیری وهابیت جدید، اصول سازمان القاعده و دلایل لزوم توجه ایران به ماهیت فکری القاعده مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است، درسنامه آشنایی با کشورهای اسلامی درقطع رقعی، 344 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به مبلغ سه هزار تومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات